Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

jag&bilden

Aktiv medlem
Det var en halv pudel i alla fall.
En hel hade varit på sin plats.

Terje skulle ju kunna visa att han menar allvar genom att gå längre än alla andra och starta ett projekt som kunde namnges något liknande:
OCR, Only Clean Raw
NER, Never Edited Raw
AWR, Always With Raw
osv.

Alltid fota raw, aldrig redigera raw, alltid leverera jpeg tillsammans med raw, etc.

Våga visa att han är den otroligt vassa Terje som aldrig har något att dölja.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Jag visste inte ens det var en tävling på FS ? Vad tävlar man i om man lägger upp en bild? 99,9% lägger upp bilder för de vill vara med i tävlingen !!!!!!!
Du kanske missförstod mig.

Lägger man upp bilder i kritikforum (eller visar dem för andra) vill man:

1. Att alla ska höja bilden till skyarna. Man siktar på att bli riktigt bra. Man siktar på att tillfredsställa de som tittar på ens bilder. Man vill att folk ska gilla ens bilder. Man söker beröm. Detta gäller såväl glad amatör som yrkesverksam.

eller...

2. Få kritik så att man en dag kan uppnå punkt 1.

Vissa kanske säger att det är för att tillfredsställa sig själv, men varför söker man då kritik offentligt? Det är först när man får kritiken som man inser att den där "perfekta bilden" inte var perfekt. Sen är karusellen igång, och vips så är det inte längre en själv som man försöker tillfredsställa.

Är inte det en slags tävling?
Om någon har någon annan förklaring till varför man söker respons offentligt kan man få lägga fram den. Jag har funderat mycket på det men inte funnit någon annan förklaring.
 

Kapsyl

Aktiv medlem
Det var en halv pudel i alla fall.
En hel hade varit på sin plats.

Terje skulle ju kunna visa att han menar allvar genom att gå längre än alla andra och starta ett projekt som kunde namnges något liknande:
OCR, Only Clean Raw
NER, Never Edited Raw
AWR, Always With Raw
osv.

Alltid fota raw, aldrig redigera raw, alltid leverera jpeg tillsammans med raw, etc.

Våga visa att han är den otroligt vassa Terje som aldrig har något att dölja.
Visst, men det blir liksom en lite dålig smak i munnen. Det är inte det som fokus i en pudel bör ligga på. Jag tycker han inte ens kommer upp i en halv pudel. Sorry, men det är mer som det som blir kvar när man glömt dom där svarta påsarna...
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Ja kanske bara en kvarts pudel.
Han har några år av ständigt ifrågasättande framför sig.
Han bröt mot såväl egna som andras värdegrunder och har dessutom begått upphovsrättsbrott. Och för att toppa av det haft mage att ta skicka in "sina" produktioner till tävlingar och erhållit pris och berömmelse för dem.

Jag har svårt att se att han kunnat sjunka djupare än så.
Och därifrån ska han försöka klättra upp på något sätt.


Visst, men det blir liksom en lite dålig smak i munnen. Det är inte det som fokus i en pudel bör ligga på. Jag tycker han inte ens kommer upp i en halv pudel. Sorry, men det är mer som det som blir kvar när man glömt dom där svarta påsarna...
 

Mesch

Aktiv medlem
Förlåt på förlåt på förlåt...

Jaha, det känns som en treåring, nedkissad av rädsla, påkommen med handen i syltburken.

Hade inte Flashback med flera avslöjat detta omfattande fusk som verkar ha blivit slentrianmässigt till slut, hade Terje fortfarande klippt in diverse djur i sina landskapsbilder.

Spontant tror jag inte att han förstått vidden av vad han gjort.
Nä, jag håller med.

Han väljer vad som ska granskas och av vem. De som granskar skall ställa upp på Terjes krav.

Va i helvete, rent ut sagt!

Det är väl ingen ynnest att få titta på hans bilder. De som snyftande förlåter Terje nu måste ju ha en skruv lös. Han har ju verkligen inte gjort något för att bli förlåten.

( Ursäkta tonen men jag blir så arg )
 

Maud

Aktiv medlem
Tror personligen att han inte lever i verkligheten utan i sin uppdiktade värld så jag håller med dig helt & hållet.

