Annons

Motljusskydd till Fujinon 35mm f/2.0

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludvig_svensk

Aktiv medlem
Eftersom man tydligen inte får skapa nya trådar i utrustningsforumet så får jag väl kapa en redan befintlig tråd...

Jag har varit fujiägare i 5 år nu, och har nyligen köpt en 35/2 begagnat. En sak som jag retar ihjäl mig på är att det inte finns något motljusskydd till optiken till ett vettigt pris. Tillrättavisa mig om jag har fel, men är inte 600kr för ett motljusskydd hutlöst dyrt? Och är det inte synnerligen oseriöst av en seriös kameraaktör att sälja objektiv utan tillhörande motljusskydd? Jag kanske har för mycket stolthet i mig, men jag äter hellre min högra sko än betalar 600kr för ett motljusskydd som borde medfölja.


Så, till den mer konstruktiva delen av detta inlägg.
Vad har ni köpt för motljusskydd till era objektiv (23mm eller 35mm)?

Jag har hittat JJC:s motljusskydd med bajonettfattning, men det sprider sig ju så mycket i sidled så att det blir orimligt stort i förhållande till objektivet och därmed svårt att få plats med i väskan.
Jag har också hittat JJC:s silikonskydd med gängfattning, men blir det inte svårt att fota med pol-filter om motljusskyddet sitter fast med gänga?
Har ni några andra förslag?
Mvh
 

alfin

Aktiv medlem
Och är det inte synnerligen oseriöst av en seriös kameraaktör att sälja objektiv utan tillhörande motljusskydd?
Det ingår väl ett litet tunt motljusskydd i plast när man köper det. Nog bara att du inte fick med det när du köpte begagnat.

Vad har ni köpt för motljusskydd till era objektiv (23mm eller 35mm)?
Jag har LH-XF35-2 för 600 kr, men eftersom det är samma till 23/2, så låtsas jag att det bara kostade 300 kr! :)
 

Ludvig_svensk

Aktiv medlem
Men om man ska använda pol-filter, vill man då ha bajonett- eller gängfattning på motljusskyddet? Är det en fördel att motljusskyddet sitter fast i filtret så att man kan skruva på alltihopa för att ställa in filtret, eller blir det bara bökigt?
 

janc

Aktiv medlem
.....är det inte synnerligen oseriöst av en seriös kameraaktör att sälja objektiv utan tillhörande motljusskydd? Jag kanske....

Vad jag vet ingår det alltid ett motljusskydd till Fujis objektiv sedan kan man ha olika åsikter om designen och ifall Fujis eget tillbehörsskydd är prisvärt eller inte.
 

janc

Aktiv medlem
korrekt, det ska ingå. Funkar bra tycker jag!

Någon som vet skillnaden mot denna på tyska amazon? känns enklare att beställa därifrån.
Nu är inte det tyska språket min starka sida men texten "...kompatibel mit: 43 mm LEICA Summicron Elmar Objektiv..." säger väl att det är designat för Leica optik - oklart vilken / vilka brännvidd(er)?

Som jag ser det får man väga in det faktum att tillverkarens eget motljusskydd garanterat passar när man bedömer om det är prisvärt eller inte.
 
ANNONS