Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Z7 vs Sony A7iii - våra personliga erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Det intressanta är väl hur dåligt Canons spegellösa klarar sig efter lanseringen.
Även NIkon har väldigt låga siffror me Z6.
Varför kan vi alltid spekulera om.
Först så slängde de ut adaptern gratis (ingick väl inte i början). Nu hör jag att de sänkt/sänker Z6 och Z7 samt rabatterar objektiven med.
Marknadsföreningsteknik?

/Stefan
 

snap01

Aktiv medlem
Jag halkar in på ett bananskal i den här frågan.
Båda fixar 4K utan cropfaktor, men Z6 använder alla pixlar och skalar sedan ned till 4K. Z7 klarar inte av att göra det utan kör någon lineskipping eller liknande, alltså hoppar över en massa pixlar. Även Z7 kan spela in 4K utan att hoppa över rader, men då från en crop av sensorytan.

Det gör viss skillnad. Man kan jämföra kvalitet tex här:
https://www.dpreview.com/reviews/nikon-z6/8
Hörde från en återförsäljare att det typ aldrig varit kö på z7 som det varit för tex d800 o d850. Dom säljer betydligt mer av z6 än av z7. Ska du filma så är z6 att föredra. Jag är själv kluven till vilken jag skulle köpa.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Enligt CIPA är försäljningen ner med 20% mot föregegånden år som inte heller var bra. Detta gäller antal kameror. I omsättning lär det vara minus 6%.
Vi skall naturligtvis inte dra någon snabb slutsats av detta.
Canon skylde på mobilkamerorna.
Personligen tror jag det finns fler anledningar.

Jag kan lista upp några av mina argument. Fast det finns nog fler.

1. Tycker de nya spegellösa FF kamerorna är omogna och dyra.
2. Har redan en spegellös kamera men den kan inte ersätta min dSLR fullt ut.
3. Jag vet inte vad jag skall välja bland alla dessa alternativ.
4. Byta till spegellöst är för dyrt.v Jag kör vidare med det jag har.
5. Spegellöst är forfarande omoget. De är bra på mycket men fungerar dåligt i svagt ljus.
6. Den kamera jag har räcker till för mina behov.

Detta och många fler skäl kan vara anledningen till att försäljningen av alla typer av kameror går ner. Mest av allt faller enklare kameror. Ganska klassiskt förstås. De som gillar foto vill ha en riktig kamera och inte fota med en mobil.
Vänder inte trenden kan vi komma få se effekter inom kameraindustrin. Vissa tillverkare som redan har låga marknadsandelar kommer få dra sig tillbaka.
Konsumenter som fortfarande vill köpa en bra kamera kommer få betala mer för allt.
Det har vi redan upplevt.
I sin tur innebär det att vi kommer tillbaka till hur det var innan den digitala eran. De flesta av oss av oss kör vidare med vår gamla kamera och våra objektiv. Då är vi tillbaka till tiden på 90-talet och där systemkamera marknaden var cirka 7 miljoner kameror per år.
Mediumformat industrin överlevde med en försäljning på runt 10 000 kameror. Fast varje kamera var givetvis väldigt dyr.
Trenden visar på att kameraindustrin är på väg mot en ny marknad.
 

snap01

Aktiv medlem
Om man exponerar "till höger" med hjälp av histogrammet så kan man i efterbehandlingen göra bilden så ljus eller mörk man vill med maximalt utnyttjande av sensorns kapacitet.
Om du inte exponerar för långt till höger, även min D850 klipper högdagrar o har ingen information kvar om du exponerar för långt till höger. Sedan beror det en del på hur motivet ser ut. Är det tex en bild i kraftigt motljus så kan du få stora utfrätta bildytor om du exponerar till höger.
Jag exponerar så rätt som möjligt för varje motiv precis som på dia tiden, visserligen tål min D850 betydligt mer felaktig exponering än dia film men just för långt till höger då kan det bli tvärkört. Så beroende på vissa motiv så hellre lite mer till vänster, lättare att leva med lite brus i lågdagrar som du ändå kan fixa skapligt i bildbehandlingen. Däremot har du klippt högdagrarna på fel motiv så ser det lätt riktigt illa ut.
Grunden är att exponera så långt till höger man kan utan att klippa högdagrarna kan stämma i många fall, men ska du få digitala bilden att se ut som en velvia film så är det inte en bra grund.
 

PMD

Aktiv medlem
Om du inte exponerar för långt till höger, även min D850 klipper högdagrar o har ingen information kvar om du exponerar för långt till höger. Sedan beror det en del på hur motivet ser ut. Är det tex en bild i kraftigt motljus så kan du få stora utfrätta bildytor om du exponerar till höger.
En förutsättning för tekniken att "exponera till höger" är att man har hjälpmedel i kameran som gör att man kan undvika att någon kanal övermättas.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Testat den nya uppdateringen och den får tummen upp!

Testade med 50/1.8 S och 20/1.8G + FTZ

Inte längre några invändningar om att fokusera i svagare ljus. Fungerar perfekt.

Om man försöker fokusera med en punkt på en yta som saknar struktur så kämpar den fortfarande lite, precis som A7iii och vad jag förstår alla spegelfria kameror.

Eye-AF fungerade perfekt, men förutsättningarna var bra och modellen var stilla. Jag testade vid f/1.8 och alla gångerna satt fokus perfekt. Jag hade inga problem med ögonfrans-AF.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Enligt förslag ovan stängde jag av skärmen (Prioritize Viewfinder) och använde bara sökaren samt satte c3 Standby timer till 5min. Det känns som om det drog mer batteri, men kameran var alltid redo när jag ville fotografera... Funkar kanon!
 

Bilagor

jonasfj

Avslutat medlemskap
Vibrationsreduceringen hos Z7 är helt otrolig.

Mycket bättre än Z7iii och bättre än D750 med Tamron 15-30/2.8.

Provade att fotografera med 1 sekund slutartid handhållet. Tog 4 bilder och alla blev ungefär lika bra.

Inte riktigt lika skarpt som på stativ, men nästan (något som blixtdåren sagt vara omöjligt!).

Grand Central Station, NYC, Nikon Z7, 20/1.8G+FTZ, f/5.6, 1 sekund, ISO 64
 

Bilagor

Bengf

Aktiv medlem
Vibrationsreduceringen hos Z7 är helt otrolig.

Mycket bättre än Z7iii och bättre än D750 med Tamron 15-30/2.8.

Provade att fotografera med 1 sekund slutartid handhållet. Tog 4 bilder och alla blev ungefär lika bra.

Inte riktigt lika skarpt som på stativ, men nästan (något som blixtdåren sagt vara omöjligt!).

Grand Central Station, NYC, Nikon Z7, 20/1.8G+FTZ, f/5.6, 1 sekund, ISO 64


Ja det var inte dåligt, en lite bortglömd sak är också att man är olika stadig på hand så att säga och att om konditionen inte är på topp så man blir flåsig och darrig när ett plötsligt motiv dyker upp, alla klassiska sätt för att hålla kameran stadigt, sökaren mot ögat armbågar mot kroppen ( vilket inte går med telefonen lika bra )- stöd mot trä, räcken och vad man kan finna är gamla tips man fick i alla grundkurser en gång i tiden. sedan blir det hur bra IBIS är med galloperande hästar och när tiden behöver vara snabbare.
 

iSolen.se

Guest
Ja det var inte dåligt, en lite bortglömd sak är också att man är olika stadig på hand så att säga och att om konditionen inte är på topp så man blir flåsig och darrig när ett plötsligt motiv dyker upp, alla klassiska sätt för att hålla kameran stadigt, sökaren mot ögat armbågar mot kroppen ( vilket inte går med telefonen lika bra )- stöd mot trä, räcken och vad man kan finna är gamla tips man fick i alla grundkurser en gång i tiden. sedan blir det hur bra IBIS är med galloperande hästar och när tiden behöver vara snabbare.
Ej utfällt stativ håller jag ofta i, hängandes under handhållen kamera, väldig hjälp i mörker.
 
ANNONS