Annons

Kompakt fullformatskamera - som ledigt ryms i innerfickan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Polar300

Aktiv medlem
Har just fått höra att jag inte får ta med varken min Nikon Df eller min Nikon D810 (för att inte tala om ett 80-200 2.8) in på en konsert i sommar - de visiterar och konfiskerar...
Mobil är tydligen OK, men det vägrar jag kalla fullgod ersättning! Så vad ska jag köpa som ryms i en innerficka på jackan, som har fullformatsplatta och som har en hyfsad inbyggd (sannolikt fast) telezoomoptik? Finns det ens något?

(Min mors gamla Pentax ESPIO 200 med inbyggt fast 48-200 skulle nog till nöds kunnat funka - men den är ju analog. Och antik...)
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Har just fått höra att jag inte får ta med varken min Nikon Df eller min Nikon D810 (för att inte tala om ett 80-200 2.8) in på en konsert i sommar - de visiterar och konfiskerar...
Mobil är tydligen OK, men det vägrar jag kalla fullgod ersättning! Så vad ska jag köpa som ryms i en innerficka på jackan, som har fullformatsplatta och som har en hyfsad inbyggd (sannolikt fast) telezoomoptik? Finns det ens något?

(Min mors gamla Pentax ESPIO 200 med inbyggt fast 48-200 skulle nog till nöds kunnat funka - men den är ju analog. Och antik...)
Är osäker, men jag tror Sony har något sådant, (eller möjligtvis Fuji). Om det är Sony, kostar den 5-siffrigt (ny).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu gick ju Espio bara till 200mm utan någon vidare ljusstyrka och digitalt med samma sensoryta ger många gånger bättre bildkvalitet så man kan gå ner i sensorstorlek.

Måste du absolut ha 200mm+ zoom och plats i en ficka finns ju Sony RX100 VI och Panasonic TZ200, men för att få ner storleken och ha lång zoom fick ljusstyrka offras något. Annars, kan man leva med zoom runt 100mm på telesidan finns ju Sony RX100 III, IV, V, VA (ett och II) är ljussvagare på telesidan. Även Canon G7X, G7X II, G5X. Panasonic LX15. Alla har 1" sensorer.

Kan man tänka sig fast optik kan man få APS-C eller FF sensor och bra ljusstyrka: Fuji X100 serien, Ricoh GR, Nikon A (finns beg), Sony RX1 serien.
 

erdeljan

Aktiv medlem
Om du nu måste ha bra grejer med dig så gå in med endast systemkameran och be någon du känner gå in med själva objektivet.

P. S. Du kana vara utslängd om du inte följer arrangemangens regler ;)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Så vad ska jag köpa som ryms i en innerficka på jackan, som har fullformatsplatta och som har en hyfsad inbyggd (sannolikt fast) telezoomoptik? Finns det ens något?
Nej, det finns inte, eftersom det skulle vara omöjligt att konstruera något sådant i fickformat.

Det bästa du kan hoppas på är nog 1-tumssensor (senaste versionen av Sony RX100) eller lite, lite större (Panasonic LX100).

(Sonys kompakta RX1 har visserligen ff-sensor, men fast 35 mm-objektiv.)
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag blev tillsagd på moderna museet (Jeff Koon- utställningen) när jag drog upp min rx100. Mobilkamera var tillåtet. Konstiga regler. Det skryts ju om hur bra mobilkameror är idag.

Är det någon kolerisk artist liknande Axl Rose kan man råka illa ut om man tar fram ett långt tele på en konsert där det inte är tillåtet.
 

lonian

Aktiv medlem
Skruva av objektivet så får nog kameran plats i fickan.
Hur du än gör tror jag det blir svårt att få in ett 200mm i byxan för en fullformats sensor.

Varför inte tjoppa på en liten 50mm 1.8 och croppa bilden i stället?
 

PMD

Aktiv medlem
Har just fått höra att jag inte får ta med varken min Nikon Df eller min Nikon D810 (för att inte tala om ett 80-200 2.8) in på en konsert i sommar - de visiterar och konfiskerar...
Visiterar? Den konserten skulle jag inte gå på, och jag skulle avråda alla jag känner att gå på den.

Är reglerna formulerade så att det är systemkameror som inte får medföras, eller är det "stora" kameror som inte får medföras, eller är det kameror överhuvudtaget (förutom mobiltelefoner) som inte får medföras?

