Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

krukvaext

Aktiv medlem
Det var, som väntat(?), ett reportage som var ganka kritiskt till Flashback och som lät Hellesø komma till tals utan några direkt skarpa frågor från intervjuaren.

Finns att lyssna på via sr.se ett tag.
Så kritiskt tycker jag ändå inte inslaget är. Terje var ju kritisk. Såklart. Många som har förutfattade meningar, men så är det då man kanske väljer att bara lyssna på den ena parten.

Alltid enkelt att generalisera... sedan förstår jag inte riktigt vad syftet är med att dra ut ett fåtal kommentarer ur sammanhanget, och i sin tur få tråden som helhet att framstå som någon sorts samlingsplats där hatet flödar. Procentuellt sett så är de s.k. mobbningsinläggen ytterst få, och då alla människor i hela Sverige har möjlighet att kommentera är det relativt enkelt att det slinker in någon idiotisk kommentar från någon upphetsad bystander. Utvecklingen här på FS har egentligen inte skiljt sig så mycket från den på FB. Reaktionerna på exempelvis NFF har inte heller alltid varit så rumsrena. Lite så det är med forum. Anonymitet eller ej, så stor skillnad är det inte - iallafall inte i detta fall.

Fint att höra Jan Böhme tala. Ett ansikte utåt för Flashback.
 
Senast ändrad:

gitte edelman

Aktiv medlem
Det var, som väntat(?), ett reportage som var ganka kritiskt till Flashback och som lät Hellesø komma till tals utan några direkt skarpa frågor från intervjuaren.

Finns att lyssna på via sr.se ett tag.
Caramba! Var de repliker som citerades från Flashback de värsta som förekommit?! Då måste jag säga att snacket om förföljelse och mobbning måste handla om något annat. Liknande repliker ser man ju tom. på båtsidor om någon tycker om 'fel' båtmodell. :/
 

krukvaext

Aktiv medlem
Caramba! Var de repliker som citerades från Flashback de värsta som förekommit?! Då måste jag säga att snacket om förföljelse och mobbning måste handla om något annat. Liknande repliker ser man ju tom. på båtsidor om någon tycker om 'fel' båtmodell. :/
Möjligtvis inte de värsta, men de är i samma skikt som de värsta. Men sedan finns det några riktigt grova one-liners som testosteron-stinna har dumpat, men det är definitivt inget som har uppmuntrats, och moderatorn är snabb med att ta bort sådana kommentarer, såsom här på FB.

Terje påpekar ju att hela tråden fullkomligt sjudar med mobbning och dylikt, men då ska man ha i åtanke att han tycker att personliga åsikter som exempelvis påpekar att han är en dålig fotograf, är av mobbnings-nivå...
 

Kapsyl

Aktiv medlem
Nu kanske mina tankar, nobelfest och allt, är ute på hal is - men är det inte förbannat märkligt att i den enes* fall är det oerhört viktigt att sanningen kommer fram medan i den andres** så har samma media väldigt svårt för att ställa dom frågor som ropas ut från "folket"?

/Jonas Berggren

* Carl Gustaf B.
** Terje H.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Synd att jag inte sparade de mejl som blivande fru Terje skickade när man hade osmaken att ifrågasätta någon av Terjes bilder här på FS på den tiden det begav sig.
Vid något tillfälle minns jag att jag inte såg det fantastiska i skakade trädbilder, det var väl efter den 10:e bilden eller så. Då kom ett mejl med ett rejält uppkast över mig.
Men det var kanske ett steg i förspelet inför äktenskapet.

Så det är tydligen olika bedömning beroende på vem som uttalar sig.

Så lärjungar, nu är det en ny pinne i brasan att kasta sig över :)
 

krukvaext

Aktiv medlem
Han var dock rätt dålig på att försvara yttrandefrihet.
Förvisso. En något... subjektiv behandling av de två intervjuade däremot. Terje får mig veterligen inte en enda egentlig motfråga, bara mer att han får tala ut rätt fritt om varför han tycker just detta är så fel, varpå Jan B blir rätt hårt ifrågasatt i vissa frågeställningar.
 

