Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto i mörker och rörelse på bröllop.

Produkter
(logga in för att koppla)

THill

Aktiv medlem
Jag har åtskilliga bröllopsfotograferingar bakom mig, men vill nu få tips på ännu bättre resultat vid tex bröllopsvalsen eller festbilderna när det är mörkt och när folk dansar. Här är min största utmaning. Jag har svårt för att hitta fokus och det går ofta fort, så de spontana ögonblicken är lätta att missa.
Jag fotograferar med Nikon D600 och altid på Manuell inställning. Har någon tips på andra inställningar eller något annat, är jag evigt tacksam.

Ser fram emot att höra om era bästa tips.
Tack på förhand.
 

nivas

Aktiv medlem
Nu kan jag inte just D600, (kör själv Canon och fotar mycket teater/dans/scen) men följande autofokus är ett bra tips. Du har troligen ett antal inställningar för hur autofokusen ska jobba. Läs igenom manualen och prova olika inställningar vid tillfällen som inte är kritiska, t.ex. under en spontan festkväll med kompisarna.
Ibland är det såpass mörkt att kameran helt enkelt inte klarar av att hitta fokus. I så fall kan man försöka att för-fokusera och sen chansa med manuell fokus och längre skärpedjup.

Var inte heller rädd för att dra upp ISO't ordentligt och håll koll på exponeringen, hellre brus än rörelseoskärpa. Jag använder bländarprioritet istället för helt manuell inställning. Underexponering brukar inte heller vara en bra grej.

Ta även många bilder, riktigt många, överväg t.om. att köra med serietagningsläget - alltid är det någon ruta som blir skaplig.
 

THill

Aktiv medlem
Nu kan jag inte just D600, (kör själv Canon och fotar mycket teater/dans/scen) men följande autofokus är ett bra tips. Du har troligen ett antal inställningar för hur autofokusen ska jobba. Läs igenom manualen och prova olika inställningar vid tillfällen som inte är kritiska, t.ex. under en spontan festkväll med kompisarna.
Ibland är det såpass mörkt att kameran helt enkelt inte klarar av att hitta fokus. I så fall kan man försöka att för-fokusera och sen chansa med manuell fokus och längre skärpedjup.

Var inte heller rädd för att dra upp ISO't ordentligt och håll koll på exponeringen, hellre brus än rörelseoskärpa. Jag använder bländarprioritet istället för helt manuell inställning. Underexponering brukar inte heller vara en bra grej.

Ta även många bilder, riktigt många, överväg t.om. att köra med serietagningsläget - alltid är det någon ruta som blir skaplig.

Fett, tack för ditt svar. Det ska jag prova (när f*n jag nu kommer till ngn fest med mina vänner :))
 

nivas

Aktiv medlem
Fett, tack för ditt svar. Det ska jag prova (när f*n jag nu kommer till ngn fest med mina vänner :))
Annars går det bra med vad som helst som rör sig i mörker. T.ex. utomhuskonsert på stan. Om du gillar gatufoto så är förutsättningarna liknande på kvällen.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det är bara svårt när man rör sig runt bland folk som dansar. Jag har såklart en blixt, men tycker ändå att utmaningen med snabba och skarpa bilder är där.
Blixten hjälper ju både till med fokuseringen och frysa bilderna. Jag antog redan att du har kameran på följande AF då det är rörliga motiv.

/Stefan
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
De gånger jag plåtat sådant så väljer jag primärt att vara eller röra mig bland de som dansar med vidvinkel, blixt på kameran, uppskruvat iso & kör då detta tillsammans med synk på 2:a ridån, slutartider runt 1/4 - 1/30 på ett ungefär. Ibland funkar det med panorering & ger ”livliga” bilder med mkt rörelse. Självklart kan man kombinera med tekniskt bättre bilder, med lägre iso & kortare slutartider. Rent generellt tycker jag annars att jakt på lågiso & skärpa dödar & släcker ljuset på den typen av händelser.
 
ANNONS