Annons

Utskriftsinställningar Photoshop/Canonskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Spygg

Aktiv medlem
Då min förra skrivare tog livet av sig var jag och köpte en ny i form av en Canon TS9150 som fått bra recensioner. Jag tänkte testa den genom att skriva ut ett foto från Photoshop, och där känner jag mig helt dum i huvudet. Photoshop säger nämligen till mig att jag bör använda skrivarens färghantering istället för Photoshops, men när jag väljer den så finns det ingen profil till skrivaren. Ja ingen Canonprofil överhuvudtaget, och efter att ha googlat ICC-profiler till just denna skrivare så hittar jag enbart ett pappersföretag som säljer dem för 150 kronor styck. Vadå "styck" - hur många behöver jag? Och kan jag inte skriva ut en bild där färgerna blir rätt utan att behöva köpa skrivarprofiler från ett annat företag än Canon? Borde inte Canon skicka med egna? Fattar faktiskt nada här, trots intensivt googlande hela förmiddagen... :(

Tillägg: Använder en iMac Pro med senaste operativsystemet.
 
Senast ändrad:

bildsten

Aktiv medlem
Jag kör Windows och inte Mac och har haft en rad olika Canonskrivare men precis som till Win borde det följa med en drös profiler för Canonpapper bland installationsfilerna. Kolla annars under support på Canons hemsida.
Enklare skrivare som tex en gammal ip2600 har inga speciella profiler utan man väljer papperstyp och hög eller låg kvalité på utskriften. Till min 100 pro följde det med profiler till "alla" Canons papper. Erfarenhetsmässigt vet jag vilka av Canons profiler som passar tex Epsons och Ilfords papper, det är inte så svårt att lista ut. Jag låter skrivarens drivrutin sköta färghanteringen, har provat att låta PS sköta den, men resultatet blir det samma, men med mera inställningar och alltså större risk för felinställning.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Tetenal icc-profil

Då min förra skrivare tog livet av sig var jag och köpte en ny i form av en Canon TS9150 som fått bra recensioner. Jag tänkte testa den genom att skriva ut ett foto från Photoshop, och där känner jag mig helt dum i huvudet. Photoshop säger nämligen till mig att jag bör använda skrivarens färghantering istället för Photoshops, men när jag väljer den så finns det ingen profil till skrivaren. Ja ingen Canonprofil överhuvudtaget, och efter att ha googlat ICC-profiler till just denna skrivare så hittar jag enbart ett pappersföretag som säljer dem för 150 kronor styck. Vadå "styck" - hur många behöver jag? Och kan jag inte skriva ut en bild där färgerna blir rätt utan att behöva köpa skrivarprofiler från ett annat företag än Canon? Borde inte Canon skicka med egna? Fattar faktiskt nada här, trots intensivt googlande hela förmiddagen... :(

Tillägg: Använder en iMac Pro med senaste operativsystemet.
Hej! Fick du tag i nån icc-ptofil?
Jag har ett näraliggande ”problem” med en förpackning Tetenal Spectral Jet papper, High Glossy Paper Special, A4...264 grams

Är det lönt att försöka hitta en icc-profil till papperet? Min skrivare är Canon Pro 9000 Mk II, Photoshop 2019 på min W7 alt MacBookPro med OS Mojave 10.14.3
mvh
/B
 
ANNONS