Annons

Faktura ang bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)

radiovoice

Avslutat medlemskap
Hej.

Att fakturera någon för att den använder ens bild utan tillåtelse på internet, gäller det bara egna företagare eller även privatpersoner?

Läste att rekommenderat pris från Svenska Fotografers Förbund för en bildstöld är 3200 kr/bild och stöld. Gäller det bara för de som är medlem där? Eller kan vem som helst skicka ut en faktura till någon för att den stulit och använt en bild utan tillåtelse? (Och isf, hur går man till väga?)

Jag är hobbyfotograf och har stora problem med en tjej som jag har fotat. Jag vill inte att de bilderna ska finnas på internet, men hon lägger upp dem på sin Facebook-sida och nämner inte ens att det är jag som fotat. Vi har ett kontrakt där det står klart och tydligt att bilderna inte får publiceras utan mitt tillstånd, och tjejen förstår inte vad varken copyright eller upphovsrättslagen är. Hon anser att "eftersom det är jag på bilden så får jag lägga upp den och du har inget att komma med".

Har försökt prata med henne flera gånger, men nu har hon blockat mig och jag får ingen kontakt alls med henne. Mina vänner har också försökt med att referera till olika lagtexter och försökt få henne att förstå, på ett rationellt och än sålänge trevligt sätt, men hon skrattar bara åt det hela. Nu låter hon bli att ta bort bilderna enbart för att jävlas. Och jag kan inte anmäla henne på Facebook heller, eftersom att man måste ange bildlänkarna i sin anmälan till dem, och hon har vänlåst sitt konto.

Snälla, jag behöver verkligen hjälp med det här. Vet inte vad jag ska göra. Och förlåt om jag felpostat tråden.
/Therese
eller, "Denise von Spegelkras"
 

nilleftw

Avslutat medlemskap
Hej,

Låter som en sjukt omogen tjej det där, tråkigt att du har haft oturen att ha med henne att göra. Nu är jag ingen jurist men eftersom ni har ett kontrakt på villkoren som hon bryter mot så tycker man att du kunna göra någonting åt det.

Jag hoppas att det går att fakturera henne för bilderna som ett slag på fingrarna. Måste vara frustrerande att inte kunna få henne att respektera kontraktet som hon själv skrev under, och att hon totalt ignorerar det du och dina vänner har sagt.
 

moose

Aktiv medlem
Tråkigt när sådant händer.
Facebook är ett extra problem då dom har i sina avtal skriver att alla bilder som laddas upp tillfaller Facebook rättighetsmässigt!

Men mitt förslag är att du försöker komma i kontakt med Facebook (vilket i sig är en bedrift att genomföra) och beskriver problemet, att du kan visa upp originalbild samt avtal mellan dig och modellen. Har du då tur går dom med på att plocka bort bilden.
 

Ravestream

Aktiv medlem
Tråkigt när sådant händer.
Facebook är ett extra problem då dom har i sina avtal skriver att alla bilder som laddas upp tillfaller Facebook rättighetsmässigt!

Men mitt förslag är att du försöker komma i kontakt med Facebook (vilket i sig är en bedrift att genomföra) och beskriver problemet, att du kan visa upp originalbild samt avtal mellan dig och modellen. Har du då tur går dom med på att plocka bort bilden.
Jag misstänker att det här är någonting som du har hört någon som säger sig ha läst någonstans.

Dina rättigheter kan inte tas över på det sättet, kolla först faktan
 

moose

Aktiv medlem
Jag misstänker att det här är någonting som du har hört någon som säger sig ha läst någonstans.

Dina rättigheter kan inte tas över på det sättet, kolla först faktan
När jag gick med i Facebook i deras begynnelse kollade jag faktan som jag alltid gör. Där stog specifikt att jag skrev över mina rättigheter på publicerat material iom godkännande av licens avtalet. Läste detta extra noga eftersom jag just hört om detta.

