Annons

Fuji med en hand

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Hej!
Skulle kunna ladda ner bruksanvisning och få svaren men väljer en lättare väg och frågar er som vet istället :). Intresset gäller xt20, xt2, xt3 och xh1.

Går det att som på Canon använda scrollhjulen på fram och baksidan för tid, bländare och ISO? På Canon trycker jag vid iso-inställning in även setknappen och kan då använda samma scrollhjul som för tid på framsidan. Detta gör att huset kan skötas med en hand medan den andra håller i stativet med stor vindfångande ljusformare. Tyvärr är det ansträngande för kamerahanden pga vikten. Med Fuji kan jag nog hitta lättare alternativ som ger snarlik bildkvalitet och af-hastighet. Ögonfokus hade inte varit fy skam heller så momentet att flytta fokuspunkterna försvann. Fujis meny/ok knapp sitter på motsvarande plats som Canons set-knapp. Går det att välja en annan knapp för att gå in i menyn skulle den kunna fungera på motsvarande sätt kanske?

Fuji och främst xt2 och 3 har ju härliga dedikerade vred för dessa inställningar men då behövs ju båda händerna.
 

ajoe

Aktiv medlem
Jag har läst att många har uppfattningen att Fujis vred på ovansidan skulle man inte kunna använd utan att ta ned kameran från ögonen.

jag håller inte alls med, inställda värden syns ju i sökaren och kan enkelt manövreras med höger tumme och pekfinger. Att vara tvungen att komma åt en funktion genom att trycka in en knapp samtidigt som man vrider på ett hjul tycker jag är idioti.

Och att Fuji tog bort kompenseringsvredet på nya H1:an betraktar jag som en lapsus, t o m menyträskets okrönte konung, Sony, har ju den funktionen lättåtkomlig på ett vred längst uppe till vänster. Idioti!

Dessutom så är ju H1:an större än Sonys nya a7 III, trots att Sony har FF-sensor och IBIS.
 

knobloch

Aktiv medlem
Att vara tvungen att komma åt en funktion genom att trycka in en knapp samtidigt som man vrider på ett hjul tycker jag är idioti.
Låter som att du aldrig provat på det bara.

Att kunna hålla in en knapp på baksidan av kameran med högerhandens tumme och sedan snurra på hjul på ovansidan med högerhandens pekfinger (bredvid avtryckaren) är jättesmidigt. Går definitvt snabbare än att vrida på ett vred som sitter på vänstersidan. Om jag måste vrida på vred på vänstersidan måste jag ju antingen använda vänsterhanden eller flytta högerhanden bort från avtryckarsidan.
 

ajoe

Aktiv medlem
Jodå, jag hade en Nikon D90 och den var inte kul.

Håller med om vred på vänstersidan. I Fujifallet då ISO som i mitt fal oftast står i något av automatlägena. Jag fattar inte varför Olympus envisas med att sätta On/Off till vänster, in mot sökaren dessutom. Annars är deras M1 II nog den mest "lätthållna" kamera jag provat.

Provade för övrigt en Sony a7 III med 85 mm/1,4. En dröm för uselt belysta pubjam och folkmusiknätter. Men fingrarna går faktiskt inte in mellan objektiv och grepp!

Så det är väl rimligt att olika användare har olika preferenser.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har läst att många har uppfattningen att Fujis vred på ovansidan skulle man inte kunna använd utan att ta ned kameran från ögonen.

jag håller inte alls med, inställda värden syns ju i sökaren och kan enkelt manövreras med höger tumme och pekfinger. Att vara tvungen att komma åt en funktion genom att trycka in en knapp samtidigt som man vrider på ett hjul tycker jag är idioti.

Och att Fuji tog bort kompenseringsvredet på nya H1:an betraktar jag som en lapsus, t o m menyträskets okrönte konung, Sony, har ju den funktionen lättåtkomlig på ett vred längst uppe till vänster. Idioti!

Dessutom så är ju H1:an större än Sonys nya a7 III, trots att Sony har FF-sensor och IBIS.
Tack för ditt svar. Jag tolkar dig som att det fungerar att styra samtliga modeller gällande ISO, tid och bländare med en hand utan problem. Bra att veta.

