Annons

Hur strukturera upp bland mina bilder på bra sätt

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
På samma vis kan du skapa en tag med namnet "2019-05-24 Mantorp Porsche Cup" även om det inte är ett förfarande jag skulle rekomendera. I ditt fall skulle jag ha skapat en tagg som ex. "Cup" och "Porsche" för att skapa fler möjligheter än den inramningen du fick med foldern.
Det går väl ypperligt att söka på delsträngar av taggar?
Om sökordet måste matcha taggen till 100% så är det inget bra söksystem.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det går väl ypperligt att söka på delsträngar av taggar?
Om sökordet måste matcha taggen till 100% så är det inget bra söksystem.
Ibland kan jag ju vilja söka på taggen "fordon" men INTE "bil". Då kan jag alltså få fram bilder på husbilar, brandbilar, polisbilar och lastbilar men inte "vanliga" bilar. I det fallet vill man alltså använda sig av exakt matchning. Ett bra (alla moderna?) söksystem ger väl möjligheten att välja mellan exakt och partiell matchning.

Nåväl, jag tycker inte man skall överdriva svårigheterna att söka fram sina bilder som fotoamatör. Ofta har man en förvånansvärt bra koll på när de är tagna, eller i vilket sammanhang som gör att man lätt hittar rätt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag provade just NOT och den funkar för mig i Win 10 i alla fall.
Jag fick ordning på det nu.

Insåg att för att få det riktigt snabbt var jag tvungen att aktivera indexeringen för mina lagriingsdiskar också. :)

Jag kommer nog inte att använda det för mina bildfiler, där har jag redan Lightroom. Men för mina andra dokument ger det bra möjligheter, inte minst sökningen i Word-dokument.

Tack för infon!
 

iSolen.se

Guest
Jag fick ordning på det nu.

Insåg att för att få det riktigt snabbt var jag tvungen att aktivera indexeringen för mina lagriingsdiskar också. :)

Jag kommer nog inte att använda det för mina bildfiler, där har jag redan Lightroom. Men för mina andra dokument ger det bra möjligheter, inte minst sökningen i Word-dokument.

Tack för infon!
Fick du autocompleten också? Den är löjligt snabb. Så snabb att man egentligen borde använda den varje gång man ska till en viss mapp.

Om du kör allt i LR ska du förstås fortsätta med den söken men nu vet du att Windows sök fungerar bra den dagen du gör delar av fotojobbet utanför LR.
 
ANNONS