Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

afe

Aktiv medlem
Det är mycket diskussion om diskussionen i den här tråden, men det är nog ofrånkomligt så här kommer lite mer.

Terje får nog åtminstone i fotovärlden anses som en offentlig person, och han har vare sig nu eller tidigare undvikit att synas och göra sig hörd (eller läst). I och med denna offentlighet och att det visat sig att mycket av det han sagt och skrivit tidigare visat sig vara rena påhitt så är det inte så konstigt att allt han nu skriver nagelfars, misstolkas och i vissa fall förlöjligas. Alla kändisar som gör bort sig drabbas av detta. Jag tycker inte det är särskilt konstigt och tycker inte det riktigt kan jämställas med mobbing på skolgården - den typen av mobbing drabbar sällan de som är duktiga på att framhäva sig själva eller är "kända" och populära.

Det är naturligtvis olyckligt för den som drabbas när sånt här uppdagas och det så kallade drevet drar igång, men det är en baksida den som gjort sig ett namn måste räkna med oavsett vilka orsaker som ligger bakom. Om man är känd och har ett knippe skelett i garderoben blir det problem när skeletten kommer fram. En fotograf som hanterat sånt här på ett bra sätt är Brutus Östling som sedan många år är nykter alkoholist vilket han på inget sätt försökt dölja, och han har heller aldrig försökt dölja hur han gör sina bilder med diverse "knep".

I Terjes fall vet vi inte vad som ligger bakom vare sig bildfusket eller varför han bombar sin blogg med inlägg just nu, men jag tycker inte det är så konstigt att folk här reagerar på det han skriver (eller det han låter bli att skriva). Det är många bloggare som får negativa kommentarer på både egna och andras sidor, och det är ju en del av poängen med bloggar - om man inte vill att folk ska ha synpunkter på det man gör ska man nog undvika att publicera det.
 

Kapsyl

Aktiv medlem
Några fredagstankar från mig i kölvattnet av Terjes korkade manipulerande.
Jag har hängt med sedan allt uppdagades. Mycket läsande har det blivit. Ja, jag läser och deltar på Flashback också (en del skriver "andra forum", vilket är i och för sig stämmer, jag deltar i flera forum men i detta sammanhanget är Flashback vad som jag läser in när det står "andra forum").

För mig är diskussionerna om mobbning av Terje något ni kan lägga ned. Förstå mig rätt, ni får diskutera det så mycket ni vill men jag filtrerar det under parollen "trollande".

Ärligt talat är jag rätt mätt på Terje. Hjulet går runt liksom. Kvarnen maler. Vad blir det till middag?

Men likt förbannat hänger jag här. Läser och funderar. Inte lika förbannad längre. Mer nyanserad i mina tankar. Jag har förlikat mig i tanken med att sanningen kommer aldrig från Terje. Dessutom kommer han antagligen kunna leva vidare som han alltid gjort, att blogga på som han gör nu är kanske helt enkelt jävligt smart (all pr är bra pr). Sug på den lite.
Nä, just nu är jag mätt på Terje men jag försöker omvandla hela denna nya kunskap till något användbart. Så här tänker jag:


Öva - jag måste öva mig mer. På allt. Inte bara kameran, Light Room och Photoshop. Skriva bra texter, printing (ah, g'damn, där behöver jag öva mycket) och i min kommunikation med människor - där finns det utrymme till förbättringar. Trovärdighet kan man kanske prata till sig men den blir inte beständig om man inte står för det man säger.

Öppenhet - jag gillar bilder. Är kanske inte fotograf så som termen anger. Alltså, var tydlig med om vad jag gjort med mina bilder.

Ödmjukhet - att acceptera att vi tycker olika. Om kemin inte stämmer mellan mig och dig behöver det inte automatiskt innebära att det är du som är den felande. Typ.

Mina fem öre.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Det är mycket diskussion om diskussionen i den här tråden, men det är nog ofrånkomligt så här kommer lite mer.

Terje får nog åtminstone i fotovärlden anses som en offentlig person, och han har vare sig nu eller tidigare undvikit att synas och göra sig hörd (eller läst). I och med denna offentlighet och att det visat sig att mycket av det han sagt och skrivit tidigare visat sig vara rena påhitt så är det inte så konstigt att allt han nu skriver nagelfars, misstolkas och i vissa fall förlöjligas. Alla kändisar som gör bort sig drabbas av detta. Jag tycker inte det är särskilt konstigt och tycker inte det riktigt kan jämställas med mobbing på skolgården - den typen av mobbing drabbar sällan de som är duktiga på att framhäva sig själva eller är "kända" och populära.

Det är naturligtvis olyckligt för den som drabbas när sånt här uppdagas och det så kallade drevet drar igång, men det är en baksida den som gjort sig ett namn måste räkna med oavsett vilka orsaker som ligger bakom. Om man är känd och har ett knippe skelett i garderoben blir det problem när skeletten kommer fram. En fotograf som hanterat sånt här på ett bra sätt är Brutus Östling som sedan många år är nykter alkoholist vilket han på inget sätt försökt dölja, och han har heller aldrig försökt dölja hur han gör sina bilder med diverse "knep".

I Terjes fall vet vi inte vad som ligger bakom vare sig bildfusket eller varför han bombar sin blogg med inlägg just nu, men jag tycker inte det är så konstigt att folk här reagerar på det han skriver (eller det han låter bli att skriva). Det är många bloggare som får negativa kommentarer på både egna och andras sidor, och det är ju en del av poängen med bloggar - om man inte vill att folk ska ha synpunkter på det man gör ska man nog undvika att publicera det.

Väl talat Anders, och det är väl detta vi så många gånger påpekat i tråden. Dvs granskningen av Terje är inte att likställa med någon mobbning.

Då Terje valt att ge felaktiga intervjuer till t ex P3 har han ju självklart skapat debatt. Och detta är något man är beredd att ta. Livet handlar inte bara om att göra oreda och sen inte behöva få stå för det. Speciellt inte om man är en person som antagit priset för Årets naturfotograf osv.


Han har ju gjort ett aktivt val, han har accepterat äran som hans fejkade bilder gett honom, men han accepterar knappast efterspelen. Vilket irriterar många väldigt mycket...

Det är bra lätt att skrika ut ett ord som mobbning, men enligt mig är det respektlöst hanterande att likna denna diskussionen med mobbning.

Har Terje varit med och påverkat något rovdjursdebatt på senare år? Någon som vet?
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Några fredagstankar från mig i kölvattnet av Terjes korkade manipulerande.
Jag har hängt med sedan allt uppdagades. Mycket läsande har det blivit. Ja, jag läser och deltar på Flashback också (en del skriver "andra forum", vilket är i och för sig stämmer, jag deltar i flera forum men i detta sammanhanget är Flashback vad som jag läser in när det står "andra forum").

För mig är diskussionerna om mobbning av Terje något ni kan lägga ned. Förstå mig rätt, ni får diskutera det så mycket ni vill men jag filtrerar det under parollen "trollande".

Ärligt talat är jag rätt mätt på Terje. Hjulet går runt liksom. Kvarnen maler. Vad blir det till middag?

Men likt förbannat hänger jag här. Läser och funderar. Inte lika förbannad längre. Mer nyanserad i mina tankar. Jag har förlikat mig i tanken med att sanningen kommer aldrig från Terje. Dessutom kommer han antagligen kunna leva vidare som han alltid gjort, att blogga på som han gör nu är kanske helt enkelt jävligt smart (all pr är bra pr). Sug på den lite.
Nä, just nu är jag mätt på Terje men jag försöker omvandla hela denna nya kunskap till något användbart. Så här tänker jag:


Öva - jag måste öva mig mer. På allt. Inte bara kameran, Light Room och Photoshop. Skriva bra texter, printing (ah, g'damn, där behöver jag öva mycket) och i min kommunikation med människor - där finns det utrymme till förbättringar. Trovärdighet kan man kanske prata till sig men den blir inte beständig om man inte står för det man säger.

Öppenhet - jag gillar bilder. Är kanske inte fotograf så som termen anger. Alltså, var tydlig med om vad jag gjort med mina bilder.

Ödmjukhet - att acceptera att vi tycker olika. Om kemin inte stämmer mellan mig och dig behöver det inte automatiskt innebära att det är du som är den felande. Typ.

Mina fem öre.
Terje har väl inte kunnat leva på foto? Han står ju på ruinens brant och har gjort ett bra tag nu.... Enligt honom själv.
 

