Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken scanner ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zzzz

Aktiv medlem
Jag har massvis med foton som jag hade velat scanna in på datorn.
Billigast är att köpa en scanner, men vilken är bäst i en prisklass på 1000-1500? Finns det ens bra scanners i den prisklassen? För om det finns stor skillnad så kan jag gå upp i mitt pris men då behöver jag argument för att övertyga min sambo :p


Helst ska den vara Mac/PC kompatibel egentligen.

Snälla ni allvetandes fs:are. Jag behöver er hjälp! Har ingen alls kunskap om detta område.
 

tannler

Aktiv medlem
Vilket snöre är snyggast?

Går inte att svara på, med mindre än att Du talar om mer precist vad den ska kunna.

Jag har använt Canons CanoScan LiDE 50 med gott resultat, både på PC och Mac.
 

Engelen

Aktiv medlem
Om det enbart är en scanner du är ute efter, och inte en negativscanner...

Så skulle jag också rekommendera att du kollar in Canon´s Lide serie eftersom de är konstruerade på så sätt att det är enbart en USB kabel som behövs koppla in och de är små.
 

Zzzz

Aktiv medlem
tja den ska enbart användas till foton, mest 11x15cm men vissa lite större förstoringar men ingen större än en A4.

Enbart foton alltså.

Ska kolla på canons lide serie. Tack för svar.
 

timeUnit

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att det är superjobbigt och tråkigt att skanna papperskopior, för det blir nästan ALLTID en massa damm och partiklar på bilderna, och det syns så himla tydligt i skannern. Om du kan skanna negen så är det jobbigare men blir bättre.


Har du en digitalkamera? "Macro"-glugg? Skit då i skannern och fotografera av dina pappersbilder istället. Jag använder en dagsljusbalanserad (nåja) skrivbordslampa som ljuskälla och det funkar bra. Med stativ blir det ännu bättre. :)

Lycka till!
 

Zzzz

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att det är superjobbigt och tråkigt att skanna papperskopior, för det blir nästan ALLTID en massa damm och partiklar på bilderna, och det syns så himla tydligt i skannern. Om du kan skanna negen så är det jobbigare men blir bättre.


Har du en digitalkamera? "Macro"-glugg? Skit då i skannern och fotografera av dina pappersbilder istället. Jag använder en dagsljusbalanserad (nåja) skrivbordslampa som ljuskälla och det funkar bra. Med stativ blir det ännu bättre. :)

Lycka till!
hmmm! Det var ju oxå en idé värd att testa innan man investerar i en scanner.
Visst är det supertråkigt, men jag tänkte scanna in alla familjebilder från sisådär 2-30 år tillbaka ;) Någon måste ju göra det eller hur?

Tack för tipset, har dock ingen macroglugg, men kan kanske låna från någon.
 
ANNONS