Mesch

Aktiv medlem
Förvisso. En något... subjektiv behandling av de två intervjuade däremot. Terje får mig veterligen inte en enda egentlig motfråga, bara mer att han får tala ut rätt fritt om varför han tycker just detta är så fel, varpå Jan B blir rätt hårt ifrågasatt i vissa frågeställningar.
Det är ju rätt märkligt att alla journalister hela tiden bara accepterar var Terje säger/skriver.
Har har ju trots allt erkänt att han fuskat och ljugit, så någon form av kontroll av sanningshalt i det han säger kunde ju vara på sin plats.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror att reaktionen från traditionella massmedia hade varit annorlunda om det hade varit en fototidning eller liknande som hade gjort avslöjandet.
 

Mesch

Aktiv medlem
Jag tror att reaktionen från traditionella massmedia hade varit annorlunda om det hade varit en fototidning eller liknande som hade gjort avslöjandet.
Kanske det är så men varför det?
Kontrollen på Terjes i det hela den här soppan borde ju vara den samma oavsett vem som avslöjade honom.

Att sedan FB blir extra granskade i sin roll som avslöjaren, tja det kanske till och med är bra?

Det är ju lite som att Toblerone-affären skulle dött helt för att Mona sade förlåt.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror att traditionella massmedia är mycket misstänksamma, och kanske t.o.m. känner sig lite hotade, av nya metoder och media för att nå ut till allmänheten.
 

yens

Aktiv medlem
Jag tror att traditionella massmedia är mycket misstänksamma, och kanske t.o.m. känner sig lite hotade, av nya metoder och media för att nå ut till allmänheten.
Jag håller helt med, gammelmedia vill inte mata Flashback genom att erkänna att de hade rätt. Det är enklare att lyssna på den som enligt egen utsago blivit mobbad och förföljd av dessa blodtörstiga vargar, som visar att det givetvis är bäst att lyssna på gammal god media som den alltid har varit...
 

afe

Aktiv medlem
Det är inte alla etablerade medier som uppskattat att Sveriges Radios pris gick till knarkhatanazisterna på Facebook. Det hade förmodligen sett annorlunda ut om priset gått till någon annan "amatörjournalist", men en namngiven sådan som snokat rätt på allt på egen hand.

För en traditionell journalist som gräver i den här typen av händelser är det viktigt med källor (som förstås är anonyma) och att journalisten är ensam i sitt grävande. Crowdsourcing (när det är en massa oberoende människor som gräver i samma sak) är något helt annat, och inget en enskild journalist kan dra nytta av (oftast). Om Flashback funnits när Guillou och Bratt avslöjade IB och dömdes för detta hade det nog aldrig hänt, så länge ett embryo till undersökningen spridits på nätet. (Det är bara ett exempel och det är mycket möjligt att just det fallet inte gått att lösa via crowdsourcing.)

De skrivande och grävande journalisterna har helt enkelt fått sin yrkesroll hotad på samma sätt som yrkesverksamma fotografer de senaste åren. Den tekniska utvecklingen har gjort att vem som helst kan gräva - om inte själv, så med hjälp av andra.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Det är inte alla etablerade medier som uppskattat att Sveriges Radios pris gick till knarkhatanazisterna på Facebook. Det hade förmodligen sett annorlunda ut om priset gått till någon annan "amatörjournalist", men en namngiven sådan som snokat rätt på allt på egen hand.

För en traditionell journalist som gräver i den här typen av händelser är det viktigt med källor (som förstås är anonyma) och att journalisten är ensam i sitt grävande. Crowdsourcing (när det är en massa oberoende människor som gräver i samma sak) är något helt annat, och inget en enskild journalist kan dra nytta av (oftast). Om Flashback funnits när Guillou och Bratt avslöjade IB och dömdes för detta hade det nog aldrig hänt, så länge ett embryo till undersökningen spridits på nätet. (Det är bara ett exempel och det är mycket möjligt att just det fallet inte gått att lösa via crowdsourcing.)

