Annons

Kameraverkstad - justering

Produkter
(logga in för att koppla)

THill

Aktiv medlem
Hej.

Jag har en relativt ny D7000 som jag ofta kombinerar med ett Sigma 18-50 2,8.
Jag upplever väldigt oskarpa bilder när jag fotograferar.
Har förstått att objektivet ska justeras mot kameran ?! (eller kan det vara något annat)

Ska detta göras på verkstad? Eller är det något butiken där man köpte objektivet göra (Rajala)
Är det någon som vet en bra verkstad annars? Gärna i Malmö trakten, och ännu bättre om man vet någon i Köpenham.

Tack på förhand.
 

Rickard.v

Aktiv medlem
Tror nog att det är huset som ska justeras hos Nikon i stockholm.

Både mitt hus och en killes på jobbet behövdes justeras. Det blev aldrig skarpt. Nu blir det!

Rigga upp kameran på stativ. Fotta en bok på ca 1,5-2meter. Kör M för att få samma ljus på alla bilder.
Det är enkel att se skärpe skillnad på text.

Sedan jämför du skärpa med vanliga sökare och Live wiew. Är det skillnad sitter det i huset o Nikon fixar det!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tror nog att det är huset som ska justeras hos Nikon i stockholm.

Både mitt hus och en killes på jobbet behövdes justeras. Det blev aldrig skarpt. Nu blir det!

Rigga upp kameran på stativ. Fotta en bok på ca 1,5-2meter. Kör M för att få samma ljus på alla bilder.
Det är enkel att se skärpe skillnad på text.

Sedan jämför du skärpa med vanliga sökare och Live wiew. Är det skillnad sitter det i huset o Nikon fixar det!
Hur vet du om det är huset, objektivet eller båda? ;)
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Egentligen spelar det väl ganska liten roll ifall det är kamera eller objektiv som ska justeras. Det är ju ekipaget som ska funka tillsammans.
Och samma objektiv ska kunna funka med flera hus. Och vice versa.
Om Tura tar på sig att fixa till detta så är det väl bara att vara glad. Jag tror inte NIkon är lika sugna på att ta in ett Sigma på service.

Någonstans har jag läst att det alltid är huset som justeras. Så länge som det inte handlar om mekanisk justering. Huset kan hålla olika objektiv-individer i minnet. Medan objektiven inte har en aning vilket hus det sitter på.
Att göra en justering av objkektivet skulle innebära att det bara funkar med ett enda hus.
Men jag kan ha uppfattat detta fel.

Petter ...
 

THill

Aktiv medlem
Egentligen spelar det väl ganska liten roll ifall det är kamera eller objektiv som ska justeras. Det är ju ekipaget som ska funka tillsammans.
Och samma objektiv ska kunna funka med flera hus. Och vice versa.
Om Tura tar på sig att fixa till detta så är det väl bara att vara glad. Jag tror inte NIkon är lika sugna på att ta in ett Sigma på service.

Någonstans har jag läst att det alltid är huset som justeras. Så länge som det inte handlar om mekanisk justering. Huset kan hålla olika objektiv-individer i minnet. Medan objektiven inte har en aning vilket hus det sitter på.
Att göra en justering av objkektivet skulle innebära att det bara funkar med ett enda hus.
Men jag kan ha uppfattat detta fel.

Petter ...
Jag lämnade in gluggen med huset hos Sigma igår. Har haft en tekniker som kollat 2 st bilder jag tagit...han menar att den frontfokuserar, så nu får vi se vad denna tekniker säger.
Hur stor sanolikhet är det att det är något fel på glugg/hus?
Sen upplever jag att det är precis som när jag har fotograferat ett tag, att den blir "trött" och inte riktigt orkar hålla "gnistan"...
Men nu får vi se vad dom säger under dagen.

Tack för era svar. Alltid skönt att höra vad andra haft för upplevelser.
/Therese
 

Mankan G

Aktiv medlem
Någonstans har jag läst att det alltid är huset som justeras. Så länge som det inte handlar om mekanisk justering. Huset kan hålla olika objektiv-individer i minnet. Medan objektiven inte har en aning vilket hus det sitter på.
Att göra en justering av objkektivet skulle innebära att det bara funkar med ett enda hus.
Men jag kan ha uppfattat detta fel.

Petter ...
Ja det har du. De enda som inte går att justera är mekaniska objektiv. Dvs AF-D objektiv. AF-S gluggar och motsvarande pirater går alltid att justera. Och huset!!

Så det är inte omöjligt att du har ett plushus och ett minushus även om dina bilder blir skarpa. Du kan även ha ett system som fokuserar korrekt på vissa brännvidder/avstånd och fel på andra. Det finns även rapporter om astigmatism. Dvs att systemet fokuserar olika beroende på om du håller kameran vertikalt eller horisontellt. Det kan även vara olika beroende på vilken sensor i sökaren som används. dvs det kanske blir rätt med den centrala mittersta sensorn medan en annan ger bakfokus.

Så slutsatsen är att allt kan vara feljusterat (förutom mekaniskt drivna objektiv men som istället lida av andra fel som ger samma slutresultat.

Problemet är ännu större när man använder ett piratobjektiv då det är olika verkstäder som justerar prylarna. Nikon rör inte ett Sigma och Sigma rör inte en Nikon. Jag känner tom till en tekniker på Nikons verkstäder som hade en D2X och ett Sigma 70-200 men som sålde av Sigmat för att han inte fick ordning på kombinationen. Köpte ett Nikkor 70-200 för dyra slantar istället.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Hur stor sanolikhet är det att det är något fel på glugg/hus?
/Therese
6 av 6 hus och 14 av 15 AF-S objektiv har varit feljusterade för mig vid leverans. Vissa en kantboll medan andra har haft grav felfokus. Jag har inte heller hittat ett enda system oavsett fabrikat som klarat av en riktigt kritisk granskning.

Å andra sidan så skiljer kraven från person till person och användningsområde men även mellan dina prylar. Ljusstark och längre optik är känsligare än kortare och ljussvagare. Jag här vänner och kollegor som inte märkt någonting men som för mina ögon har uppenbar felfokus.

Brukar faktiskt säga att börja inte leta efter felfokus om du inte märker av någon för du får bara gråa hår på kuppen.
 

runohm

Aktiv medlem
Brukar faktiskt säga att börja inte leta efter felfokus om du inte märker av någon för du får bara gråa hår på kuppen.
Håller fullständigt med:))
Är du nöjd så fundera inte ens på att kolla upp något, du startar en rejäl cirkus med funderingar, inlämning på verkstad mm och blir sannolikt aldrig riktigt nöjd:)
 

ztenlund

Aktiv medlem
OM det visar olika på vanlig sökar fokus och LW då vet vi i alla fall att huset måste justeras o det fixar NIkon.

Sen om det är objektivet också det ser vi när vi vet att huset är ok.
Hur menar du att man kan räkna ut "vem" som är skyldig genom att jämföra fasdetekterade och kontrastdetekterade autofokus? Att de kan visa olika är ju fullt begripligt, men vad som inte framstår som lika klart är hur du kan dra någon säker slutsats av det gällande boven i dramat.

Edit:
Sedan kan man ju ha vissa misstankar om man äger flera andra objektiv också, som när jag hade ett Sigma som fokuserade grovt fel (man var tvungen att vara helt blind för att missa det...). Övriga Nikon orginal fokuserade alla inom felmarginalen.

Sedan hör ju till historien att jag inte orkade skicka in Sigmat (begagnat) så det blev stående i hyllan. Jag har prövat det på min nuvarande kamera också och där fokuserar Nikon orginal (varav två är samma som förut) fortfarande tillräckligt rätt. Sigmat har dock gjort en mystisk uppryckning och är nu inte alls lika mycket ute och cyklar, utan det verkar helt ok det lilla jag testat. Välkommen till fokuslotteriet...
 
Senast ändrad:

Rickard.v

Aktiv medlem
Nej någon säker slutsats blir det väl inte utan bara utesluta det ena efter det andra.

Man kan ju konstatera om huset behöver justeras med jämförelsen jag skrev om.
Då kanske man inte börjar med att skicka in objektivet utan huset(eftersom huset behöver justeras).
Blir det fortfarande inte bra är det kanske objektivet nästa.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nej någon säker slutsats blir det väl inte utan bara utesluta det ena efter det andra.

Man kan ju konstatera om huset behöver justeras med jämförelsen jag skrev om.
Jo, jag har förstått att du anser det. Hur du kommit fram till den slutsatsen förstår jag dock fortfarande inte, och jag kan inte heller se att du gett någon förklaring till varför det skulle vara som du säger. Vad i jämförelsen utesluter ett modernt objektiv med inbyggd motor ur kalkylen?
 

Rickard.v

Aktiv medlem
Jo, jag har förstått att du anser det. Hur du kommit fram till den slutsatsen förstår jag dock fortfarande inte, och jag kan inte heller se att du gett någon förklaring till varför det skulle vara som du säger. Vad i jämförelsen utesluter ett modernt objektiv med inbyggd motor ur kalkylen?
Vad är det du inte förstår?
Vad vill du ha förklarat?

Jag har aldrig uteslutit objektivet.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vad är det du inte förstår?
Vad vill du ha förklarat?

Jag har aldrig uteslutit objektivet.
Jag begriper, som sagt, inte hur du kommer fram till att det skulle vara fel på just huset baserat på din jämförelse mellan fasavkännande och kontrastavkännande fokus. ATT det är fel kan vi ju komma fram till, men hur du kommer fram till att det skulle vara fel på just huset förstår jag inte.

Det blir inte direkt klarare av att du alltså anser att du (eventuellt) kommer fram till att det är fel på huset, men att också kan vara fel på objektivet. För mig framstår det som om du löser en ekvation med två okända baserat på enbart ett känt resultat, typ x+y=100.
 

Rickard.v

Aktiv medlem
Ok då är jag med.

Att jag började prata om huset är ju bara för jag haft det problemet med suddiga bilder på min D7000.

Läste då på FS att man kan jämföra de olika teknikerna. Den ena ska ju inte bli suddig o den andra skarpt. Då måste det vara något fel. Man vill ju ha skarpa bilder oavsett vilket sätt man tittar o focuserar med.

För mig så var det suddigt med vanliga sökarfocusen och skarpt i Livewiew.

Då är det troligen huset, Om det blir skarpt i ett läge då "borde" ju objektivet vara ok. Annars skulle det ju alltid bli suddigt oavsett teknik i huset. Sen om det är väldigt små skillnader på skärpen är det ju svårt att veta om det är huset eller objektivet.

Jag hade alla mina objektiv med mig till Nikon i solna för justering. Men efter en kontroll med referens grejerna så var det huset som skulle justerades. Objektivet tror jag inte de rörde.

Nu säger jag inte att detta är facit jag skriver utan bara tips man kan prova till att börja med.
 

Photocon

Aktiv medlem
LV=kontrassökande autofokus. Vanlig AF=fasdetekterande. 2 olika saker. Ett sämre justerat objektiv kan ge perfekta bilder med LV och front- eller bakfokus med vanlig AF på samma kamerahus.

Alltså är kameran automatiskt inte boven. Kan vara objektivet också.
 

THill

Aktiv medlem
Så är jag tillbaka

...jag har nu haft min glugg och hus på verkstad...den skulle frontjusteras vilken den har blivit nu...
Men jag har ff problem tycker jag. Jag fotograferar manuellt och jag tycker bildern blir ooskarpa...min exponering står till: Matris, ska jag ändra denna?
Kan det vara andra inställningar som är fel?
Jag har provat att fotografera i Auto...de blir också suddiga.
Bifogar en helt oredigerad bild...

Jag behöver verkligen hjälp...tack!!!
 

Bilagor

Photocon

Aktiv medlem
...jag har nu haft min glugg och hus på verkstad...den skulle frontjusteras vilken den har blivit nu...
Men jag har ff problem tycker jag. Jag fotograferar manuellt och jag tycker bildern blir ooskarpa...min exponering står till: Matris, ska jag ändra denna?
Kan det vara andra inställningar som är fel?
Jag har provat att fotografera i Auto...de blir också suddiga.
Bifogar en helt oredigerad bild...

Jag behöver verkligen hjälp...tack!!!
Matris har inget med AF att göra utan exponeringsmätning. Framgår inte om bilden du lagt på flaskorna utgör hela motivet eller är ett 100% utsnitt. Därför går det inte avgöra om oskärpa föreligger.

Ange tid, bländare, brännvidd, avstånd samt var du satt fokuspunkten (använd inte rent autoläge för AF utan använd enbart centerpunkten och enbildssekvens). Använd referensavstånd 50x brännvidden ( exv 50mm brännvidd är lika med 2,5 m när den multiplicerats med brännvidden)

Gör en miniatyr av hela bilden att jämföra med ett 100% utsnitt från det ställe där du lagt fokus och lägg upp båda här så blir det lättare att bedöma.

//Lennart
 
ANNONS