Gällande att hålla inne en knapp och samtidigt snurra på ett hjul så känns det inte så avigt som det kan låta. Det sätter sig i ryggmärgen. Självklart bättre att slippa trycka dock😃.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag fattar inte varför Olympus envisas med att sätta On/Off till vänster, in mot sökaren dessutom.
På- och av-knappen är väl det mest sällan använda reglaget på en kamera, även om det antagligen används lite oftare på en kamera med EVF än på en kamera med optiskt sökare.
 

PMD

Aktiv medlem
Inte självklart

Gällande att hålla inne en knapp och samtidigt snurra på ett hjul så känns det inte så avigt som det kan låta. Det sätter sig i ryggmärgen. Självklart bättre att slippa trycka dock😃.
Man får man plats med betydligt fler knappar på en viss yta än man får plats med vred, så man kan styra mer funktioner genom att trycka in rätt knapp och vrida på ett och samma hjul.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Man får man plats med betydligt fler knappar på en viss yta än man får plats med vred, så man kan styra mer funktioner genom att trycka in rätt knapp och vrida på ett och samma hjul.
Ska antalet menydykningar hållas nere till ett minimum så har du säkert rätt. Jag är så van med Canons lösning att jag egentligen inte reflekterat så mycket kring vad som är bäst. För mig är det viktigt att kunna styra manuellt med en hand och det fungerar fint med Canon. Tydligen även med Fuji utifrån svaren jag fått. Misstänker att det kommer ta ett tag innan fingrarna hittar rätt med nytt kameramärke och lite bökigt när båda husen används tillsammans i början. Egentligen vill jag ha en spegellös 5dsr med ibis och vikbar skärm :).
 

ajoe

Aktiv medlem
Allra mest får man plats med om man har ett enda vred och väljer funktion i en meny.

Jag har provat, har en Sony RX 100 IV i fiollådan och har verkligen försökt använda den, men slutsatsen måste ändå bli att trots verkligen imponerande prestanda så är allt på den kameran för litet utom menysystemet som är för stort!
 

PMD

Aktiv medlem
Det bästa är väl om nödvändiga inställningar hålls till ett minimum, och att kamerakonstruktörerna väljer att placera de viktigaste inställningarna på vred, knappar och inställningshjul. Sånt som man ställer in en gång för alla och aldrig mer rör kan med fördel placeras i ett menyval så att det int stör och rör till det primära gränssnittet på kameran.

Jag tror att vi skulle vinna på att fler kamerakonstruktörer var fotografer.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det finns få systemkameror som man kan hantera kontinuerligt med en hand. De är helt enkelt inte konstruerade för det. Sedan är det ju frågan om vilken hand.
Skulle man ha ett handikapp och vara tvungen använda enbart vänster hand skulle det bli ändå värre.

För enstaka bilder kan man naturligtvis ta några bilder med kameran i högerhand. Vilket jag ofta gör när jag kör blixt "off-camera för porträtt"
Nu håller man inte en Canon 5D MKIV med ett 85/1,4 IS med en hand under särskilt många bilder och att ändra inställningar gör man bäst med support av vänsterarmen samt handen.

Jag har också några Fuji kameror med både X-T2 och X-H1. De anser jag vara mer snabbarbetade och det är sällan jag går in i menyerna. För det mesta klarar jag av att göra allt under en fotografering med enbart fysiska knappar och vred.
Fast även solen har fläckar. Jag har ändå sedan min första Fujijkamera retat mig på den lilla knappen för tumfokus. Dessutom flyttar Fuji på den lite grann för nästan varje modell.
Om jag fotar med Fuji X-PRO2 och ett lätt objektiv som 35/1,4 kan jag slänga runt den lätta kameran och göra mer med bara en hand. Fast sätter jag på en zoom på kameran fungera det inte längre. Jag behöver då igen en vänsterhand för att kunna zooma och för att ge kameran stöd.

