Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ingen AF? Hjälp! Nikon D5500 + Sigma 70-200

Produkter
(logga in för att koppla)

LinsLucas

Aktiv medlem
Gott folk, jag behöver verkligen hjälp! Hoppas att någon kunnig kan bringa lite ljus i denna fråga.

Jag köpte för ett tag sedan ett begagnat Sigma 70-200mm apo II dg ex macro hsm f/2,8, av en större välkänd återförsäljare på nätet. Då det är ett långt avstånd mellan oss fick jag det hemskickat med posten.

Men när jag monterade objektivet på min Nikon D5500 så fick jag inte autofokusen att fungera. När jag försöker fokusera så händer det ingenting. Jag hör inte AF-motorn jobba och jag ser inte i sökaren att fokus flyttas. Dessutom är kameran inställd så att det inte går att "trycka av" om man inte har något i fokus.
Jag provade med lite olika inställningar, AF-A, AF-S och AF-C. Men det är bara vid helt manuell fokus som det fungerar att ta en bild.
Återförsäljaren tog tillbaka objektivet och testade det och meddelade senare att man inte kunnat hitta något fel på objektivet. De har testat mot en Nikon 810 samt en 5100 och säger att allt fungerar felfritt. Jag kan även tillägga att jag aldrig har haft några problem med AF på några av mina andra gluggar, Nikkor 18-140 VR samt Nikkor 35/1,8.

Enligt olika tester på nätet ska Sigmas 70-200 fungera utmärkt med D5500. Inte heller Nikons support kunde bringa något ljus i frågan eftersom det inte är deras objektiv.
Vad tror ni? Har ni hört om något liknande? Kan felet ligga i kamerahuset?

Oerhört tacksam för svar!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det verkar som att version 1.01 av mjukvaran till D5300 och D5500 gjorde så att det uppstod inkompatibilitet med flera Sigma-objektiv, som just ledde till att autofokusen slutade fungera. Kruxet med ditt objektiv är att det är äldre och om detta är problemet så måste man skicka in det och får chippet bytt eller uppdaterat (om det fortfarande går). Tidigare har Sigma/Tura varit generösa med dylikt. En stor fördel med de nyare Sigma-objektiven i deras Global Vision-serier är att de går att uppdatera med USB-dockan istället.

Oavsett om det ovanstående är problemet eller inte, så är den här sortens problem något man riskerar med tredjepartsobjektiven.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Det verkar som att version 1.01 av mjukvaran till D5300 och D5500 gjorde så att det uppstod inkompatibilitet med flera Sigma-objektiv, som just ledde till att autofokusen slutade fungera. Kruxet med ditt objektiv är att det är äldre och om detta är problemet så måste man skicka in det och får chippet bytt eller uppdaterat (om det fortfarande går). Tidigare har Sigma/Tura varit generösa med dylikt. En stor fördel med de nyare Sigma-objektiven i deras Global Vision-serier är att de går att uppdatera med USB-dockan istället.

Oavsett om det ovanstående är problemet eller inte, så är den här sortens problem något man riskerar med tredjepartsobjektiven.
Tack för svaret!
Jag har 1.01 och ska prova att uppgradera till 1.02. Om det finns personer här med erfarenhet av liknande kombinationer av kamera och objektiv så får ni mer än gärna skriva och berätta om ni upplevt problem eller ej.

En annan fråga. Objektivet ”glappar” en aning i bajonetten. När jag har skruvat på det på kameran går det att vicka/vrida på objektivet ca 1-2mm. Är detta något som kan innebära problem, eller är det vanligt och inget man behöver bry sig i?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tack för svaret!
Jag har 1.01 och ska prova att uppgradera till 1.02. Om det finns personer här med erfarenhet av liknande kombinationer av kamera och objektiv så får ni mer än gärna skriva och berätta om ni upplevt problem eller ej.

En annan fråga. Objektivet ”glappar” en aning i bajonetten. När jag har skruvat på det på kameran går det att vicka/vrida på objektivet ca 1-2mm. Är detta något som kan innebära problem, eller är det vanligt och inget man behöver bry sig i?
Lite glapp på någon mm är ganska vanligt då det finns lite toleranser.
 

Per Dahlgren

Aktiv medlem
Vicka/Vrida är olika kritiskt.
Ett glapp på 2mm är mycket om det gäller 'vicka' men gör inte alls så mycket om det är 'vrida'.
 
ANNONS