Instämmer, Terje Hellesö har inte förstått, för han har uppenbarligen ingen insikt i det som hänt och vad han åstadkommit. Man kan ju undra hur diskussionerna varit kring honom de senaste dagarna, ja, systerns tankar har ju FS redan tagit del av, men det finns ju andra i hans närhet, vilket han också skriver.

Det får mig att reflektera över hur han bemötts under många år i fotosverige. På FS för ett antal år sedan, vilket flera medlemmar redan påtalat, fanns en grupp, som ständigt höjde honom till skyarna och försökte någon med konstruktiv kritik, blev det ramaskri från hans sida. Högst normalt att inte vilja bli utsatt för det, så endast beundrarskaran blev kvar. Vi har ju alla kunnat läsa kommentarena på hans blogg, i det närmaste obegripligt. Det måste ha bidragit till en verklighetsfrånvarande tillvaro och tillsammans med förmågan att entusiasmera och inspirera människor, har det lett till denna beklämmande situation inom fotovärlden.

/Maud
 

Tamrock

Aktiv medlem
Ett uttalande, ja... och ett erbjudande att granska hans originalbilder (som han själv väljer ut... behövs något mer sägas?). Varför kan han inte istället erkänna exakt vilka bilder det är, istället för att slingra sig än mer?

Bara ursäkter.

Känns som att detta aldrig kommer ta slut...
han ber om förlåtelse för sina bildmontage? bildstölderna då? som är de största brottet av de två!!!
 

Lasse Eriksson

Aktiv medlem
Mycket svagt av Terje. En mesigt och inte ärligt ursäkt som han skrivit. Och han erkänner aldrig förrän bevisen har blivit för många. Eller som här när priset togs ifrån honom. Lämnar han inte igen prispengarna så är det rena stölden även där
 

Lasse Eriksson

Aktiv medlem
Nä, jag håller med.

Han väljer vad som ska granskas och av vem. De som granskar skall ställa upp på Terjes krav.

Va i helvete, rent ut sagt!

Det är väl ingen ynnest att få titta på hans bilder. De som snyftande förlåter Terje nu måste ju ha en skruv lös. Han har ju verkligen inte gjort något för att bli förlåten.

( Ursäkta tonen men jag blir så arg )
Håller med dig. Man blir förbannad på en sån ynkrygg
 

Vevo

Aktiv medlem
[mod: editerat spekulation om diagnos] Jag blir förbannat över hans ryggradslösa beteende. Tror han att han kan sätta villkoren för hans framtid och hur han ska bli granskad. Jag hoppas innerligt att FB detektiverna blir taggade som fan av det här och går på med all kraft. Han har precis grävt gropen djupare och kommer få det ännu svårare att ta sig upp. Jag ser att det är många som delar min ilska över hans "förlåt. Att be om ursäkt borde komma sekundärt.
 
Senast redigerad av en moderator:

alf109

Aktiv medlem
Ja, det märks ju att vi på fotosidan kunde syna Terjes bilder.. Dessa blev prisade osv.

Världsklass är väl ett dåligt ord då. Bilder som kan ge en framgång som fotograf då. Försök läs lite mellan raderna.
Jo jag är inte dummare än att förstod andemeningen.
Tycker bara att det finns de som sätter sig själva på väl höga såväl moraliska som konstnärliga hästar emellanåt.
När det gäller att "vi på fotosidan kunde syna Terjes bilder" borde det givetvis gjorts av dem som intresserade sig för hans bilder och bildstil. Men hade det inte varit för snubben på jägareförbundet hade det säkert rullat på ett bra tag till.

Sedan tycker jag att det är tragiskt det som hänt givetvis, för sanningen är ju den att det behövs naturfotografer som producerar något annat än rena art illustrationer vilket jag, som icke naturfotograf, tycker att de flesta verkar hålla på med.
 