Därför tycker jag frågan är fel ställd. Det handlar om ergonomi och hur enkelt det är att göra de vanligaste inställningarna man ändrar under en fotografering, snabbt.
Jag fotar med Canon sedan Canon 20D kom ut och med Fuji sedan 2012. Tycker de båda har bra ergonomi. De systemen är till stor del lika men båda gjorda för att man använder 2 händer och armar.
Vill man fota mycket med bara en hand skall man nog gå och skaffa sig en kompaktkamera där man kan ställa allt på automatik.

Tycker ni skall ta en stund och titta på den här killen som lever på sin fotografering trots att han saknar både fötter och händer. Det här YouTube klippet är verkligen värt att ses. Det ger perspektiv. https://www.youtube.com/watch?v=EwX_wBj2f30
 

ajoe

Aktiv medlem
Jag träffade en kille md förtvinad högerhand på en fotomässa.

Tänk om en av leverantörerna skulle kunna göra en vänsterkamera, vad glad han skulle bli!
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns få systemkameror som man kan hantera kontinuerligt med en hand. De är helt enkelt inte konstruerade för det. Sedan är det ju frågan om vilken hand.
Skulle man ha ett handikapp och vara tvungen använda enbart vänster hand skulle det bli ändå värre.
Det har funnits kameror för vänsterhänta. Yashica Samurai Z-L är ett exempel, och gamla Exaktakameror hade ofta avtryckaren på vänster sida av kamerahuset.

Canon EOS 7D L är ett sentida, lite mindre seriöst, exempel. :)

Eftersom cirka 10% av världens befolkning är vänsterhänt så kanske det skulle löna sig för kameratillverkarna att göra vänsterhandsversioner av (åtminstone en del av) sina kameror.
 

iSolen.se

Guest
Det har funnits kameror för vänsterhänta. Yashica Samurai Z-L är ett exempel, och gamla Exaktakameror hade ofta avtryckaren på vänster sida av kamerahuset.

Canon EOS 7D L är ett sentida, lite mindre seriöst, exempel. :)

Eftersom cirka 10% av världens befolkning är vänsterhänt så kanske det skulle löna sig för kameratillverkarna att göra vänsterhandsversioner av (åtminstone en del av) sina kameror.
Jag är vänsterhänt och jag föredrar att kunna justera fokus, zoom och riktning noggrant. En knapp är ju bara att trycka ner :)

Högerkameror är bäst :)
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det finns få systemkameror som man kan hantera kontinuerligt med en hand. De är helt enkelt inte konstruerade för det. Sedan är det ju frågan om vilken hand.
Skulle man ha ett handikapp och vara tvungen använda enbart vänster hand skulle det bli ändå värre.

För enstaka bilder kan man naturligtvis ta några bilder med kameran i högerhand. Vilket jag ofta gör när jag kör blixt "off-camera för porträtt"
Nu håller man inte en Canon 5D MKIV med ett 85/1,4 IS med en hand under särskilt många bilder och att ändra inställningar gör man bäst med support av vänsterarmen samt handen.

Jag har också några Fuji kameror med både X-T2 och X-H1. De anser jag vara mer snabbarbetade och det är sällan jag går in i menyerna. För det mesta klarar jag av att göra allt under en fotografering med enbart fysiska knappar och vred.
Fast även solen har fläckar. Jag har ändå sedan min första Fujijkamera retat mig på den lilla knappen för tumfokus. Dessutom flyttar Fuji på den lite grann för nästan varje modell.
Om jag fotar med Fuji X-PRO2 och ett lätt objektiv som 35/1,4 kan jag slänga runt den lätta kameran och göra mer med bara en hand. Fast sätter jag på en zoom på kameran fungera det inte längre. Jag behöver då igen en vänsterhand för att kunna zooma och för att ge kameran stöd.

Därför tycker jag frågan är fel ställd. Det handlar om ergonomi och hur enkelt det är att göra de vanligaste inställningarna man ändrar under en fotografering, snabbt.
Jag fotar med Canon sedan Canon 20D kom ut och med Fuji sedan 2012. Tycker de båda har bra ergonomi. De systemen är till stor del lika men båda gjorda för att man använder 2 händer och armar.
Vill man fota mycket med bara en hand skall man nog gå och skaffa sig en kompaktkamera där man kan ställa allt på automatik.

