Annons

X100f 2019?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gripen73

Aktiv medlem
För 2 år sen stod valet mellan X100F och Xt20. Valet blev XT20 för att jag ville kunna byta objektiv.
Jag kan inte glömma X100F, denna "sexiga", fräcka kompaktkamera. Är det helt fel att fundera på en 2019? Lider man kanske av GAS? Vet ju inte om och när en uppföljare kommer att annonseras.
Idèer?

Tack. :)
 

Jonah Lake

Avslutat medlemskap
Why not

För 2 år sen stod valet mellan X100F och Xt20. Valet blev XT20 för att jag ville kunna byta objektiv.
Jag kan inte glömma X100F, denna "sexiga", fräcka kompaktkamera. Är det helt fel att fundera på en 2019? Lider man kanske av GAS? Vet ju inte om och när en uppföljare kommer att annonseras.
Idèer?

Tack. :)
Varför inte. Det är ju en av världens bästa kameror med sin egna lilla charm. Folk klagar på att den är soft på 2,0 men den är gjord för att vara det. Efter 2,8 är den skarp och över 4 sylvass. Många proffs som jobbar med den. Kommer en ny modell nästa år dock. Men den lär ju kosta en del. X100F kan köpas online för under 10000kr ny.
 

BJOJOH

Aktiv medlem
Köp

Jag kan vara säga att jag älskar min X100F. Bytte upp mig från T och det var det lyftet jag saknade. Porträtt på 2.0 är härligt mjuka men vill man så är det bara att blända ner så kommer skärpan. Fin dynamik i bilderna.
Jag fotograferar i RAW men presenterar bilderna i svartvitt. Just love it!!!

Dessutom är det en mycket social kamera. Kameran i sig är en icebraker och jag kommer lätt i samtal med människor som jag vill fotografera. Framför allt för min del på bröllop och andra ”mingelfotograf-situationer”.
 

mickecrown

Aktiv medlem
Köp!

Hej,
Kan bara säga att jag älskar min X100F.
Sen jag köpte den har jag nog tagit fler bilder med den än med mina
Nikon DSLR, D810 och D7200, tillsammans.
Så behändig att den alltid kan följa med och den tar bilder som är minst lika bra som D7200.
Visst, den är lite mjuk på 2.0, men från 4.0 och uppåt är den riktigt skarp.
Och bruset är inget problem upp till ISO 1600, även 3200 ger användbara bilder.
Ett tips, köp till motljusskyddet i metall. Frontlinsen ligger mycket grunt och utsatt.
Mitt motljusskydd har räddat objektivet minst en gång,
kameran hängde i nackremmen och dunkade i en dörrpost, motljusskyddet bucklades och fick ersättas men kameran klarade sig utan andra skador.
Och filmsimulationslägena, inkl det sv/v är riktigt roliga.
Skulle jag bli av med min X100F skulle jag genast skaffa en ny.
Mvh
Mikael
 

PMD

Aktiv medlem
Finns fler handlare än de på prisjakt.
Ja, E-infinity säljer den för €869 vilket blir cirka 9300 kr, men det innebär lite annorlunda garantier än om man köper från en svensk handlare.

Minus cashback på 1500 kr för närvarande.
Gäller cashbacken oavsett var man har köpt kameran? I så fall kan man göra ett klipp genom att köpa av E-infinity: 7800 kr måste nog betraktas som ett bra pris.
 

Pippo

Aktiv medlem
Ja, E-infinity säljer den för €869 vilket blir cirka 9300 kr, men det innebär lite annorlunda garantier än om man köper från en svensk handlare.
Japp, men det tidigare konstaterandet var ju bara att den går att finna online för < 10’ - inget om garantier etc.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ja, E-infinity säljer den för €869 vilket blir cirka 9300 kr, men det innebär lite annorlunda garantier än om man köper från en svensk handlare.
Det finns en del annat som också är annorlunda, t ex storleken på företagets momsinbetalningar.

Gäller cashbacken oavsett var man har köpt kameran? I så fall kan man göra ett klipp genom att köpa av E-infinity: 7800 kr måste nog betraktas som ett bra pris.
Det kommer förstås inte att godkännas att man köper av en skattesmitande fulimportör, utan i det aktuella fallet finns det en lista på relevanta återförsäljare.

Så brukar det vara, alternativt att produkten ska vara importerad av den relevanta importören för försäljning på den aktuella marknaden.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Jag har också varit nära på att köpa en X100F vid flera tillfällen. För vad det är värt är det det priset och bristen på vädertätning som hållit mig borta från köp-knappen. Det känns konstigt att Fujifilm inte lagt en skvätt extra möda att pilla in några gummipackningar i en kamera med fast optik för vad som börjar bli hyfsade pengar för en entusiastkompakt.

Men är man inte lagd åt det oroliga hållet finns det mindre att invända mot. Just nu är priset under cashback-kampanjen rätt bra.

