Annons

Vad har hänt med utskriftsinställningarna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolleohm

Medlem
Hej
Förut när jag från min PC skulle skriva ut "kort" i format 10*15 cm var det inga problem att tala om för skrivaren, en Canon Pixma MG5150, att papperet var glossy formatet var 10*15 och jag ville ha det utan ram.
Nu har tydligen programmet "Foton" tagit kommandot över mina utskrifter, när det till exempel gäller pappersformat har jag att välja på LETTER, LEGAL, A4, A5 och JIS B5.
Vafför är det på detta vis?? Vore tacksam om någon har ett gott råd att komma med.

Roland Lenströmer
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Om det är windows fotovisare du menar så klicka på "alternativ" i nedre högra hörnet.
Följde det med något skrivarprogram till skrivaren som du kan avända?
Mitt heter "Easy photo-print"
 

Rolleohm

Medlem
Vad har hänt med utskriftsinställningarna

Om det är windows fotovisare du menar så klicka på "alternativ" i nedre högra hörnet.
Följde det med något skrivarprogram till skrivaren som du kan avända?
Mitt heter "Easy photo-print"
Tack för svaret, men det är inte windows fotovisare utan det heter "Foton". Så något alternativ nere i högra hörnet finns inte.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tillgängliga pappersstorlekar borde plockas upp från skrivarens drivrutin och vara det samma oavsett vilket program du väljer att skriva ut ifrån. Är du säker på att du har valt rätt skrivare i utskriftsdialogen?

Att dina bilder nu visas i programmet "Foton" istället för "Windows fotovisare" beror sannolikt på att associationen för filändelsen ändrats. Det borde inte ha skett med mindre än att du uppgraderat din Windows version. Har du gjort det?

Du borde dock ha Windows fotovisare kvar på datorn om det är en uppgradering.

Gör så här, öppna utforskare, bläddra dig fram till dina bilder, högerklicka bilden och välj "Öppna med" - då bör du se Windows fotovisare som ett alternativ. Välj det och se om papperstorleken syns när du väljer utskrift.

Om du vill återgå till att använda Windows fotovisare varje gång du öppnar en JPG-bild så högerklickar du en bild, väljer öppna med och sedan annan app. Då får du upp en dialogruta där du kan välja Windows fotovisare och kryssa i använd alltid denna app.
 

Rolleohm

Medlem
Hej
Vad jag inte nämnde tidigare var att jag har en ny dator. Men jag följde ditt råd "öppna med" tyvärr ingen fotovisare där, inte på Appstore heller, inte heller det lätthanterliga "Windows live photo gallery". Jag har läst i PC för alla att det programmet har Microsoft lagt ner. Men jag har det kvar i min gamla laptop, så jag får skriva ut via den. Synd att Microsoft tagit bort sånt bra program. Men det kan väl varken jag eller ni ändra på?
Mvh Roland Lenströmer
 

AFJ

Aktiv medlem
Hej
Vad jag inte nämnde tidigare var att jag har en ny dator.
Det var ju ganska väsentlig information! :)

Det finns en möjlighet att "aktivera" gamla fotovisaren. Jag har gjort det själv. Det finns en tråd om detta här, skall se om jag kan hitta den.
 

AFJ

Aktiv medlem
Här är länken till diskussionen:

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=171382&page=3

Se inlägg #39 - länken där ger lösning på hur du får tillbaka den gamla fotovisaren.

Jag har använt fixen själv och det har fungerat bra.

Anledningen till att jag aktiverade gamla visare var alltså färghanteringen.

Jag misstänker att ditt problem inte kommer att lösas av att använda den gamla visaren. Jag gissar att det har med installationen av din skrivare att göra.

När du fick ny dator, hur installerade du skrivaren? Manuellt eller automatiskt?

Windows 10 är bra på att upptäcka ny hårdvara och installerar skrivare automatiskt. Det är dock inte helt säkert att den drivrutin som installeras har alla finesser.

Om jag vore du skulle jag prova med att ladda ner och installera drivrutinen från Canon:

https://www.canon.se/support/consumer_products/products/fax__multifunctionals/inkjet/pixma_mg_series/pixma_mg5150.html?type=drivers&language=&os=windows 10 (64-bit)
 

Rolleohm

Medlem
Tack för ditt engagemang Anders, jag ska prova länken vid tillfälle. Jag har just kommit hem från Gästrikeskogarna på min kamerajakt efter björn, men det blev bara två harar! Hej så länge och gonatt.

Roland
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack för ditt engagemang Anders, jag ska prova länken vid tillfälle. Jag har just kommit hem från Gästrikeskogarna på min kamerajakt efter björn, men det blev bara två harar! Hej så länge och gonatt.

Roland
Med tanke på hur björnarna behandlar orienterare kanske det var lika så gott att fotografen bara stötte på harar! :)

Anders
 

Rolleohm

Medlem
Här är länken till diskussionen:

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=171382&page=3

Se inlägg #39 - länken där ger lösning på hur du får tillbaka den gamla fotovisaren.

Jag har använt fixen själv och det har fungerat bra.

Anledningen till att jag aktiverade gamla visare var alltså färghanteringen.

Jag misstänker att ditt problem inte kommer att lösas av att använda den gamla visaren. Jag gissar att det har med installationen av din skrivare att göra.

När du fick ny dator, hur installerade du skrivaren? Manuellt eller automatiskt?

Windows 10 är bra på att upptäcka ny hårdvara och installerar skrivare automatiskt. Det är dock inte helt säkert att den drivrutin som installeras har alla finesser.

Om jag vore du skulle jag prova med att ladda ner och installera drivrutinen från Canon:

https://www.canon.se/support/consumer_products/products/fax__multifunctionals/inkjet/pixma_mg_series/pixma_mg5150.html?type=drivers&language=&os=windows 10 (64-bit)
Hej Anders
Nu har jag installerat Cannons drivrutiner, det blev bättre, nu kunde jag i "FOTON" välja fler pappersstorlekar. Men det var struligt ändå. Men, jag hade också snappat upp ett tips från PC-för alla att prova Ashampoo Photo Commander FREE. Och ta mig tusan, nu får jag på ett enkelt vis upp alla de gamla goa inställningsmöjligheter jag är van vid. Så nu kan frun o jag skriva ut bilder till våra FOTOALBUM.
Tack för all hjälp
Roland L
 
ANNONS