Tycker ni skall ta en stund och titta på den här killen som lever på sin fotografering trots att han saknar både fötter och händer. Det här YouTube klippet är verkligen värt att ses. Det ger perspektiv. https://www.youtube.com/watch?v=EwX_wBj2f30
Rätt eller fel ställd fråga så kvarstår faktum att ju mer jag kan klara med bara högerhanden desto kortare avbrott i fotandet blir det (vilket jag upplever positivt). Jag har motsvarande vikt med 5dsr och Tamron 24-70 G2 som du med mkiv och 85:an. Skönt för handleden är det inte men fungerar.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Rätt eller fel ställd fråga så kvarstår faktum att ju mer jag kan klara med bara högerhanden desto kortare avbrott i fotandet blir det (vilket jag upplever positivt). Jag har motsvarande vikt med 5dsr och Tamron 24-70 G2 som du med mkiv och 85:an. Skönt för handleden är det inte men fungerar.
Åtminstone jag trött i handleden och börjar skaka mer efter en ganska kort stund.
Stöder du inte kameran med vänster handen när du fotar normalt? Åtminstone gör jag det och håller armbågarna in mot kroppen för att undvika skaningsoskärpa.
Detta oavsett om jag fotar med IBIS, IS eller inte.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Åtminstone jag trött i handleden och börjar skaka mer efter en ganska kort stund.
Stöder du inte kameran med vänster handen när du fotar normalt? Åtminstone gör jag det och håller armbågarna in mot kroppen för att undvika skaningsoskärpa.
Detta oavsett om jag fotar med IBIS, IS eller inte.
Jo självklart använder jag båda händerna när inte vänster är upptagen med omkullvältande blixtar utomhus eller som du själv beskrev gällande blixt ”off Camera” inomhus. Tidigare skruvade jag oftast upp ISO inomhus men nu använder jag nästan uteslutande blixt och blandar med befintliga ljuset istället. Därav har tillfällena ökat då vänsterhanden håller i en blixt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja då gör vi på ungefär samma sätt. Jag har också börjat använda blixt allt mer utomhus.
Det gr möjlighet till andra typer av bilder.
På Fuji kan kan man ställa bländaren på A på objektivet. Har man sedan A på ISO och Tid så blir det helautomatiskt. Fast man måste inte köra jpg som ofta blir fallet om man kör gröna rutan på andra system
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ja då gör vi på ungefär samma sätt. Jag har också börjat använda blixt allt mer utomhus.
Det gr möjlighet till andra typer av bilder.
På Fuji kan kan man ställa bländaren på A på objektivet. Har man sedan A på ISO och Tid så blir det helautomatiskt. Fast man måste inte köra jpg som ofta blir fallet om man kör gröna rutan på andra system
Det tycker jag inte är "gröna rutan" utan P-läge med auto-ISO. Gröna rutan (eller iAuto och liknande) är ju ett särskilt neddummat läge där kameran kanske även försöker gissa sig till vilken sorts motiv det är.

Eftersom Nikons fräsigare spegelreflexhus inte har någon grön ruta så kan jag inte drabbas av påtvingad jpeg där, medan min Ricoh GR inte gör det på grön ruta heller. Fast jag har nog inte tagit en enda bild i det läget. Jag brukar oftast köra Av med auto-ISO eller ibland TAv* på den. Just Ricoh GR är annars en kamera man kan göra i princip allt med högerhanden på. Det är väl bara Effect-knappen på sidan man inte kommer åt (den har jag på att beskära till 35 mm-småbildsutsnitt) och att fälla upp den inbyggda blixten.

*I princip samma sak som M med auto-ISO på Nikon-kameran, dock utan möjlighet att sätta max-ISO.
 

tompaw

Medlem
Exponeringskompensation på H1

Notera att på H1 behöver du bara aktivera scollhjulet med knappen på ovansidan, du behöver inte hålla in knappen samtidigt som du snurrar på scrollhjulet för att ändra exponeringskompensationen

Jag tycker det är enklare än på T2 med sin ratt på ovansidan, som man ofta hade låst....

// Thomas
 
ANNONS