Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kapsyl

Aktiv medlem
Jag tror det är en betydligt högre andel på flashback som är intresserade av att hålla igång ett drev, oavsett vad och vem det gäller.
Jag tror inte samma som dig. När vi ändå tillåts reflektera en del så är min reflektion att det är verkar vara en del på fotosidans forum, i den här tråden, som bildat sig en uppfattning om flashback att det är världens avskum som "hänger" där. Det är visserligen en sajt som har "fria ordet" som sin målsättning men det är oerhört bra styrt oavsett ämne. Lockas man att vara med i ett "drev" så finns självklart dom trådarna, brukar vanligtsvis ligga under skvaller-sektionen. Tekniktrådarna har lika mycket inslag av drev och troll som fotosidan, fast det är klart när forumet med flera tusen procent överskrider fotosidan kan det verka "drevet" som tar mest plats. Så är icke fallet, åtminstone tycker jag så.
 

Star2

Avslutat medlemskap
Grattis flashbackare!
Vilket glädjefnatt man fick, å deras vägnar!

Prissumman 10.000 ska skänkas till Reportrar Utan Gränser, såg jag.
Terje borde också skänka bort sin prissumma 15.000, särskilt med tanke på att han inte har priset längre.
 

Kapsyl

Aktiv medlem
Du skriver det som om det vore en dålig sak. Yttrandefrihet är bra.
Ber om ursäkt, det var inte min mening att framställa yttrandefriheten som en dålig sak. Men om man inte vet om Flashbacks grundbult för forumet och får uppfattningen att det är ett forum där det handlar mest om våld, droger, porr och dylika ovanliga ämnen att dryfta över eftermiddagfikat - ja, då drar man nog snabbt Flashback över en kam som "icke pålitlig källa". För egen del är Flashback en bra källa att släcka sin kunskapstörst vid. Så det jag försöker framhäva är att om man har något mot Flashback tycker jag man ska ge det en chans till, helst utan förutfattade meningar. :)
 

alf109

Aktiv medlem
Kul och välförtjänt att de får uppmärksamhet för jättejobbet att gräva fram de fejkade bilderna. Förhoppningsvis för detta med sig att andra tänker sig för två gånger innan de försöker vinna ära och berömmelse genom fusk.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ok med kommentarer om priset här, som rör Terje-affären men ta den generella debatten om Flashback i en annan diskussionstråd.
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Grattis flashbackare!
Vilket glädjefnatt man fick, å deras vägnar!

Prissumman 10.000 ska skänkas till Reportrar Utan Gränser, såg jag.
Terje borde också skänka bort sin prissumma 15.000, särskilt med tanke på att han inte har priset längre.
Terje anser väl att han har gett det åt 'Fotografer Utan Gränser' redan. Dvs. sig själv. :)
 

Kapsyl

Aktiv medlem
Men vad har Terje för verklighetsuppfattning egentligen? Hans retorik är helt förkastlig i detta nuet. Nu ger jag upp, det kommer inte komma ut några sanningar från Terje. Inte som jag kommer tro på i alla fall.
 

Maud

Aktiv medlem

Vilken glädjande bekräftelse av ett ambitiöst engagemang av FB, där också medlemmar från FS är aktiva!

Kritiskt tänkande är nödvändigt och ihand med seriöst och idogt arbete, kan det ge positivt resultat, som i detta fall.

Två och en halv månad efter avslöjandet om TH:s bildfusk, får detektiverna på FB pris som erkännande av frivilligt arbete, utfört med imponerande kunskap och målvedvetenhet, är inte detta underbart?
Diskussionerna har pågått lika länge och jag är övertygad om, att de lett till ökad medvetenhet hos många, dock inte hos alla.
 

Merlin

Aktiv medlem
Vilken smutskastning?
Nja, jag tar tillbaka det där med smutskastning, kanske blandar jag ihop den här tråden med Flashback-tråden. Några har tagit Terjes fusk mer personligt än andra. Jag konstaterar att det har förekommit kritik i den här tråden förut gentemot de mest aktiva och jag tror inte man kommer så mycket längre, eftersom åsikterna går så mycket isär.
Någon skrev att de som framför kritiken bara "vill göra sig hörda" och att det "bekräftar bara deras litenhet". Mycket märkligt uttalande. Att sen kalla kritiken för en "metadiskussion" och att komma med uttalanden som #3702 "Enklast är att du slutar läsa den. Då är den slut för dig." tycker jag är något nedsättande mot sina meddebbatörer. Jag läser tråden då och då därför att ämnet intresserar och engagerar mig, varför ska jag sluta läsa den?
 

PMD

Aktiv medlem
Att sen kalla kritiken för en "metadiskussion" och att komma med uttalanden som #3702 "Enklast är att du slutar läsa den. Då är den slut för dig." tycker jag är något nedsättande mot sina meddebbatörer. Jag läser tråden då och då därför att ämnet intresserar och engagerar mig, varför ska jag sluta läsa den?
Du avgör förstås själv om du vill sluta läsa tråden eller inte.

Inlägg #3702 var ett svar på Inlägg #3688:
Nu är ni uppe i 246 sidor det var ett väldigt ältande av detta ämne !

Det borde finnas ett slut på denna tråd.
Jag tycker att det var en mycket bra svar. Det låg inget nedsättande alls i svaret. Om någon tycker att tråden borde vara slut, men den fortsätter ändå, så är ju faktiskt den enklaste lösningen att sluta läsa tråden.

Alternativet är att stoppa tråden, men det är väl ingen som vill hindra andra från att diskutera vidare?
 

eek

Aktiv medlem
schysst med priset & vettigt att skänka pengarna..

vet inte om det varit uppe, men tidningen foto hade tror det va 8 ganska stora namn i naturfoto svängen som uttalade sig om händelsen, där det va ganska entydligt va man tyckte om saken.. (förutom en bokförläggare)..
 

vbg_snake

Aktiv medlem
schysst med priset & vettigt att skänka pengarna..

vet inte om det varit uppe, men tidningen foto hade tror det va 8 ganska stora namn i naturfoto svängen som uttalade sig om händelsen, där det va ganska entydligt va man tyckte om saken.. (förutom en bokförläggare)..
Vad sa bokförläggaren?
 

Maud

Aktiv medlem
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=4188

I ovanstående inslag intervjuas den moderator från FB, som tog emot priset, som tilldelats forumet av SR, Årets Medieorm 2011, för ”Flashbacks gedigna crowdsourcing om Sveriges kanske största bildfusk!”*

Intressant att höra, hur han lägger vikt vid betydelsen och omfattningen av bildfusket och jämför med tidningen FOTOS:s inställning. Vad medlemmarna på FS anser, vet alla som följt denna diskussion och jag ser det som positivt, att tråden fortfarande är i gång, att medlemmar på Sveriges största fotosida (?) ser vidden av det som skett och inte bagatelliserar händelsen.

I samband med utmärkelsen har också framkommit att FB-anhängare oftast är seriösa mångsysslare, men kan vara vem som helst, många har högre utbildning och foto som hobby inom denna tråd.
Dessutom arbetar man med inriktning på sakfrågan, moderatorer rensar om så behövs.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS