Annons

Avbildningsskala

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Canon 100-400 L IS II

//Benny
Samma som han i tråden som jag länkade till. Han hade också problem. Vet inte om just hans problem löstes i tråden.
Men det verkar ju galet om det inte går.

Jag har det objektivet. Men ingen 80D.
Ska kolla ikväll om jag får ut focusing distance
 

Orre

Avslutat medlemskap
Sedärja ! Med ExifTool fick jag ut, men TVÅ värden Focus distance upper = 18.77 m och Focus distance lower = 15.12 m.

Hmm, hur ska man använda dom då månne ?

Kanske nån nu kan sätta ihop en formel åt mig ?

Brännvidd: 400 mm, vilket jag tror ger bildvinkel 4 grader (?)
Focus distance upper = 18.77 m
Focus distance lower = 15.12 m.
Sensorstorlek (APS-C) = 28 mm (diagonal)

Hela bilden = 6000x4000 pixel

Det mått jag söker är 2112 pixlar i 72 px/tum. Alltså 52,8% av hela bildens höjd.

Saknas nåt ?

Bifogar bilden så det syns vilket mått jag är ute efter.

//Benny
 

Bilagor

pdahlen

Aktiv medlem
Om min app säger rätt, har aldrig använt den tidigare till detta, så anger den på höjden av bilden, liggande format

18,77m motsvarar 0,7m
15,12m motsvarar 0,57m

Den anger förresten att bildvinkel är 3,87 grader på diagonalen och 2,15 på höjden
 

Orre

Avslutat medlemskap
Om min app säger rätt, har aldrig använt den tidigare till detta, så anger den på höjden av bilden, liggande format

18,77m motsvarar 0,7m
15,12m motsvarar 0,57m

Den anger förresten att bildvinkel är 3,87 grader på diagonalen och 2,15 på höjden
Det skulle ge då att fågeln är 52,8% av 0,57 m? Alltså ca 30 cm hög ?

//Benny
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har du förstått vad som menas med focus distance upper and lower, avståndet borde väl bara vara ett?
Kan det vara fokusområdet?

Vet du vad det är, en fasanhona, typ?
 

Orre

Avslutat medlemskap
Har du förstått vad som menas med focus distance upper and lower, avståndet borde väl bara vara ett?
Kan det vara fokusområdet?

Vet du vad det är, en fasanhona, typ?
Läste just att Lightroom bara plussar de 2 värdena och dividerar med 2 och att det skall "duga" som Focusing distance !

//Benny
 

Orre

Avslutat medlemskap
Honan ska vara någonstans 40-45cm, du kanske kan räkna ut distansen därifrån :)
Haha. Jo, men det tvistas om det är orre eller tjäder eller ev.hybrid. Tänkte att storleken på fågeln skulle hjälpa till där.

Men är 40-45 höjden på fågeln ? eller längden ?

//Benny
 

Orre

Avslutat medlemskap
Om min app säger rätt, har aldrig använt den tidigare till detta, så anger den på höjden av bilden, liggande format

18,77m motsvarar 0,7m
15,12m motsvarar 0,57m

Den anger förresten att bildvinkel är 3,87 grader på diagonalen och 2,15 på höjden
Kan du räkna om med appen om vi antar att Focusing distance är (18,77+15,12)/2 = 16,94 ?

Blir det kanske 0,635 ?

Om fågeln då är 52,8% av hela höjden, så skulle mitt efterfrågade mått vara ca 33,5 cm.

//Benny
 

Orre

Avslutat medlemskap
Tjäderhona är större än orre anges till 54-63mm
Japp. Måtten som anges i fågelböcker osv mäts med fågeln liggandes på rygg, med hjässan mot underlaget så näbbspetsen pekar rakt fram i längdriktningen. Måttet tas mellan näbbspetsen och stjärtpennornas spets.

Börjar bli liiiite nördigt detta nu :). Och OT !


//Benny
 
ANNONS