Annons

Allroundobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

solhasse

Medlem
Jag har letat runt lite på nätet efter ett "allround" objektiv (ca. 18-200) men har svårt att bestämma mig.
Hittade ett som verkar intressant, men tvekar om det är ett bra objektiv med bra kvalité på bilderna...
-->
http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=sigma18200oseos

Får man bra bilder med detta eller slänger jag pengarna i sjön? Finns det nått annat liknande objektiv som är mer värt pengarna?
Eftersom jag är en fattig student har jag inte allt för mycket pengar att lägga ned :(
 

jelu1661

Aktiv medlem
Det är alltid en fråga om kompromisser. Man får inte ett enormt zoomomfång gratis, det kostar antingen pengar eller bildkvalité. Hurvida det är tillräckligt bra för dina syften kan bara du själv svara på. Det finns gott om trådar som behandlar din fråga om du använder sökfunktionen.

Personligen anser jag att ett 30mm-objektiv är ett bra allroundobjektiv (på aps-c).
 

wfrank

Aktiv medlem
Som sagt, "superzoomar" är kompromisser och eg. kanske man hellre borde köpa en dedikerad superzoomkamera istället för en DSLR om man är ute efter extremt omfång och bildkvalitet inte är avgörande. Men på resa där man absolut bara vill ha ett enda objektiv med sig kan det kanske vara vettigt. För "vanliga" bilder som tittas på skärm och tas ut i 10x15 så är det väldigt praktiskt och skillnaderna minimala.
 
ANNONS