Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv ska jag köpa???

Produkter
(logga in för att koppla)

Zimmo

Ny medlem
Hej! Jag behöver verkligen hjälp! Detta kanske är helt fel ställe att ställa frågan, men ni som finns här verkar ju kunna detta bäst!!
Jag kan inte så jätte mycket om objektiv, men känner nu att jag ändå vill köpa ett nytt. Idag har jag en Nikon D3000 AF-S DX NIKKOR 18-105 mm f/3.5-5.6G ED VR. Jag vet inte ens vart jag ska börja leta eftersom jag inte riktigt vet vad jag söker. Men jag gillar att fotografera i naturen, människor osv, i dagsljus men också i skymning och mörker. Jag älskar att leka med zoomen. Men får verkligen inte till bilder i mörker med det objektivet jag har nu. Någon som kanske har något tips kanske?
Men i vilket fall som helst, VILKET ÄR DET BÄSTA OBJEKTIVET ENLIGT MINA ÖNSKEMÅL? Någon som har bra förslag? Behöver inte vara jätte proffsigt och allt för dyrt eftersom jag fortfarande är nybörjare. Jätte tacksam för svar!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Önskemålet är alltså att fota när det är mörkt?
Det finns 4 sätt.
BIlligast är om du kan skruva upp ISO tillräckligt mycket för att få acceptabla tider.
Näst billigast är att köpa ett stativ & använda det.

Man kan köpa blixt/blixtar.
Man kan köpa en ljusstark optik.
En ljusstark zoom har maxbländare 2,8.
VIdvinkel: Tokina 16-28/2,8 eller Nikon 14-24/2,8
normal: Finns ett flertal
tele: 50-150, 70-200, 120-300

Annars är det fast optik som är både ljusstarkare och billigare men du får bara en brännvidd.
Antingen med 2,8, 1,8 eller 1,4 som största bländare.

Sedan är det så att är det riktigt mörkt så hjälper bara stativ men motivet måste vara stilla.
 

Kempor

Aktiv medlem
Nikkor 35mm 1.8
Tror det skulle passa dig bra. Då kan du fota då det är mörkare samt leka med kortare skärpedjup, kostar inte mycket heller.
 

Tokoza

Aktiv medlem
Skaffa stativ om du vill kunna fota i mörker. Objektiv med högre ljusstyrka hjälper en del, men det räcker kanske inte då det beror på hur mörkt det är...
 
ANNONS