Om det är det sistnämnda så hjälper det ju inte att du köper den minsta småbildskamerna som finns. Säkrast är väl att köpa en mobiltelefon med så stor bildsensor som möjligt.
 

Polar300

Aktiv medlem
Tack för alla initierade svar!
Så här långt så ligger nog en Panasonic TZ200 bäst till. Den har förmågor nog för att motsvara (och överträffa!) vad Espio 200:an kunde göra, för att inte tala om mina Minox 35:eek:r! Jag får lita på den svenska sommarnattens ljus i kombination med scenbelysningen.

Det lär bli en riktigt kostsam konsert om jag köper en Sony RX100 VI - och de sedan konfiskerar den... Panasonicens 8 papp är kostsamt nog att förlora. Men jag går ju aldrig någonstans utan någon av mina kameror, så det skulle vara som att gå på Nobelmiddag utan frack om ingen kamera var med ... naket. Tänkte initialt ta en av alla mina skrotfärdiga KonicaMinolta A2:eek:r (de är sedan länge avskrivna!) men: Stört omöjligt att få ner i en jackficka! :-(

Och förhoppningsvis:
GT torde inte vara riktigt så koleriska som Axl Rose med anhang...

Per,
det är allt möjligt som inte får medtagas in på konsertområdet;
termosar, unicaboxar, flaskor (varken glas eller pet), paraplyer, kikare, kameror...
Tja, allt möjligt som någon tunnelseende säkerhetsguru har fått för sig att man kan kasta eller slåss med. Som om någon av oss skulle kasta vår DSLR på någon några rader bort!?!
 

PMD

Aktiv medlem
Det lär bli en riktigt kostsam konsert om jag köper en Sony RX100 VI - och de sedan konfiskerar den...
De kan på sin höjd avvisa dig. En "konfiskation" i den situation du beskriver är samma sak som stöld eller rån.

Om de kräver att få ta kameran för att släppa in dig är det ditt eget val om du väljer att ge dem kameran för att komma in på konserten, och då kan du förhandla om villkoren.
 

PMD

Aktiv medlem
det är allt möjligt som inte får medtagas in på konsertområdet;
termosar, unicaboxar, flaskor (varken glas eller pet), paraplyer, kikare, kameror...
Tja, allt möjligt som någon tunnelseende säkerhetsguru har fått för sig att man kan kasta eller slåss med. Som om någon av oss skulle kasta vår DSLR på någon några rader bort!?!
Jag gissar att det går att köpa flaskor med vatten eller läsk på konsertområdet, och i så fall är det knappast omtanke om besökarnas säkerhet som föranleder förbudet att ta med flaskor in ...
 

PMD

Aktiv medlem
Paraplyer kan faktiskt vara lite farliga i en folksamling, om det regnar. Vassa pinnar som viftar runt är inte så roliga att få i ögat.

Kikarförbudet kategoriserar jag dock som ett hjärnsläpp. /-)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag gissar att det går att köpa flaskor med vatten eller läsk på konsertområdet, och i så fall är det knappast omtanke om besökarnas säkerhet som föranleder förbudet att ta med flaskor in ...
Drickan säljs i plastflaskor och korken tas av. Därmed blir den harmlös som vapen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Visiterar? Den konserten skulle jag inte gå på, och jag skulle avråda alla jag känner att gå på den.[...].
Du och dina vänner kan stanna hemma. Vi andra, som är måna om att inga olämpliga föremål tas in i stora folksamlingar, accepterar visitation på flygplatser, fotbollsevenemang och konserter.

Man kan dock undra hur huliganerna på fotbollsderbyn lyckas få med sig stora mängder pyroteknik trots visitering, samtidigt som svenssons med för stor kamera blir stoppad av säkerhetsvakter.

Det kanske inte är säkerhet de ska värna? Det kanske är de kommersiella intressena?
 

Polar300

Aktiv medlem
Vad finns det för kommersiella intressen att värna? De har ju redan fått tusentals kronor av familjen för inträdet - och några bildfiler från konserterna har jag inte sett att det erbjuds till de som var där?


Firmornas pyroteknik undrar jag också hur de får in...?
 

Kim Westlund

Aktiv medlem
Har du försökt få fotopass? Kanske svårare om det är amerikanska artister, men jag fick fotopass till Håkan Hellström senast på Ullevi. Men jag hade även biljett och skulle se konserten, så jag fick be en vän möta upp mig utanför som kunde ta min kamera efter fotandet och innan jag gick in och såg resten.
 
ANNONS