Jag måste godkänna ett avtal för att gå med i Facebook. När jag godkänner ett avtal binder jag mig till innehållet i det!

Dock blev det ganska mycket liv om det i pressen och nu ser jag att dom visst har ändrat det till att dom får använda materialet fritt tills du raderar bilderna istället. Dock behåller du dina bildrättigheter.

"Sharing Your Content and Information

You own all of the content and information you post on Facebook, and you can control how it is shared through your privacy and application settings. In addition:

1. For content that is covered by intellectual property rights, like photos and videos ("IP content"), you specifically give us the following permission, subject to your privacy and application settings: you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook ("IP License"). This IP License ends when you delete you"
 
Hej.

Att fakturera någon för att den använder ens bild utan tillåtelse på internet, gäller det bara egna företagare eller även privatpersoner?

Läste att rekommenderat pris från Svenska Fotografers Förbund för en bildstöld är 3200 kr/bild och stöld. Gäller det bara för de som är medlem där? Eller kan vem som helst skicka ut en faktura till någon för att den stulit och använt en bild utan tillåtelse? (Och isf, hur går man till väga?)

Jag är hobbyfotograf och har stora problem med en tjej som jag har fotat. Jag vill inte att de bilderna ska finnas på internet, men hon lägger upp dem på sin Facebook-sida och nämner inte ens att det är jag som fotat. Vi har ett kontrakt där det står klart och tydligt att bilderna inte får publiceras utan mitt tillstånd, och tjejen förstår inte vad varken copyright eller upphovsrättslagen är. Hon anser att "eftersom det är jag på bilden så får jag lägga upp den och du har inget att komma med".

Har försökt prata med henne flera gånger, men nu har hon blockat mig och jag får ingen kontakt alls med henne. Mina vänner har också försökt med att referera till olika lagtexter och försökt få henne att förstå, på ett rationellt och än sålänge trevligt sätt, men hon skrattar bara åt det hela. Nu låter hon bli att ta bort bilderna enbart för att jävlas. Och jag kan inte anmäla henne på Facebook heller, eftersom att man måste ange bildlänkarna i sin anmälan till dem, och hon har vänlåst sitt konto.

Snälla, jag behöver verkligen hjälp med det här. Vet inte vad jag ska göra. Och förlåt om jag felpostat tråden.
/Therese
eller, "Denise von Spegelkras"
Skriv till Staffan Teste, en av fotosidans experter på upphovsrätt och lagar.

Eftersom du inte ingått avtal med facebook, så har du fortfarande all rätt till bilderna kvar.

Jag tycker du ska skicka faktura till henne så hon inser allvaret i det, och om hon inte betalar och tar bort bilden/bilderna, så tycker ajg du ska polisanmäla henne
 

Ravestream

Aktiv medlem
Vad är det som står i modellreleasen ? för ibland kan det vara så att det står att det får användas på ett visst sätt när det är för oprivat bruk, eller om det är för reklam osv.
Sen vad har sagts när hon fått bilderna ? här får du dina bilder men du har ingen nytta av dom för du får inte visa dom ?

Sen får man väl igen påpeka att det är inte stöld det handlar om, det är brott mot upphovsrättslagen.
 
Senast ändrad:

Anders Svensson

Aktiv medlem
Det korrekt uppfattat att Facebook hävdar att de har den kommersiella upphovsrätten till de bilder som läggs upp på kontona.. Den rätten skulle då bygga på att de som lägger upp bilder a) har en egen upphovsrätt till bilden och b) de antas ha godkänt (samtyckt till) FB-villkoren genom att lägga upp bilderna. Givetvis faller denna rätt direkt om uppladdaren inte har rätt att lägga upp bilden. Utan att ha läst det finstilta vågar jag lova att Facebook också kräver att den som lägger upp bilden också har rätten till den.

(Den andra invändningen kan vara att avtalsbildningen genom sin konstruktion är oskälig och avtalet därför inte gäller, men det är såvitt jag vet inte prövat.)

Givetvis har upphovsmannen den ideella rätten till sin bild, Har man överfört den den kommersiella rätten får man förstås stå sitt kast. Här verkar det vara så att användandet av bilden är villkorat till "ingen internetpublicering".

I det här fallet skulle jag skicka en faktura med rekommenderat brev till personen i fråga, fakturera per bild enligt praxis vad som gäller för stulna bilder (någon kan säkert länka, har inte bokmärket). Spara mottagningskvittot. Nu fattar hon att det är allvar.

Skicka sedan ett rekommenderat brev till Facebooks svenska kontor, där du påtalar att de medverkar till avtalsbrott avseende användninga va bilder på internet. Ge all information om konto, person och vilka bilder det handlar om. Be att få besked om åtgärd och tidpunkt för åtgärden. Begär att Facebook skyndsamt åtgärdar problemet. Sannolikt får du ett brev om att man nu sett till att bilderna tagits bort. Kolla detta.

Du får nog inga pengar utan vidare, men du visar att du inte tillåter vad som helst. Ditt eget omdöme får avgöra om du skall släpa en privatperson till tinget - det är inte alldeles säkert att du får betalt där, nämligen.
 

jonasforsgren

Aktiv medlem
När man laddar upp bilder på Facebook måste man kryssa i en ruta där det står:
I certify that I have the right to distribute these photos and that they do not violate the Terms of Use.

Eftersom hon enligt dig inte har dessa rättigheter prova ta kontakt med FB.
 

whynot

Aktiv medlem
Hej.

Att fakturera någon för att den använder ens bild utan tillåtelse på internet, gäller det bara egna företagare eller även privatpersoner?
Det finns oftast bara ett sätt "Money talks", allt annat är rätt "tandlöst".

Starta en enskild firma, ansök om F-skatt sen är det bara att dundra på med fakturor. Förutom bildkostnaden spetsar du dessa med några tusen ytterligare för t.ex. "bevaknings omkostnader".

Sen drar processen igång...

Hon betalar inte, påminnelse och (behövs ej men är seriöst, och för privatpersoner i viss mån avskräckande),
Hon betalar ändå inte ny påminnelse (nr 2 är riktigt seriöst men denna behövs inte heller).
Sednan är det bara att dra iväg fakturan till kronofogden för indrivning.

Vad som kan hända är att hon motfakturerar dig, då är ni kvittade och för att driva ärendet vidare måste du stämma henne (något få privatpersoner känner till, så det brukar aldrig hända).
Hon kan också bestrida fakturan hos kronofogden och då är det kutym att man drar tillbaka ärendet och driver det vidare rättsligt (något få privatpersoner också känner till).

Normalt får privatpersoner hicka redan vid påminnelser speciellt om du låter påminnelseprocessen drivas av ett inkassoföretag (vilket inte är någon skillnad generellt mot om du kör racet, men det smäller högre).

Principen med att arbeta på det här sättet är väldigt seriöst om du anser att du har rätt och det är därför "processen finns" - om inte är det oseriöst.

Men Du har bevisbördan så det är VIKTIGT med bra dokumentation, helst under längre tid skärmdumpar osv. där datum, koppling till person etc klart och tydligt framgår.

Men man ska också ha klart för sig att det kostar att driva ett ärende rättsligt, vid oavgort eller förlust. Vilket på sitt sätt är bra då det är den mothållande kraften till att inte man stämmer varandra kors och tvärs.
 

Kvitung

Aktiv medlem
Citat facebook;

For content that is covered by intellectual property rights, like photos and videos ("IP content"), you specifically give us the following permission, subject to your privacy and application settings: you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook ("IP License"). This IP License ends when you delete your IP content or your account unless your content has been shared with others, and they have not deleted it.

Så här tolkar jag det: facebook tar inte över rättigheten till bilden, man ger facebook en ícke exklusiv rätt att publicera bilden enligt dina privacy och applications inställningar.

Du laddar upp och facebook, formellt publicerar facebook bilden åt dig, vilket krävs att du ger dem rätt att göra det.