Kapsyl

Aktiv medlem
Förlåt mig, citerade helt fel och läste helt fel. My bad.. :)

Läste där du skrev att han kommer kunna leva på det som han gjort förr. Blogg osv...

Inte bra,, ;)
Ja, jag håller med dig. Det är aldrig bra att läsa saker mellan raderna, det blir lätt fel i kommunikationen då. Jag vill påpeka att jag inte skrev "leva på" utan det var "leva vidare", vilket då alltså avser det bredare perspektivet som var och en då får tolka in som dom vill. Det är förstås en nackdel att vara så odetaljerad om just det skall diskuteras. Nu var dock min avsikt att gå vidare och alltså beskrev jag hur jag påverkats av hela skiten och hur jag skall använda det i mitt fotograferande liv.

Jag skrev alltså inte det för att diskutera Terjes ekonomi. Jag uppskattar mer om du beskriver dina egna reflektioner, hur du tänker använda händelsen i ditt fotograferande liv.
 

Lasse Eriksson

Aktiv medlem
Än en gång besvarar du oerhört selektivt. Som väntat, well played.

(frågar om #4515 igen, men det kanske inte är lönt.) :)
Johan vet ju att han har fel och att han inte kan svara på den frågan. Då är det lättare att undvika just den frågan och fortsätta kalla alla andra Mobbare istället. Givetvis även där utan att säga vem han menar eller vad de gjort.
Fast han inte skulle skriva mer i tråden så fortsätter han med sitt vanliga tjafs varje dag. Tråkigt när någon bara är ute efter att förstöra tråden och diskussionen för de andra här
 

arneri

Avslutat medlemskap
Angående den publika dissekeringen - what goes around comes around, eller vad säger du? Det enda som diskuteras är ju vad han själv publicerar på bloggen sin, det torde ses som okej då det finns, öppet för allmän granskning.

Sedan måste kan kunna tåla att vissa uttalanden granskas kritiskt. Det blir som en sideffekt, men mobbning... personförförjelser... knappast. Man måste få lov att diskutera och påpeka saker, utan att direkt bli påhoppade med kommentarer såsom lynchmobb och skolgårds-mobbare.
Hån och nedsättande kommentarer är mobbning. De som utför mobbningen inser sällan vad de håller på med utan tycker bara att de är roliga.
 

Maud

Aktiv medlem
Angående den publika dissekeringen - what goes around comes around, eller vad säger du? Det enda som diskuteras är ju vad han själv publicerar på bloggen sin, det torde ses som okej då det finns, öppet för allmän granskning.

Sedan måste kan kunna tåla att vissa uttalanden granskas kritiskt. Det blir som en sideffekt, men mobbning... personförförjelser... knappast. Man måste få lov att diskutera och påpeka saker, utan att direkt bli påhoppade med kommentarer såsom lynchmobb och skolgårds-mobbare.

Jag förstår inte heller anspelningarna på att denna diskussion skulle innehålla mobbningsinslag eller ”smaklös personförföljelse”, utan tycker att många medlemmar är sakliga i sina argument i en diskussion om årtiondets svenska fotoskandal. TH ser ju dessutom till att underhålla tråden med närande inlägg i sin blogg, om sina tankar kring fotograferandet, gamla och nya, med citat från diverse böcker och om sina privata problem, vilket inbjuder till kommentarer.

Bloggar med inriktning på ett specifikt intresseområde, kan jag se uppfylla en funktion, men bloggar där man dryftar sina privata problem publikt, är för mig obegripligt. Jag vet att det är ångestreducerande att skriva ner sina tankar, men att göra dem allmängiltiga kan ju medföra stor risk. Kanske förväntar man sig tröst och stöd från okända människor, men som i TH:s fall kan ju effekten också bli den motsatta. Dessutom har han ju stängt möjligheten för dialog.

Jag påpekade i ett tidigare inslag min oförståelse för paret Hellesös aktivitet i sina bloggar, när de hellre borde vårda sina själar, men fick till svar, att MH förmodligen genom sitt skrivande ville få slut på spekulationer kring deras situation. I så fall, måste man vara rak och tydlig och inte ignorera omgivningen.

