Annons

Köpa orginal batterigrepp? Batterigrepp? Är det verkligen värt ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotograbben1

Aktiv medlem
Hejsan! Mitt namn är Oscar, aka fotograbben som jag väljer att kalla mig på internet.
Jag är en nybörjar fotograf som verkligen vill utveckla mitt " arbete" och jag har tänkt på att köpa en ny kamera, Jag har en Canon 600d nu, men som en 14 årig kille så är det svårt att spara ihop till en kamera som kostar runt 10 tusen kr. Så jag tänkte istället fortsätta köra på min Canon 600d tills den går sönder rent sagt.
Så jag funderar på att köpa nya objektiv då jag endast har ett kit objektiv med 18-55 mm.

Jag funderar också på att köpa ett batterigrepp då mitt batteri nästan alltid tar slut och jag tycker ibland att det är jobbigt att ta porträttbilder och vertikala bilder utan ett batterigrepp. Jag har hört av andra att det är mycket bekvämare.

Jag har börjat kolla och de är rätt så dyra tycker jag. Speciellt orginalen.
Jag tänkte köpa begnagnat och så. Har ni några tips på vart man kan köpa? Och ni kanske har något batterigrepp till en Canon eos 600d? Jag tror att alla kameror med batteritypen lp e8,

Jag har läst på och har märkt att alla följande moddeller passar till mitt canon eos 600d som batterigrepp.
EOS 550D, 600D, 650D och 700D.

De passar med samma batterigrepp.

Har ni tips på vart man ska köpa billigt? Kan man köpa en " kopia" eller bör man köpa orginal?
Har du något att sälja? Eller en kompis? Hör gärna av er!
 

Heimerdinger

Aktiv medlem
I väntan på att någon som använder Canon 600d svarar i tråden så kan jag berätta om min egen upplevelse av piratbatterier och piratbatterigrepp.
I mitt fall har det varit för Nikon D300 men eftersom företagen som piratar brukar göra det mot alla märken och modeller så hoppas jag att min erfarenhet kan hjälpa dig en bit på vägen :)

Dom piratbatterier jag använt har i samtliga fall fungerat lika bra som Nikon Original och i somliga fall även bättre.
När det kommer till Batterigrepp så är min erfarenhet dessvärre den omvända.
Piratgreppen är helt värdelösa, det känns bara som en plastlåda man skruvat fast på kameran.
Med originalgreppet så känns det som att kameran blivit större, det finns mer yta att greppa med handen och batterigreppet är lika stabilt som huset.
Medan piratgreppet är halt, "sladdrigt" och inte något man faktiskt greppar, det blir bara något man har ett extra batteri i.

Förutsätter att Piraterna är lika dåliga på att göra grepp för Canon men det får som sagt någon av dom andra redogöra för :)
 

Fotograbben1

Aktiv medlem
I väntan på att någon som använder Canon 600d svarar i tråden så kan jag berätta om min egen upplevelse av piratbatterier och piratbatterigrepp.
I mitt fall har det varit för Nikon D300 men eftersom företagen som piratar brukar göra det mot alla märken och modeller så hoppas jag att min erfarenhet kan hjälpa dig en bit på vägen :)

Dom piratbatterier jag använt har i samtliga fall fungerat lika bra som Nikon Original och i somliga fall även bättre.
När det kommer till Batterigrepp så är min erfarenhet dessvärre den omvända.
Piratgreppen är helt värdelösa, det känns bara som en plastlåda man skruvat fast på kameran.
Med originalgreppet så känns det som att kameran blivit större, det finns mer yta att greppa med handen och batterigreppet är lika stabilt som huset.
Medan piratgreppet är halt, "sladdrigt" och inte något man faktiskt greppar, det blir bara något man har ett extra batteri i.

Förutsätter att Piraterna är lika dåliga på att göra grepp för Canon men det får som sagt någon av dom andra redogöra för :)

Hej! Tack för ditt svar! Okej jag ska tänka på det! Tack !
 

Third eye

Aktiv medlem
Har haft både orginal och kopia och orginalet har i mitt fall känts bättre i kvalitet, men inte såpass att priset nödvändigtsvis är värt det.

Du får ett Jupio batterigrepp med fjärr och 2 slädar för olika batterier för en 6-hundring, det spar nästan pengar motsvarande värdet på t, ex en ny TTL-blixt om du inte redan har en.

Edit:
Aldrig testat Jupio, men jag har haft noname-pirat Meike-pirat och Canon original. Noname var lite knakigt/plastigt men gjorde sitt jobb, Meike var nästan identiskt med originalet och hade jag inte fått iriginalet gratis så hade jag blivit skitsur på mig själv om jag köpt originalet för att ersätta Meike-modellen.
Till mitt Sony-hus planerar jag att skaffa pirat dock.
 

iSolen.se

Guest
Nu vet jag inte hur det är med Canon men för Nikon har man kunnat använda samma grepp för flera modeller efter varandra, dvs man slår ut kostnaden över flera kameraköp.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Batterigrepp är ngt som JAG absolut inte vill ha.
Det är bara i vägen för MIG.

Bättre med ett batteri till i fickan.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ofta ingår mina bilder i en serie.
Blir så dåligt flyt när var o varannan bild är på fel håll.
Men visst, det händer att jag vänder kameran.

Tyvärr plåtar alldeles för lite porträtt enligt mig själv.
Faktiskt plåtat väldigt lite överhuvudtaget det senaste året.
Det kom liksom av sig pga en datorkrasch.
 

iSolen.se

Guest
Ofta ingår mina bilder i en serie.
Blir så dåligt flyt när var o varannan bild är på fel håll.
Men visst, det händer att jag vänder kameran.

Tyvärr plåtar alldeles för lite porträtt enligt mig själv.
Faktiskt plåtat väldigt lite överhuvudtaget det senaste året.
Det kom liksom av sig pga en datorkrasch.
Det skulle ju kunna vara för att du inte har ett vertikalgrepp så att det bli obekvämt.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag fick med batterigrepp till min kamera (Nikon D810) som jag aldrig använt. Min andra kamera (Nikon D3) har batterigreppet "inbyggt". Jag använder vertikalavtryckaren ytterst sällan. Bara om omständigheterna gör att den vanliga avtryckaren inte praktiskt kan användas. Det är mycket snabbare och smidigare att bara vrida runt kameran till vertikalläge ock fyra av med den vanliga knappen.

Du kommer säkert undvika att använda batterigreppet i största utsträckning när du märker hur osmidig kameran blev. :)

Om du absolut vill ha ett batterigrepp varför inte lägga ut en köpesannons gratis här på fotosidan? Det finns säkert någon som har ett liggande i byrålådan och som aldrig använder det.

Vad gäller batteritiden är det säkert dags att skaffa nytt batteri om det tar slut fort. Bra också med ett extrabatteri i fickan så man inte missar något. Det finns billiga piratbatterier som fungerar bra. Liveview, "chimpande" och ivrigt fokuserande drar onödigt mycket ström.
 

iSolen.se

Guest
Värt att lägga till är att ett vertikalgrepp även förbättrar greppet för vanligt horisontellt foto eftersom man inte (beroende på handstorlek) får kameran kan mitt i handen utan istället ett rakt jämnt stöd.

Jag vet en del sonyfotografer som på sina A7-kameror har monterat någon slags minigrepp som bara är kanten eftersom kameran är rätt liten, objektiven tunga, och kanten hamnar dumt, igen, beroende på handstorlek. Detta används alltså för horisontellt foto.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tidigare hade jag en F5a.
Skön o hålla i.
För djävlig o åka skidor med när greppet slog mot bröstet under en hel dag.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det skulle ju kunna vara för att du inte har ett vertikalgrepp så att det bli obekvämt.
Jag har vertikalgreppet inbyggt i kameran (EOS 1D), men jag använder det inte för vertikalfoto. För mig är det lika bekvämt (eller bekvämare) att låta handen sitta kvar i vanliga greppet och vrida kameran utan att byta grepp.

Men det kanske beror på att mitt normala format är horisontalt och vertikalbilder dyker upp bara någon gång ibland.

Jag körde faktiskt vertikslavtryckaren när jag körde fyrtio porträtt i ett svep. Men då hade jag kameran på stativ. Vertikalavtryckaren var helt enkelt lättare att nå.
 
ANNONS