Annons

längsta tiden för din brännvidd?

Produkter
(logga in för att koppla)

mjewl

Aktiv medlem
jag har börjat med timelapse-fotografering (på stjärnhimmel i detta fall, men även moln osv) och har följt denna guide för att få lite tips på hur jag ska få bra bilder.

http://www.fotoguiden.se/fotoskolan/fanga-stjarnhimlen-med-time-lapse-1.495276.html

dock fastnade jag vid en mening där som jag ej förstod och har snart googlat sönder mina fingrar (samt även sökt i detta forum) men förstår inte vad han menar, eller hur jag ska kunna ta reda på det.

"Du kan tyvärr inte mäta ljuset på en stjärnhimmel med din kamera, utan måste helt enkelt prova dig fram till rätt exponering. Börja med att ställa in den största bländaren du har på ditt objektiv. Ställ in ISO 800 eller det ISO-tal du föredrar med just din kamera. Använd nu den längsta tiden för din brännvidd (se lista)"

förutom att han nämner "se lista" men inte har någon lista så förstår jag inte riktigt vad han menar..
jag antar att han menar den längsta slutartiden? men hur vet jag vilken som är den längsta slutartiden för min brännvidd? (har förutom att googla sönder fingarna även läst sönder min manual till kameran för att hitta någon lista över slutartider för respektive brännvidd)

väldigt tacksam för svar!


ps. har för övrigt ett canon ef-s 3,5-5,6 is objektiv med 18-55mm brännvidd och ett canon ef 1,8 ii med 50mm i brännvidd. ds.
 

Kempor

Aktiv medlem
Tror de menar den gamla regeln att fotar du med ex 50mm brännvid så kan du handhålla kameran med en slutartid på som längst 1/50 s, 200mm 1/200 s. osv.
Du bör dock räkna med crop-faktorn om du har en crop kamera.
 

Lars_E

Aktiv medlem
Ju längre brännvidd desto kortare tider innan stjärnorna börjar bli avlånga korvar på bilden pga jordens rotation.
Tumregeln glömmer jag bort mellan varje gång ute under stjärnhimlen.
Efter första "korvbilden" får man ivf ett hum om hur korta tider man måste ha utan att behöva följa med stjärnorna. Det finns hysteriskt avancerad utrustning för den som vill följa stjärnorna med automatik
Jag nöjer mig med vidvinkligt och stativ. Det är i mitt fall natten jag är ute efter, inte galaxerna.

Edit:
Hittade att han nämner 800/brännvidden.
På din 50/1.8 blir det 16 sekunder. Känns rimligt.
 

mjewl

Aktiv medlem
Tror de menar den gamla regeln att fotar du med ex 50mm brännvid så kan du handhålla kameran med en slutartid på som längst 1/50 s, 200mm 1/200 s. osv.
Du bör dock räkna med crop-faktorn om du har en crop kamera.
kör ju självklart med stativ, så då behöver jag med andra ord inte tänka på någon "längsta tid för min brännvidd"? och med risk för att gå lite off-topic, vad är en crop-kamera? (jag har en canon eos 550d)


Ju längre brännvidd desto kortare tider innan stjärnorna börjar bli avlånga korvar på bilden pga jordens rotation.
Tumregeln glömmer jag bort mellan varje gång ute under stjärnhimlen.
Efter första "korvbilden" får man ivf ett hum om hur korta tider man måste ha utan att behöva följa med stjärnorna. Det finns hysteriskt avancerad utrustning för den som vill följa stjärnorna med automatik
Jag nöjer mig med vidvinkligt och stativ. Det är i mitt fall natten jag är ute efter, inte galaxerna.

Edit:
Hittade att han nämner 800/brännvidden.
På din 50/1.8 blir det 16 sekunder. Känns rimligt.
yes, är fullt medveten om att stjärnorna blir korvar vid för lång exponering :) så du menar att det är det personen som skrivit guiden menar? trodde det var något med att det fanns någon optimal exponering för den brännvidd man använder för att bilden ska bli bra rent generellt. (bortsett från korvarna) och du blev jag fundersam över vad mina objektiv då kunde ha..

men det är kanske som du säger då att det är iso man använder delat på brännvidd.
 

Lars_E

Aktiv medlem
Öh, var kom ISO från?
Om det är 800 du menar så är det en konstant som är avpassad för att ge runda stjärnor vid en viss brännvid, inget annat.
Som du ser så finns det olika siffror också. Mest för att kameror är olika och de som står bakom är olika. Alltså blir det inte mer än en grovt tillhöftad tumregel.
Som jag glömmer mellan utflykterna :)
 

mjewl

Aktiv medlem
Öh, var kom ISO från?
Om det är 800 du menar så är det en konstant som är avpassad för att ge runda stjärnor vid en viss brännvid, inget annat.
Som du ser så finns det olika siffror också. Mest för att kameror är olika och de som står bakom är olika. Alltså blir det inte mer än en grovt tillhöftad tumregel.
Som jag glömmer mellan utflykterna :)

ok, missuppfattade det då.

vad menar du med att det finns olika siffror också? jag ser inga andra siffror någonstans :)

ah, nevermind. såg nu att rikard hade skrivit något om 600 och 400..

förmodar att jag har en crop-kamera då jag har en canon eos 550d och det inte är en fullformatskamera så får prova på 400 då.


tack för all hjälp!
 
Senast ändrad:

Fredrik183

Aktiv medlem
Jag går efter den längsta exponeringstiden satt till 400 delat med brännvidden för att undvika tendens till stjärnspår med en cropkamera. Det hela beror lite på hur känslig för stjärnspår man är, och hur nära/långt ifrån polstjärnan man har bildutsnittet. Nere mot horisonten, längre från polstjärnan, behövs kortare tid. Likaså behövs kortare tid om bilden beskärs, eller förstoras mycket och man tänker betrakta den nära.
 
ANNONS