Vidare står det när du säger upp ditt konto kommer allt raderas.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Starta en enskild firma, ansök om F-skatt sen är det bara att dundra på med fakturor. Förutom bildkostnaden spetsar du dessa med några tusen ytterligare för t.ex. "bevaknings omkostnader".
Man behöver varken ha "enskild firma" eller F-skatt för att fakturera någon. Det går lika bra som privatperson.
 

whynot

Aktiv medlem
Man behöver varken ha "enskild firma" eller F-skatt för att fakturera någon. Det går lika bra som privatperson.
Helt rätt men "vem ska betala in skatterna" det betyder att man av den orsaken vägrar att betala fakturan. Därför att någon ska betala in skatten och då blir det den som betalar fakturan som är "uppdragsgivaren".
 

ErlandH

Aktiv medlem
Helt rätt men "vem ska betala in skatterna" det betyder att man av den orsaken vägrar att betala fakturan. Därför att någon ska betala in skatten och då blir det den som betalar fakturan som är "uppdragsgivaren".
Har man inte F-skatt så behöver man aldrig diskutera vem som ska betala skatter och arbetsgivaravgifter -- det är alltid arbetsgivaren.

Men i det här fallet rör det sig inte om en tjänst (uppdrag) utan om en vara (arkivbild).
 

millhouse

Aktiv medlem
Hej.
Att fakturera någon för att den använder ens bild utan tillåtelse på internet, gäller det bara egna företagare eller även privatpersoner?
Läste att rekommenderat pris från Svenska Fotografers Förbund för en bildstöld är 3200 kr/bild och stöld. Gäller det bara för de som är medlem där? Eller kan vem som helst skicka ut en faktura till någon för att den stulit och använt en bild utan tillåtelse? (Och isf, hur går man till väga?)
Jag är hobbyfotograf och har stora problem med en tjej som jag har fotat. Jag vill inte att de bilderna ska finnas på internet, men hon lägger upp dem på sin Facebook-sida och nämner inte ens att det är jag som fotat. Vi har ett kontrakt där det står klart och tydligt att bilderna inte får publiceras utan mitt tillstånd, och tjejen förstår inte vad varken copyright eller upphovsrättslagen är. Hon anser att "eftersom det är jag på bilden så får jag lägga upp den och du har inget att komma med".
Har försökt prata med henne flera gånger, men nu har hon blockat mig och jag får ingen kontakt alls med henne. Mina vänner har också försökt med att referera till olika lagtexter och försökt få henne att förstå, på ett rationellt och än sålänge trevligt sätt, men hon skrattar bara åt det hela. Nu låter hon bli att ta bort bilderna enbart för att jävlas. Och jag kan inte anmäla henne på Facebook heller, eftersom att man måste ange bildlänkarna i sin anmälan till dem, och hon har vänlåst sitt konto.
Snälla, jag behöver verkligen hjälp med det här. Vet inte vad jag ska göra. Och förlåt om jag felpostat tråden.
/Therese
eller, "Denise von Spegelkras"
Hej Therse!
Det här gäller :
1) Kort och gott,som fotograf har du alltid upphovsrätten till din bild. ENDAST om du i avtal har skrivit över den på någon annan så kan din upphovsrätt inte gälla.
I detta fall så skriver du att det finns ett avtal/kontrakt;
"Vi har ett kontrakt där det står klart och tydligt att bilderna inte får publiceras utan mitt tillstånd".Och om det inte finns något undantag för att bilder får visas av henne på Facebook så har hon brutit mot ert avtal (det är bättre att du kallar det för avtal och inte kontrakt,avtal är den vanligaste juridiska namnet i dessa sammahang.)
2) Med detta har du rätt att kräva ekonomisk ersättning.Storlek på denna ersättning bestämmer du själv. SFF har prisnivåer som vem som helst får använda.
3) Om du vill ställa eknomiska krav på henne så bör du nog göra på detta sätt:
a) Skriv (snigelposten) brev till henne där du förklarar att hon brutit mot ert avtal och att hon får tex 7 dagar på sig att ta bort bilderna.Om det är det du vill.Skriv också att om hon inte gör detta så kommer du att skicka henne en faktura med ekonomiskt krav.
b) Om hon inte tar bort bilderna inom den tiden som du kräver så skriver du en faktura på det belopp som du vill ha.Denna faktura kan du kräva att hon betalar inom 14 dagar och då till ett bankonto.
c) Om hon inte betalar skriver du en betalningspåminelse för denna faktura.Du skriver om betalning inte sker tex inom en vecka så kommer den att lämnas till kronofogden för inkasso. Detta har du möjlighet även som privatperson att gör.Kostar några kronor. Vad man då begär hos kronofogden är ett betalningsföreläggande.En sådan anmärkning är inte trevlig att få.
d) Det finns en annan väg också efter att du skrivit en faktura.Du kan i brev skriva till henne och säga att du lämnar in en stämingsansökan till tingsrätten. Du har rätt att göra så också. Men då bör du veta att det är du som skall bevisa att hon har brutit mot ert avtal.En sådan stämningsansökan är ett sk. civilmål vilket betyder att du får stå för kostnader (advokat m.m) själv.Vinner du ett sådant mål/rättegång så är det motparten (tjenen) som blir betalningskyldig för dina kostnader.