Internet har utvecklats till ett suveränt spatiöst gränslöst forum, men man bör nog reflektera över det man utsätter sig för, om man saluför sitt innersta i en universell salong. Jag förkunnar inte på något sätt respektlöst beteende, tvärtom, men den totala bristen på kontroll har avigsidor.
FS håller dock måttet, som jag ser det, i detta forum för kritisk granskning.
 
Senast ändrad:

cocuyo

Avslutat medlemskap
Panasonics rå-bilder rättar exempelvis till kromatisk aberration automatiskt.
Nej, visserligen OT, men jag vill inte låta det stå oemotsagt.

Distorsion och kromatisk aberration rättas till i Panasonics jpeg liksom en del andra kameror, men den rättas aldrig i råfilen, som saknar färginformation. Själva begreppet "rå-bild" är missvisande. Råfilen är inte en bild, den är en dump från A/D-omvandlaren, som sitter i direkt anslutning till sensorn.

Exempelvis DxO Optics Pro och Capture One kan också korrigera linsfel med hjälp av data som finns till programmet eller som man matar in som ett skript. Med de omvandlarna får man också korrektion av linsfel med andra kameror och objektiv. Panasonic har matat in motsvarande data och algoritmer i SilkyPix, så att felen korrigeras utan hjälp av användaren, men när man framkallar råfilen i Raw Therapee (jag använder Linux), så finns ingen automagisk korrektion inlagd, utan jag får fram både distorsion och kromatisk aberration från mitt Panasonic-objektiv.

Så en råfil är verkligen en råfil. Den minimala bearbetningen som görs i många kameror är att filen komprimeras utan dataförlust för att kunna skrivas snabbare till kortet och att det läggs in metadata och en liten jpeg eller tiff behandlad enligt kamerans inställning.
 

krukvaext

Aktiv medlem
Nej, visserligen OT, men jag vill inte låta det stå oemotsagt.

Distorsion och kromatisk aberration rättas till i Panasonics jpeg liksom en del andra kameror, men den rättas aldrig i råfilen, som saknar färginformation. Själva begreppet "rå-bild" är missvisande. Råfilen är inte en bild, den är en dump från A/D-omvandlaren, som sitter i direkt anslutning till sensorn.
Jag utgick ifrån texten på Wikipedia:

"Panasonic's raw converter corrects geometric distortion and chromatic aberration on such cameras as the LX3, with necessary correction information presumably included in the raw."
 

hornavan

Aktiv medlem
Kära mobbare, inte kunde jag föreställa mig att ni skulle bli så upprörda för att jag skriver att jag anser att det förekommer mobbning i tråden. Det är en åsikt som jag har. likväl som ni har en åsikt att mot Terje får man minsann göra som man vill. De som ger sig till tals på nätet får också tåla kritik. Det är ju det som brukar anges som ett skäl till att Terje är lovligt byte, att han skriver på nätet alltså.
Det frågas vilka dessa mobbare är. Om man kastar en sten i en hop så hörs det vem som träffas. Det hävdas att alla i tråden inte är mobbare; det håller jag med om. Det rör sig om ett ca ett halvt dussin individer, som enligt mig går för långt. Resten sköter sig föredömligt.
 

Mesch

Aktiv medlem
Kära mobbare, inte kunde jag föreställa mig att ni skulle bli så upprörda för att jag skriver att jag anser att det förekommer mobbning i tråden. Det är en åsikt som jag har. likväl som ni har en åsikt att mot Terje får man minsann göra som man vill. De som ger sig till tals på nätet får också tåla kritik. Det är ju det som brukar anges som ett skäl till att Terje är lovligt byte, att han skriver på nätet alltså.
Det frågas vilka dessa mobbare är. Om man kastar en sten i en hop så hörs det vem som träffas. Det hävdas att alla i tråden inte är mobbare; det håller jag med om. Det rör sig om ett ca ett halvt dussin individer, som enligt mig går för långt. Resten sköter sig föredömligt.
Troll, troll, troll, troll.

Du skriver direkt felaktiga inlägg faktamässigt som du sedan vägrar att ta i.
Du är en feg rackare som inte vill stå för dina anklagelser utan lindar in dem lite så att ingen eller alla blir utpekade som mobbare.

Riktigt dåligt, skäms!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS