Annons

Printa ut egna bilder, dålig kvalité?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotograbben1

Aktiv medlem
Hejsan! Mitt namn är Oscar och jag har lite frågor om vart och hur jag ska printa ut mina bilder som jag tagit.
Moderator får gärna flytta tråden till ett lämpligare ställe om det finns.

Så jag har en Canon Eos 600D som fotar i 18,2mp ungefär.
Jag har testat att printa ut mina bilder på Scandinavian Photo i litet format ( blankt fotopapper) , jag blev inte jättenöjd med resultatet då halva " redigeringen" av bilden " försvann", och rätt så mycket " färg" och detaljer försvann i bilden.. på min datorskärm ( Acer xf240h) såg de helt " otroliga" ut med mycket detaljer och allt det där.
Men när jag printa ut de såg de helt okej ut... jag vill verkligen sälja mina bilder i smått, och stort format, men vet inte hur det kommer att funka då resultatet för en stund sedan blev kass....

Vet någon vad " problemet" kan vara? Mina bilder blev också rätt så suddiga också, kan det bero på att jag fotar med 18 mp?

Eller något annat?
Skriv gärna! :D
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hejsan! Mitt namn är Oscar och jag har lite frågor om vart och hur jag ska printa ut mina bilder som jag tagit.
Moderator får gärna flytta tråden till ett lämpligare ställe om det finns.

Så jag har en Canon Eos 600D som fotar i 18,2mp ungefär.
Jag har testat att printa ut mina bilder på Scandinavian Photo i litet format ( blankt fotopapper) , jag blev inte jättenöjd med resultatet då halva " redigeringen" av bilden " försvann", och rätt så mycket " färg" och detaljer försvann i bilden.. på min datorskärm ( Acer xf240h) såg de helt " otroliga" ut med mycket detaljer och allt det där.
Men när jag printa ut de såg de helt okej ut... jag vill verkligen sälja mina bilder i smått, och stort format, men vet inte hur det kommer att funka då resultatet för en stund sedan blev kass....

Vet någon vad " problemet" kan vara? Mina bilder blev också rätt så suddiga också, kan det bero på att jag fotar med 18 mp?

Eller något annat?
Skriv gärna! :D
För att dina utskrifter ska ha en rimlig chans att likna det du ser på skärmen måste skärmen vara kalibrerad (Använd t.ex XRite i1 Display Pro). Be att få icc profiler för skrivaren/pappret som används. Använd softproofing funktioner som finns i de flesta bättre bildbehandlingsprogram för att få en uppfattning om hur slutresultatet blir.

Det är även viktigt att du editerar dina bilder i en färgneutral miljö. Har du starka färger i din omgivning kommer det att lura ditt .

Rent generellt för att få bra färger fotografera på så låg iso som möjligt utan att du behöver ta till så långa tider att du får skaknings eller rörelseoskärpa
 
ANNONS