Annons

Byta upp mig från 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Piha

Aktiv medlem
Jag har efter många års torka på fotograferingsfronten blivit sugen på att ta upp min gamla hobby. Min 350D behöver då uppgraderas. Objektiven jag har vill jag ju gärna kunna fortsätta använda så kikar så klart på en ny Canon.
Min fråga är då, vilken kamera kan jag köpa som har samma fattning som 350D?

Hoppas ju kunna hitta något nu på Black Friday eller Cyber Monday...
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Jag har efter många års torka på fotograferingsfronten blivit sugen på att ta upp min gamla hobby. Min 350D behöver då uppgraderas. Objektiven jag har vill jag ju gärna kunna fortsätta använda så kikar så klart på en ny Canon.
Min fråga är då, vilken kamera kan jag köpa som har samma fattning som 350D?

Hoppas ju kunna hitta något nu på Black Friday eller Cyber Monday...
Alla Canon serier förutom alla 5D, 6D, 1D, EOS-M serie och EOS-R serie. Sen beror lite på vilka objektiv du har, är det EF-S så gäller vad jag skrev ovan, är det EF så passar till alla Canon modeller (spegelreflex), dvs även till 5D, 6D och 1D serien.
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns två sorters objektiv till Canons EOS-spegelreflexkameror: EF och EF-S.

Om du har EF-objektiv så passar de på alla EOS-kameror (inklusive din EOS 350D), men om du har EF-S-objektiv så passar de bara på de tre- och två-siffriga EOS-kamerorna (plus EOS 7D (version 1 och 2).

Eftersom fanns väldigt få EF-S-objektiv när EOS 350 kom, så kanske du har fler EF-objektiv än EF-S-objektiv, och det påverkar beslutsprocessen, tycker jag.
 

Piha

Aktiv medlem
Canon 80D är ju ett trevligt uppbyte, ett rejält hopp i prestanda men ganska dyr. Vet inte vilken budget du har.
Har kikat lite på 80D och den är definitivt intressant. Ligger lite i överkant i pris av vad jag tänkt mig men tänkte se om man kan få ett bra pris under Black Friday / Cyber Monday. Det är ju inte senaste modellen, så kanske och med lite tur har jag råd med den. :)
 

Piha

Aktiv medlem
Det finns två sorters objektiv till Canons EOS-spegelreflexkameror: EF och EF-S.

Om du har EF-objektiv så passar de på alla EOS-kameror (inklusive din EOS 350D), men om du har EF-S-objektiv så passar de bara på de tre- och två-siffriga EOS-kamerorna (plus EOS 7D (version 1 och 2).

Eftersom fanns väldigt få EF-S-objektiv när EOS 350 kom, så kanske du har fler EF-objektiv än EF-S-objektiv, och det påverkar beslutsprocessen, tycker jag.
Nu har jag kollat igenom kameraväskan och det var både EF och EF-S.
Tack för bra input! :)
 

solhasse

Medlem
Jag har efter många års torka på fotograferingsfronten blivit sugen på att ta upp min gamla hobby. Min 350D behöver då uppgraderas. Objektiven jag har vill jag ju gärna kunna fortsätta använda så kikar så klart på en ny Canon.
Min fråga är då, vilken kamera kan jag köpa som har samma fattning som 350D?

Hoppas ju kunna hitta något nu på Black Friday eller Cyber Monday...
Kolla på Canon EOS 200D. Mycket kamera för pengarna, samt liten och enkel att ta med.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4389053

Men som sagt innan, vänta på black friday/cyber monday
 

apersson850

Aktiv medlem
Nu har jag kollat igenom kameraväskan och det var både EF och EF-S.
Har du bara något enstaka EF-S, och dessutom av tvivelaktig kvalité, så är det inget som du behöver låta dig hindras av. Ett EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 II kan du utan större ruelse kasta i papperskorgen, men råkar du ha ett EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM är det en helt annan sak. Det finns naturligtvis ett antal varianter mellan de ytterligheterna också.

Dock är kameror för s.k. fullformat, alltså de som bara kan använda EF, i regel dyrare, så om du tycker 80D ligger i överkant av vad du hade tänkt dig kan du bortse från skillnaden på EF och EF-S. Då hamnar du nog någonstans där EF-S fortfarande passar.
 
ANNONS