I sammanhanget ska nämnas också att en begagnad X-pro 2 och Fuji 23mm F2 inte hamnar långt från en ny X100F i pris och är ett mer komplett, om än något tyngre, paket.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Om du kan leva med seg AF i dåligt ljus (kan moterkas med manuellt eller förfokusera motivet), futtiga 16MB, troligen litet långsamare AF i dagsljus och inte Arcos (ISO 12800 och +2 i hög/lågdagrar ger en hel del dock) - köp en X100S för runt 4 000:- och se om du gillar kameran. 2020 lär nya X100 komma, som troligen blir en ny milstolpe; nytt objektiv och kanske AF som duger.

GAS är i detta fall helt sunt. Kameran är en ljuvlig sak som altid ger mig ett leende när jag tänker på eller tar i den. Den går ned i en jeansbakficka eller innerficka i kavaj. Den är helt tyst. Som skrivits - många undrar "va cool - vad är det" - en samtalsbörjare. Funktion, bildkvalitet - topp. Batteri - tyvärr egen storlek mot t ex T1 (F har w126) och ett i fickan är alltid bra. Ser man på vad Fuji laddat i huset med inte minst sökaren med optik och elektronist info kombinerad är det en tekniskt sett unik sak som bara det är kul.

Att det är fast 35mm är inte fel, givet man inte har motiv som kräver tele. Jag ser kameran som en rapportör "så här såg det ut" och då är det en bra brännvidd.

-J!
 

janc

Aktiv medlem
Kampanj pågår nu där du får den inklusive väskan och med 1500 cshback. Klappa till ;-)
 

Gripen73

Aktiv medlem
Tack för alla era svar! Bestämde mig ganska snabbt efter mitt egna inlägg att jag skulle slå till på den. Ja trist att den inte är vädertätad, men är oftast inte ute i regn. Älskar denna kamera. Favoriten nu! Liten, sexig, retro...

Tack alla!
 

larsborg

Aktiv medlem
Att det är fast 35mm är inte fel, givet man inte har motiv som kräver tele. Jag ser kameran som en rapportör "så här såg det ut" och då är det en bra brännvidd.

-J!
Ja, just för att optiken är på motsvarande 35 mm är lite trist, för mig iaf.
Med en möjlighet till optikbyte, då hade det blivit en "fattigmans Leica", utan tvekan.
Kameran är mycket läcker i designen, speciellt i svart, - analog kamera nostalgi.
 

janc

Aktiv medlem
Ja, just för att optiken är på motsvarande 35 mm är lite trist, för mig iaf.
Med en möjlighet till optikbyte, då hade det blivit en "fattigmans Leica", utan tvekan.
Kameran är mycket läcker i designen, speciellt i svart, - analog kamera nostalgi.
Det är ju då - i princip - en X-Pro 2 :)

/ Hälsningar
/ Janne Karlsson
 

martinot

Aktiv medlem
Ja, men den är något större ...... X100F är perfekt i storlek, som en mätsökar Leica.
Att X100-serien kan göras såpass relativt kompakt beror på att de genom att endast ha ett fast objektiv kan optimera hela delen (optik, sensorstack, etc) till en enda enhet.

Det närmaste i storlek, som jag även varmt kan rekommendera, är en X-E3. Med rätt kompakt optik påmonterat så är det en grymt trevlig kompakt resekamera!

Men en X100F står personligen också på framtida önskelista. Tycker att den är riktigt trevlig som en lite större kvalitetskompakt (till skillnad från Leica Q/Q2, Zeiss, etc. som har så stor utstickande optik att de tappar hela fördelen med att vara kompaktkamera).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Att X100-serien kan göras såpass relativt kompakt beror på att de genom att endast ha ett fast objektiv kan optimera hela delen (optik, sensorstack, etc) till en enda enhet.

Det närmaste i storlek, som jag även varmt kan rekommendera, är en X-E3. Med rätt kompakt optik påmonterat så är det en grymt trevlig kompakt resekamera!

Men en X100F står personligen också på framtida önskelista. Tycker att den är riktigt trevlig som en lite större kvalitetskompakt (till skillnad från Leica Q/Q2, Zeiss, etc. som har så stor utstickande optik att de tappar hela fördelen med att vara kompaktkamera).
Jag har en X-PRO2 samt 3 stycken fasta objektiv av den gamla sorten. Alltså 18/2, 35/1,4 och 60/2,4. Med desa objektiv är X-PRO2 liten och lätt.
Sedan har jag också X-H1 och X-T2. Till dessa har jag mer zoomobjektiv för det mesta.
Dessa tycker jag passar dåligt på X-PRO2. Ett 16-55/2,8 är ganska stor och väger en hel del. En 50-140/2,8 OIS givetvis ändå mer.
Eftersom objektiven nu går från 10-24 till 100-400 finns det mindre skäl att ha en optisk sökare.
Jag brukar numera oftast köra min X-PRO2 på EVF sökare. Sällan jag använder optiskt sökare. Det beror på att den optiska sökaren inte täcker alla objektiv.
Därför är nog för framtiden en X-E4 ett bättre alternativ.
 
ANNONS