Annons

Köpte SDkortläsare, raw funkar inte så bra

Produkter
(logga in för att koppla)

Miliasphoto

Medlem
Titta på min bifogade bild.

Jag köpte en sdkortläsare och har både bilder sen innan och nya bilder på kortet. På min bifogade fil så visar det hur det ser ut och det ser det konstigt ut när jag ska arbeta med raw, men inte på alla bilder. En annan bild såg dålig ut i en sekund, men blev bra igen. Vissa fungerade. Men några ville inte fungera.

Tanken slog mig att kortet har jag använt länge sen 2012 och har kanske slitits. Samtidigt har det fungerat på en annan kortläsare tidigare och fungerat på sladd.

JPEG fungerar.

Någon som vet eller har tips på vad jag kan göra?

Tack gärna för snabbt svar!

Undrar ni mer så fråga på.
 

Bilagor

sjunne

Aktiv medlem
Konstigt...

Utan att egentligen ha någon teknisk kunskap; kan du läsa andra kort i din nya kortläsare? Ser att du skriver att det har fungerat i annan läsare. Det kanske kan vara någon sorts kontaktproblem? Prova med en annan, likadan, kortläsare (den nya då). Får du fortfarande samma problem med samma kort, prova med ett nytt! Ockhams rakkniv. Eller som Sherlock säger, när du har uteslutit allt som är omöjligt är sanningen det som är kvar, hur otroligt det än kan verka!

Jag har själv en Lexar USB 3.0-läsare för både SD och CF. Har fungerat utan problem i ca ett år nu och jag fotar alltid i RAW!
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Min kortläsare funkar inte på min gamla stationära dator, men funkar på min laptop.
Problemet liknr ditt.
Prova en annan dator för att utesluta andra fel.
Petter...
 

afe

Aktiv medlem
Jag gissar att ditt kort inte är helt friskt, och det kan vara en kombination med kortläsaren eller annat. Minneskort håller inte hur länge som helst, och börjar de strula är det inte värt att chansa på att få igång dem. Testa med ett annat kort i samma läsare.
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag har flera sd-kort som är över tio år gamla och som fungerar perfekt. Men de formateras regelbundet och det är kanske där dina problem har grundlagts.Minnes kort måste formateras regelbundet för att fungera säkert meninte förrän alla bilder finns på flera hårddiskar.
Prova att läsa ut kortet direkt från kameran. Inte med något hjälpprogram utan ställ in kameran att uppträda som en enhet (alltså som ett usb-minne t.ex.) Kopiera sedan över bildfilerna manuellt. Gör inget med kortet förrän du vet att du har dina bilder i gott skick på två hårddiskar eller en hårddisk och ett stort usb-minne tex. köp ett nytt kort och formatera det i kameran som ska använda det innan du sätter igång att fota. Funkar det inte via kameran prova med andra kortläsare och datorer.. Det finns program som kan rädda felaktiga bildfiler som sagts ovan.
 
ANNONS