phool

Aktiv medlem
Otroligt tragiskt att detta har hänt, I våran fina natur är det dock möjligt att träffa normalt mycket skygga djur om man rör sig försiktigt: Jag lider med Terje då jag tror att han har blivit utsatt för en konspiration, jag tror inte att hans bilder är fejk. Han har blivit tillsagd av flera andra kända fotografer att erkänna fusk som pga ren avund hotat honom om han inte gör som han blir tillsagd. Det är en hård branch och alla vill att det själva ska vara dom som har tagit bilder av Terjes kaliber. Jag tycker verkligen att detta är ren tragedi och vi ska nog inte vara så snabba med att peka med våra fingrar på Terje som är en ren naturmänniska som har ett sätt att kommunicera med djuren som vi ej kan begripa. Hans bilder är för stora och för djupa för oss. Han hade inget annat val än att erkänna fusk då vi dödliga inte kan uppnå hans arbetsmoral och ambitioner för naturfoto. Här bifogar jag en bild som bevisar att det finns lodjur mm om man bara är på rätt ställe. Jag har i alla fall raw fil att visa upp om någon är intresserad. Mvh
http://imageshack.us/photo/my-images/839/lodjur12.jpg/
 

john23

Aktiv medlem
Kunde inte hålla mig

Citat från bloggen

"Jag vill också säga förlåt till Naturvårdsverket som gav mig utmärkelsen ”Årets Naturfotograf 2010″. Det tryck ni fått utstå i detta, är inget jag hade önskat er. Jag vet att ni inte visste något om mitt aktuella lodjursprojekt när ni gav mig utmärkelsen, och jag har läst er motivering ett stort antal gånger. Att ni nu väljer att dra tillbaka utmärkelsen från mig förstår jag, men jag kommer ha kvar er motivering för att för min egen del hämta styrka inför morgondagen. Med tiden hoppas jag att mina bilder framöver, bland annat här i bloggen, kommer vara någon form av upprättelse för det valet ni från början gjorde."

Jag vet att ni inte visste om mitt lodjursprojekt........
Visar inte detta att han inte erkänner de andra montagen?

Alla hans blogginlägg finns chachade av Google samt ca 2700 bilder ifall man söker rätt....
 

Mesch

Aktiv medlem
Ska bli jäkligt intressant att se om någon expert dyker upp på hans hemsida.
Jag skulle aldrig ställa upp på dessa premisser, helt sjukt.
(inte för att jag är någon expert)
 

alf109

Aktiv medlem
Förlåt på förlåt på förlåt...

Jaha, det känns som en treåring, nedkissad av rädsla, påkommen med handen i syltburken.

Hade inte Flashback med flera avslöjat detta omfattande fusk som verkar ha blivit slentrianmässigt till slut, hade Terje fortfarande klippt in diverse djur i sina landskapsbilder.

Spontant tror jag inte att han förstått vidden av vad han gjort.
För det första var det snubben på jägareförbundet som avslöjade bluffen, dom på flashback har grävt fram bevisen.

När det gäller "vidden av vad han gjort" så skulle det vara intressant att ta del om dina tankar runt detta?
Rent konkret har han orsakat en del bekymmer och kostnader för rovdjursinventerare m.fl., vilket förmodligen kommer att få rättsligt efterspel.
Han har gjort så att ingen får utmärkelsen årets naturfotograf för 2010, trist men något de flesta av oss kan leva med.
Han har svikit alla sina anhängare som trott på honom.
Han har svikit nära vänner och familj.
Han har säkert brutit mot ingångna avtal från finansiärer och sponsorer, vilket säkert även detta kommer att få rättsligt efterspel.
Men den största skadan har han väl trots allt tillfogat sig själv?
Han har ju faktiskt kraschat hela sitt liv.

Att han i sitt första uttalande ägnar detta i stort sett helt åt att be andra om ursäkt är väl egentligen inte så konstigt. När det gäller att presentera alla tidigare fuskbilder osv lär väl det knappast ändra så mycket. Ingen kommer ju att lita på honom i alla fall?

För mig personligen kan jag konstatera att det avslöjats att en av våra mest upphöjda naturfotografer visade sig vara en bluff. Jag tror också att det medfört att ganska många inte kommer att vara så godtrogna eller lättlurade för ett tag framöver.

När det gäller hans kriterier för att distribuera sina framtida bilder på hans blogg för granskning är det väl inte heller något konstigt? De flesta kommer nog efter detta att skita i vad och hur han publicerar i alla fall. Om det är något han kanske inte förstår i dagsläge är det kanske detta: Att han är körd som naturfotograf, oavsett vilken frivillig granskning han kommer att utsätta sig för i framtiden.
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS