Annons

Zoomobjektiv till Nikon d3100

Produkter
(logga in för att koppla)

_Sandra_

Aktiv medlem
Har en Nikon d3100 med objektivet 18-55 vr. Nu har jag bestämt mig för att utöka objektiven till ett 35mm f 1.8 samt ett zoomobjekti. Sitter å kollar på Nikons, Sigmas samt Tamrons objektiv i typp 55-200/300. Räcker nog med 200. Nu undrar jag vilket ni rekommenderar?? Ja ska inte upp i skyhöga priser. Är nybörjare så skena inte iväg tack. Sigma och Tamron kan man ju få för typ 1200:- ett 55-200 dock utan vr.
MVH Sandra
 

perstromgren

Aktiv medlem
Köp Nikon! De är både billiga och bättre än konkurrenterna i det billiga segmentet. 55-200 resp 55-300 med och utan VR.

Per.

PS. Gör dig själv den tjänsten och kalla det för telezoomobjektiv. Bara "zoomobjektiv" syftar på alla som har variabel brännvidd, till exempel det du redan har 18-55.
 

_Sandra_

Aktiv medlem
Köp Nikon! De är både billiga och bättre än konkurrenterna i det billiga segmentet. 55-200 resp 55-300 med och utan VR.

Per.

PS. Gör dig själv den tjänsten och kalla det för telezoomobjektiv. Bara "zoomobjektiv" syftar på alla som har variabel brännvidd, till exempel det du redan har 18-55.
Okej Tack. Nästan det ja misstänkte. Men VR är att rekommendera?

Haha Yes de ska jag tänka på att jag kör med telezoomobjektiv. MVH Sandra
 

Helmetrock

Aktiv medlem
VR vill du definitivt ha med såpass lång brännvidd! Nikons egna är också trevligast om du frågar mig.

Köp 55-200 om du inte har råd med 55-300 och vill du ha det bästa är det 70-300 som gäller, men 70-300 är kanske lite overkill. Alla tre är bra!
 

T.Westerberg

Aktiv medlem
Jag tror du kommer nöja dig med 200mm. Nikons egna objektiv är alltid bäst, som vanligt i fotovärlden så får man vad man betalar för så du måste känna ditt eget behov. Jag bestämde mig för nikons fasta 180mm 2.8 eftersom jag är kräsen som fan och inte har 60 tusen till ett objektiv med zoom, det ligger iof på 7 eller 8 tusen har jag för mig. Men presterar som proffsgluggarna med zoom.

Får jag fråga vad du ska ha det till?
 

_Sandra_

Aktiv medlem
Tack för alla bra svar =)

Jag ska ha den till att ta kort på det mesta i vardagen, Dottern, familjen djur mm. Allt man stöter på =) Tycker dock att jag blir begränsad med 18-55 så jag behöver ett större tycker jag. Har som sagt blivit rekommenderad att även satsa på 35mm f 1.8.
 

_Sandra_

Aktiv medlem
Jag måste fråga ytterligare en sak. När jag sitter nu och funderar på objektiv slår det mig att det jag bla vill göra med mitt objektiv är även att få fram lite effekter om man ska säga så. Tex skapa djupskärpa i bilderna då ska ju bländartalen vara höga och ganska liten bräddvidd. Och vid suddiga bakgrunder skall stor bländare och stor bräddvidd. Finns det något objektiv som löser detta? 35mm f1.8 nikons fixar ju inte båda grejjorna (?) och inte heller vr 55-200 nikons. (?) Tack
 

Kempor

Aktiv medlem
Med 35mm inställt på 1.8 får du kort o fint skärpedjup, inga problem. Med 55-200 inställt på 200mm o bländare 5.6 får du också hyffsat kort skärpedjup. Inte som ett objektiv med 200mm o 2.8 men tror du blir nöjd. Långt skärpedjup kan du få med alla dina objektiv inställda på en liten bländare.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag måste fråga ytterligare en sak. När jag sitter nu och funderar på objektiv slår det mig att det jag bla vill göra med mitt objektiv är även att få fram lite effekter om man ska säga så. Tex skapa djupskärpa i bilderna då ska ju bländartalen vara höga och ganska liten bräddvidd. Och vid suddiga bakgrunder skall stor bländare och stor bräddvidd. Finns det något objektiv som löser detta? 35mm f1.8 nikons fixar ju inte båda grejjorna (?) och inte heller vr 55-200 nikons. (?) Tack
Se några exempel här. Det går att få till rätt hyfsad oskärpa i bakgrunden.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=137398

Per.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Ja tack det gjorde det verkligen =) Men djupepskärpan är svårare att få till med båda dessa gluggar då de kräver ganska liten bräddvidd. Inte sant?

Sandra
Både en 55-200 och 35/1.8 fixar bakgrundsoskärpa som i mina bildexempel. De fyra första exemplen är tagna med 200mm och bländare 5,6, den sista med 50mm och bländare 1,8.

Eller missförstod jag din fråga?

Per.
 

_Sandra_

Aktiv medlem
Både en 55-200 och 35/1.8 fixar bakgrundsoskärpa som i mina bildexempel. De fyra första exemplen är tagna med 200mm och bländare 5,6, den sista med 50mm och bländare 1,8.

Eller missförstod jag din fråga?

Per.
Ja det tror ja du gjorde nu =) för ja förstod att båda objektiven fixar suddiaga bakgrunder (tack då är det utrett att båda gluggarna passar till det ändamålet) men djupet: alltså så det ser ut som det är djup i fotot fixar ingen av dem väl? Då ska ju bländaren vara liten (höga tal alltså) samt liten breddvidd vilket egentligen varken 55-200 eller 50 (imitt fall ev. 35mm) är. Eller missförstår jag? tack
 
Senast ändrad:

Twilice

Aktiv medlem
Det viktigaste är nog att bländaröppningen är liten (högt bländartal) för att få ett bredare fokusområde.

Och ja det blir även ett bredare fokusområde med en kortare brännvidd, men det har du på ditt 18-55 mm om du skulle vilja ha mycket djupare. (men jag tror det blir fint med 35mm också beroende på vad det är för motiv)
 

Blirre

Aktiv medlem
Har en Nikon d3100 med objektivet 18-55 vr. Nu har jag bestämt mig för att utöka objektiven till ett 35mm f 1.8 samt ett zoomobjekti. Sitter å kollar på Nikons, Sigmas samt Tamrons objektiv i typp 55-200/300. Räcker nog med 200. Nu undrar jag vilket ni rekommenderar?? Ja ska inte upp i skyhöga priser. Är nybörjare så skena inte iväg tack. Sigma och Tamron kan man ju få för typ 1200:- ett 55-200 dock utan vr.
MVH Sandra
Tyvärr får du precis vad du betalar för. Att fota på 200 mm utan VR kräver väldigt korta slutartider och med ett 55-200 för 1200 kronor så lär du vara begränsad till att fota på soliga sommardagar. Dessutom får du ingen autofokus med det Tamron 55-200-objektiv som kostar 1200 när du kopplar det till din D3100.

Jag håller inte med den som skrev att Nikons egna grejer automatiskt är bäst. Skulle hävda att du kan hitta mer prisvärda alternativ hos Tamron och Sigma.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Ja det tror ja du gjorde nu =) för ja förstod att båda objektiven fixar suddiaga bakgrunder (tack då är det utrett att båda gluggarna passar till det ändamålet) men djupet: alltså så det ser ut som det är djup i fotot fixar ingen av dem väl? Då ska ju bländaren vara liten (höga tal alltså) samt liten breddvidd vilket egentligen varken 55-200 eller 50 (imitt fall ev. 35mm) är. Eller missförstår jag? tack
För att få skärpa i djupledd krävs små bländare, det är riktigt. Men det klarar alla objektiv, så det behöver du inte fundera på. Ställ din kamera i A-läge och välj bländare 22, så ser du att det funkar.

Per.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag håller inte med den som skrev att Nikons egna grejer automatiskt är bäst. Skulle hävda att du kan hitta mer prisvärda alternativ hos Tamron och Sigma.
Vilka skulle det vara?

Just de konsumentgluggar som Canon och Nikon tagit fram är faktiskt väldigt prisvärda, troligen tack vare mycket stora serier. Bra exempel är just de 55-200 (resp 250 och 300mm) som jag talar om.

Att Nikon automatiskt skulle vara bättre är förstås inte riktigt, men det var heller inte vad jag menade.

Per.
 

Blirre

Aktiv medlem
Vilka skulle det vara?

Just de konsumentgluggar som Canon och Nikon tagit fram är faktiskt väldigt prisvärda, troligen tack vare mycket stora serier. Bra exempel är just de 55-200 (resp 250 och 300mm) som jag talar om.

Att Nikon automatiskt skulle vara bättre är förstås inte riktigt, men det var heller inte vad jag menade.

Per.
Ett exempel är 70-300 där jag tycker att Tamron levererar mer "bang for the buck" än vad Nikon gör...och 3-4000 i pris måste väl kvala in som konsumentglugg?

http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=tamron_70-300_4-5p6_di_vc_usd&products=nikon_70-300_4p5-5p6g_vr&sortDir=ascending
 

_Sandra_

Aktiv medlem
För att få skärpa i djupledd krävs små bländare, det är riktigt. Men det klarar alla objektiv, så det behöver du inte fundera på. Ställ din kamera i A-läge och välj bländare 22, så ser du att det funkar.

Per.
Tack så mycket. Då är jag nöjd! Då satsar jag på vr nikon 55-200 samt 35mm (eller 50???) f. 1,8!!
 
ANNONS