Under dom 45 år som jag varit verksam som fotograf har jag lyckligtvis aldrig blivit utsatt för att någon tagit bilder eller inte viljat göra rätt för sig eknomiskt. Dom avtal som jag skrivit har alla följt. Vad jag märkt är dock att efter det digitala "intåget"så ökar det problem likt en lavin.Det är bara så trågit.Nu vet jag inte Therse om du lagt någon namnloga på din bild.Jag brukar göra som så att vill någon köpa en bild så blir det en stor loga på bilden och i väldigt liten upplösning.När betalningen är klar så får man den bild man betalat för.
Ha en bra dag.
 

radiovoice

Avslutat medlemskap
Hej Therse!
Det här gäller :
1) Kort och gott,som fotograf har du alltid upphovsrätten till din bild. ENDAST om du i avtal har skrivit över den på någon annan så kan din upphovsrätt inte gälla.
I detta fall så skriver du att det finns ett avtal/kontrakt;
"Vi har ett kontrakt där det står klart och tydligt att bilderna inte får publiceras utan mitt tillstånd".Och om det inte finns något undantag för att bilder får visas av henne på Facebook så har hon brutit mot ert avtal (det är bättre att du kallar det för avtal och inte kontrakt,avtal är den vanligaste juridiska namnet i dessa sammahang.)
2) Med detta har du rätt att kräva ekonomisk ersättning.Storlek på denna ersättning bestämmer du själv. SFF har prisnivåer som vem som helst får använda.
3) Om du vill ställa eknomiska krav på henne så bör du nog göra på detta sätt:
a) Skriv (snigelposten) brev till henne där du förklarar att hon brutit mot ert avtal och att hon får tex 7 dagar på sig att ta bort bilderna.Om det är det du vill.Skriv också att om hon inte gör detta så kommer du att skicka henne en faktura med ekonomiskt krav.
b) Om hon inte tar bort bilderna inom den tiden som du kräver så skriver du en faktura på det belopp som du vill ha.Denna faktura kan du kräva att hon betalar inom 14 dagar och då till ett bankonto.
c) Om hon inte betalar skriver du en betalningspåminelse för denna faktura.Du skriver om betalning inte sker tex inom en vecka så kommer den att lämnas till kronofogden för inkasso. Detta har du möjlighet även som privatperson att gör.Kostar några kronor. Vad man då begär hos kronofogden är ett betalningsföreläggande.En sådan anmärkning är inte trevlig att få.
d) Det finns en annan väg också efter att du skrivit en faktura.Du kan i brev skriva till henne och säga att du lämnar in en stämingsansökan till tingsrätten. Du har rätt att göra så också. Men då bör du veta att det är du som skall bevisa att hon har brutit mot ert avtal.En sådan stämningsansökan är ett sk. civilmål vilket betyder att du får stå för kostnader (advokat m.m) själv.Vinner du ett sådant mål/rättegång så är det motparten (tjenen) som blir betalningskyldig för dina kostnader.

Under dom 45 år som jag varit verksam som fotograf har jag lyckligtvis aldrig blivit utsatt för att någon tagit bilder eller inte viljat göra rätt för sig eknomiskt. Dom avtal som jag skrivit har alla följt. Vad jag märkt är dock att efter det digitala "intåget"så ökar det problem likt en lavin.Det är bara så trågit.Nu vet jag inte Therse om du lagt någon namnloga på din bild.Jag brukar göra som så att vill någon köpa en bild så blir det en stor loga på bilden och i väldigt liten upplösning.När betalningen är klar så får man den bild man betalat för.
Ha en bra dag.



Tack för ett jättebra och vettigt svar! Då har jag bara en fråga kvar; HUR skriver man fakturan? Exakt vad ska det stå och ska man betala skatt osv?

Tack alla andra som kommit med bra svar också, hinner tyvärr inte svara på alla eftersom jag ska på lektion nu. Ha en bra dag :)
 

millhouse

Aktiv medlem
Tack för ett jättebra och vettigt svar! Då har jag bara en fråga kvar; HUR skriver man fakturan? Exakt vad ska det stå och ska man betala skatt osv?

Tack alla andra som kommit med bra svar också, hinner tyvärr inte svara på alla eftersom jag ska på lektion nu. Ha en bra dag :)
Hej!
Du frågar hur skriver man en faktura?
1) Du skall ha med ordet faktura,datum för då du skriver ut fakturan.
2) Vem har sänt faktura (alltså du)=namn,adress och telefon nummer,email.
3) Vem skall ha faktura, namn,adress.
4) Orsak till fakturan, alltså i ditt fall att du ställer ett skadestånd för avtalsbrott. Du anger också vilket avtal det är.
5) Om du inte är företagare så skall moms ingå i det total belopp du kräver. Annars skall moms redovisas särskilt.
6) Var skall man betala fakturan. I ditt fall kanske bankens namn och kontonummer.
7) Datum för förfallodagen för fakturan.
Allt ställer du upp på tex ett A4, uppifån och ner, om du förstår mig.Gå in på denna länk www.foretagande.se/Gratis-fakturamall.html Du kan där ladda ned den pdf-filen och se hur en mall för fakturor från företag ser ut.Med den som utgångpunkt kan du skriva en egen.
Komihåg att skriva minst 3 ex,1 som du sänder och 2 för dig.
Du behöver inte underteckna en faktura.
 

ErlandH

Aktiv medlem
...
5) Om du inte är företagare så skall moms ingå i det total belopp du kräver. Annars skall moms redovisas särskilt.
Den som inte är momsregistrerad (dvs i princip alla privatpersoner och vissa företag) kan inte debitera nån moms alls, varken särskilt eller inräknad i totalbeloppet.

För övrigt är det nog lämpligt att uppge personnummer på fakturan också.
 

millhouse

Aktiv medlem
Den som inte är momsregistrerad (dvs i princip alla privatpersoner och vissa företag) kan inte debitera nån moms alls, varken särskilt eller inräknad i totalbeloppet.

För övrigt är det nog lämpligt att uppge personnummer på fakturan också.
Hej Erland!
Så här skrev jag:
"5) Om du inte är företagare så skall moms ingå i det total belopp du kräver. Annars skall moms redovisas särskilt."
Är det otydligt det jag skriver? Jag skriver ju att som icke företag,privatperson utan momsrregistrering så finns momsen i den summa man kräver!

Vad gäller personernummer så finns det inte något krav på detta.
 
ANNONS