De skrivande och grävande journalisterna har helt enkelt fått sin yrkesroll hotad på samma sätt som yrkesverksamma fotografer de senaste åren. Den tekniska utvecklingen har gjort att vem som helst kan gräva - om inte själv, så med hjälp av andra.
Flashback, menar du kanske ;)
 

icehacker

Aktiv medlem
Kanske det är så men varför det?
Kontrollen på Terjes i det hela den här soppan borde ju vara den samma oavsett vem som avslöjade honom.

Att sedan FB blir extra granskade i sin roll som avslöjaren, tja det kanske till och med är bra?

Det är ju lite som att Toblerone-affären skulle dött helt för att Mona sade förlåt.

Ja Mona satt ju i morgonsoffan på tv i morse och sa att det var 16år sedan tobleroneaffären och den förföljer henne ännu enligt henne själv.
så att glömma Terjes bravader, det glömmer inte fotointresserade i fösta taget.
 

krukvaext

Aktiv medlem
Ja Mona satt ju i morgonsoffan på tv i morse och sa att det var 16år sedan tobleroneaffären och den förföljer henne ännu enligt henne själv.
så att glömma Terjes bravader, det glömmer inte fotointresserade i fösta taget.
Mona har väl iallafall bett om ursäkt för vad hon har gjort, till skillnad från vissa andra..
 

millgard

Aktiv medlem
Dock har hon ju fått större delen av medievärlden att tro att det handlade om några bitar Toblerone. Det var så mycket mer och betydligt större värden än så, ungefär som Terje försöker få det till att allt detta handlar om en fejkad lodjursbild.

Därför är det viktigt att inte debatten tillåts förskjutas i den riktning den granskade önskar.

Ni som inte visste kan ju söka lite mer info om Sahlins förtroendekris och vad den berodde på. Det var inte bara en Toblerone där, nej.

Terje får utstå granskning (dessutom anonym sådan, och av många) för att han under lång tid ljugit och förfalskat för egen ekonomisk vinning, dessutom fortsatt trots att han beslagits med förfalskningar och hävdat att han har berättat allt, när mer och mer framkommer.

Man slutar gräva när man kommer till botten, inte förr.

Det som är bra är att fotografer i allmänhet nu blir mer noggranna med vad det handlar om och gråzonerna blir förmodligen mindre. Färre försök till bondfångeri och en mer ödmjuk forumdebatt kanske också blir bieffekter.

Men som sagt, fortsätter man dölja saker undan strålkastarljuset är det kalkat.
 

yens

Aktiv medlem
Mona har väl iallafall bett om ursäkt för vad hon har gjort, till skillnad från vissa andra..
Jag tycker Mona och Terje har en hel del gemensamt, båda försöker bagatellisera det de gjort genom att fokusera på ett av felen och närmast maniskt återupprepa det. "Jag har bara klistrat lodjur", "Ja, jag är slarvig och har köpt Toblerorne utan att betala".

I båda fallen ligger betydligt mer bakom...
 

Mesch

Aktiv medlem
Jag tycker Mona och Terje har en hel del gemensamt, båda försöker bagatellisera det de gjort genom att fokusera på ett av felen och närmast maniskt återupprepa det. "Jag har bara klistrat lodjur", "Ja, jag är slarvig och har köpt Toblerorne utan att betala".

I båda fallen ligger betydligt mer bakom...
Fast i fallet Mona var det mesta i pressen i någon form, även om vi bara kommer ihåg chokladen.

Terje har ju mest hamnat i pressen för att han erkänt, det lilla han nu erkänt.
Ingen journalist har grävt det minsta i detta, inte ens fototidningarna.

Som utbildad journalist blir man minst sagt nedstämd av den låga nivån på svensk media idag.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS