Annons

Får inte fotografera mitt barn på Luciatåget... - enl. PUL

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Bx3mE

Aktiv medlem
"Vi vill på detta sätt även upplysa om att det är förbjudet enligt Personuppgiftslagen (PUL) att fotografera samt göra videoupptagningar på andra barn än sina egna Detta innebär att det inte är tillåtet att ta bilder på till exempel luciatåget."

Så står det i ett utskick från min dotters förskola.

Nu undrar jag, stämmer detta? Med vilken rätt förbjuder dom mig att fotografera mitt barn när det gör ett "publikt" uppträdande? Om jag ställer mig utanför området och tar bilder (på mitt barn) .... Det bör vara ok?!?

Vad säger PUL egentligen?

Att föräldrar springer runt inne i lokalerna med kamera kan jag förstå att man vill undvika, men firandet hålls utomhus (på inhägnad lekplats tillhörande fastigheten).

Jag är arg och vill inte finna mig i detta - Nästa steg blir att man inte får fotografera på Skolavslutningen, studenten o.s.v. Intressant här är att man kan få en gruppbild på alla barn men ingen frågade mig om mitt barn skulle vara med eller inte. Dubbelmoral / Dubbla budskap?!?

Det har även uppmärksammats av media,
http://www.friatider.se/foraldrar-forbjuds-fotografera-luciatag

Vad ska jag göra?
 

reboot81

Aktiv medlem
Det stämmer inte. (att det är pga PUL.)

"Personuppgiftslagen innehåller regler som ska skydda människor mot att deras personliga integritet kränks genom behandling av personuppgifter." -citat från DataInspektionen.

Men skolan har all rätt att sätta egna regler, tex att ingen bildupptagning är tillåten. Och då är det bara att respektera detta.
 

Mellanslag

Aktiv medlem
Men skolan har all rätt att sätta egna regler, tex att ingen bildupptagning är tillåten. Och då är det bara att respektera detta.
Har skolan verkligen rätt att sätta egna regler där? Om det är en privatskola så kan det väl vara så, men är det en kommunal skola borde det väl rimligtvis vara skattebetalarnas "mark" då också. Och då gäller väl icke kränkande fotografering på allmän plats eller hur det nu var.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det här har vi diskuterat tidigare på fs och det är uppenbart att skolorna och kommunerna ibland formulerar sig slarvigt/vilseledande/felaktigt. PUL kan inte hindra någon från att fotografera (däremot kanske publicering i vissa fall).

Däremot så är tydligen skolan inte en offentlig plats så skolan kan om den vill meddela fotoförbud.

Jag förstår din indignation och delar dina farhågor att vi nu bara ser början på en utveckling där det fattas hysteriska beslut som inte alls gör någon nytta.

Jag skulle dock föreslå att du glömmer hela saken, fotar något annat och går vidare i livet. Det finns vissa strider som man inte kan vinna - oavsett hur rätt man har.

Bara mina tankar om saken.
 

AFJ

Aktiv medlem
PS. Det hela är ju lite "lustig" att skolan förbjuder föräldrar att fotografera på just en enda dag - den dag där eleverna är garanterat påklädda och ljustförhållandena gör att det mesta är en suddig gröt av stearinljus och vita kläder.

Övriga dagar om året springer 700 elever omkring med varsin kamera och fotar varandra och publicerar bilderna till höger och vänster utan att vuxenvärlden har någon som helst koll på vad som sker.

Som sagt, vissa strider skall man undvika...
 

AFJ

Aktiv medlem
Men eftersom det var utomhus det skulle ske, kan man då stå utanför staketet och fota in på gröningen?
Vill du kunna träffa personalen på förskolan och möte de andra föräldrarna även i fortsättningen med en leende och ett glatt "hej" så bör du nog avstå! :) Även om du kanske har juridiken på din sida.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Jag försöker sedan en lång tid komma på något som är bättre 2013 än när jag var liten -1978 och funderar fortfarande. Man undrar hur samhället ändå kunnat bli så katastrofalt uselt som det ändå blivit på i princip alla tänkbara områden.
Stackars barn säger jag.
Det var helt otroligt mycket bättre förr!
 

erdeljan

Aktiv medlem
Har inga egna barn ännu (tjejen e gravid dock)

Skulle vara bra om när det är färdigt med Luciatåget alla förflyttar sig några steg från skolans område och ALLA tar kort på ALLA barn i Luciatåget som upprepas i protest! :)

MVH Daniel
 

Makten

Aktiv medlem
Byt skola. Du förstår väl att det här bara är för att skydda eventuella illegala immigranters barn? Detta land är helt sinnessjukt och det lär inte bli bättre om folk bara håller käften och ser på när allt raseras.

Själv hade jag fotograferat ändå.
 

koxa

Aktiv medlem
Fotoförbud på förskolor beror på att det finns personer som har skyddade personuppgifter. Förskolan bestämmer över fotorättigheter om området är privat.
 

Mellanslag

Aktiv medlem
Byt skola. Du förstår väl att det här bara är för att skydda eventuella illegala immigranters barn? Detta land är helt sinnessjukt och det lär inte bli bättre om folk bara håller käften och ser på när allt raseras.
Har löjligt svårt att avgöra om du på något sätt försöker vara ironisk eller bara spottar ur dig massa dravel. Hoppas att du skämtar, men väldigt synd om du inte gör det.
 

Makten

Aktiv medlem
Har löjligt svårt att avgöra om du på något sätt försöker vara ironisk eller bara spottar ur dig massa dravel. Hoppas att du skämtar, men väldigt synd om du inte gör det.
Varför skulle jag skämta?

"Ett annat skäl som lyfts fram är att skydda barn till asylsökande som lever gömda eller har skyddad identitet."

http://gd.se/nyheter/gavle/1.6404351-fotoforbud-pa-forskolor-retar

"Kommunen menade att man genom förbudet kunde förhindra att bilder på skyddade barn hamnade på Facebook eller i andra sociala medier."

http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/artikel.aspx?articleId=6243674

Vad är det för massa "skyddade barn" som plötsligt dykt upp i samhället på senare år? Jo, barn till illegala immigranter. Alltså folk som fått avslag på sin asylansökan eller inte sökt asyl.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tvärtemot vad som ofta påstås så finns det nästan aldrig ett enskilt enda skäl att man förbjudit fotograferande. När någon faktiskt gör sig besvär att fråga dem som inför förbudet - istället för att enbart spekulera utifrån sina fördomar - så visar det sig väldigt ofta a) att skälen är många och b) att förbudet inte sällan efterfrågats just av föräldrar som är less på andra föräldras beteende.

Bland de vanligaste skälen som brukar dyka upp är:
- Att många tycker det är ganska störande att Luciatåg, avslutningar med mera förvandlas till något som liknar presskonferenser med ett stort antal fotograferande föräldrar och blixtar kort och tvärs
- Att en del föräldrar av olika skäl tycker det känns olustigt när bilder av deras barn publiceras hej vilt på webben av andra föräldrar som inte ser sådant som ett problem
- Att en del barn faktiskt har skyddad identitet pga vårdnastvister m m

Man kan förlöjliga och göra sig lustig över människor som tycker det känns olutsigt att bilder av deras barn sprids på webben av andra. Men vi har faktiskt ingen lagstadgad skyldighet att ställa upp på andras bilder. Eftersom överraskande många människor väljer att publicera bilder helt utan att bry sig om andras inställning i frågan så slutar det så här - förbud och regler.
 

Makten

Aktiv medlem
Tvärtemot vad som ofta påstås så finns det nästan aldrig ett enskilt enda skäl att man förbjudit fotograferande. När någon faktiskt gör sig besvär att fråga dem som inför förbudet - istället för att enbart spekulera utifrån sina fördomar - så visar det sig väldigt ofta a) att skälen är många och b) att förbudet inte sällan efterfrågats just av föräldrar som är less på andra föräldras beteende.

Bland de vanligaste skälen som brukar dyka upp är:
- Att många tycker det är ganska störande att Luciatåg, avslutningar med mera förvandlas till något som liknar presskonferenser med ett stort antal fotograferande föräldrar och blixtar kort och tvärs
- Att en del föräldrar av olika skäl tycker det känns olustigt när bilder av deras barn publiceras hej vilt på webben av andra föräldrar som inte ser sådant som ett problem
- Att en del barn faktiskt har skyddad identitet pga vårdnastvister m m

Man kan förlöjliga och göra sig lustig över människor som tycker det känns olutsigt att bilder av deras barn sprids på webben av andra. Men vi har faktiskt ingen lagstadgad skyldighet att ställa upp på andras bilder. Eftersom överraskande många människor väljer att publicera bilder helt utan att bry sig om andras inställning i frågan så slutar det så här - förbud och regler.
Det bästa vore väl att de föräldrar som inte vill, säger detta och att deras barn då får utebli från delar av ceremonierna som alla andra vill fotografera. Varför ska majoriteten drabbas av ett litet fåtal nejsägare?

Jag har all förståelse för att man inte vill ha massa blixtar under ett luciatåg, men man kan väl få fota innan och efter?
 

Mellanslag

Aktiv medlem
Varför skulle jag skämta?

"Ett annat skäl som lyfts fram är att skydda barn till asylsökande som lever gömda eller har skyddad identitet."

http://gd.se/nyheter/gavle/1.6404351-fotoforbud-pa-forskolor-retar

"Kommunen menade att man genom förbudet kunde förhindra att bilder på skyddade barn hamnade på Facebook eller i andra sociala medier."

http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/artikel.aspx?articleId=6243674

Vad är det för massa "skyddade barn" som plötsligt dykt upp i samhället på senare år? Jo, barn till illegala immigranter. Alltså folk som fått avslag på sin asylansökan eller inte sökt asyl.
Detta kände jag inte till. Men det är väl bra i så fall. För att skydda barn till asylsökande som har skyddad identitet. Ser i så fall inget problem med det. Det som är tråkigt är din ganska hetsiga framtoning. För den politiska debatten och ditt missnöje mot invandrare någon annanstans än i ett fotoforum.
 

AFJ

Aktiv medlem
Man kan förlöjliga och göra sig lustig över människor som tycker det känns olutsigt att bilder av deras barn sprids på webben av andra. Men vi har faktiskt ingen lagstadgad skyldighet att ställa upp på andras bilder. Eftersom överraskande många människor väljer att publicera bilder helt utan att bry sig om andras inställning i frågan så slutar det så här - förbud och regler.
Jag tycker du gör en riktig beskrivning av problemet.

När det gäller just lagen så finns det förstås ingen skyldighet att "ställa upp" men samtidigt så är det grundläggande att det är tillåtet att ta foton oavsett om motivet vill det eller ej. Det finns möjlighet att införa fotoförbud under vissa förhållanden men det är trots allt undantaget.

Det som jag tycker är dåligt är att man gömmer sig bakom PUL och påstår att lagen förbjuder fotografering.

Det vore mycket mera ärligt att säga "Vi har av flera skäl beslutat att införa fotoförbud på vår skola och därför satt upp anslag om detta och ber alla respektera vårt beslut."
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det bästa vore väl att de föräldrar som inte vill, säger detta och att deras barn då får utebli från delar av ceremonierna som alla andra vill fotografera. Varför ska majoriteten drabbas av ett litet fåtal nejsägare?

Jag har all förståelse för att man inte vill ha massa blixtar under ett luciatåg, men man kan väl få fota innan och efter?
Dels för att det långt ifrån alltid är "ett litet fåtal nejsägare".

Och omvänt: Varför skall man vara skyldig att ställa upp som motiv bara för att en annan klick har ett tvångsmässigt beroende av att publicera bilder på allt de gör och upplever på diverse webbtjänster? Om vi nu resonerar om att drabbas vad diverse minoriteter har för sig.

Många skolor har försökt med uppmaningar av typen "visa hänsyn", "använd inte blixt" med mera men det har tyvärr sällan någon större effekt. Då blir det storsläggan med förbud istället. Oerhört trist, men eftersom många just har attityden "jag har minsann rätt att ta och publicera vilka bilder jag vill" så slutar det på det sättet.

Det underliga är ju att vår rättighet att ta bilder ibland tolkas som det fanns en skyldighet att ställa upp på andras bilder. Många vägrar respektera att en del människro helt enkelt inte trivs med att vara med på andras bilder vilket jag tycker är ganska anmärkningsvärt. Faran med den attityden och den respektlösheten den bygger på är ju att den kommer att leda just till fler och fler fotoförbud ...
 

koxa

Aktiv medlem
Varför skulle jag skämta?

"Ett annat skäl som lyfts fram är att skydda barn till asylsökande som lever gömda eller har skyddad identitet."

http://gd.se/nyheter/gavle/1.6404351-fotoforbud-pa-forskolor-retar

"Kommunen menade att man genom förbudet kunde förhindra att bilder på skyddade barn hamnade på Facebook eller i andra sociala medier."

http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/artikel.aspx?articleId=6243674

Vad är det för massa "skyddade barn" som plötsligt dykt upp i samhället på senare år? Jo, barn till illegala immigranter. Alltså folk som fått avslag på sin asylansökan eller inte sökt asyl.
Vad har du för belägg på att det är just illegala immigranter som har skyddade personuppgifter?? Källa tack! Tycker det är kanon att det är fotoförbud på förskolor!
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag tycker du gör en riktig beskrivning av problemet.

När det gäller just lagen så finns det förstås ingen skyldighet att "ställa upp" men samtidigt så är det grundläggande att det är tillåtet att ta foton oavsett om motivet vill det eller ej. Det finns möjlighet att införa fotoförbud under vissa förhållanden men det är trots allt undantaget.

Det som jag tycker är dåligt är att man gömmer sig bakom PUL och påstår att lagen förbjuder fotografering.

Det vore mycket mera ärligt att säga "Vi har av flera skäl beslutat att införa fotoförbud på vår skola och därför satt upp anslag om detta och ber alla respektera vårt beslut."
Jag håller med om att det är fegt att gömma sig bakom en lagstiftning som inte har med saken att göra. Jag håller också med om att det vore ärligare att bara säga som det är och räkna upp skälen att man inte vill ha massfotografering.

Det tristaste är ju just att många beter sig så respektlöst att det just slutar med förbud istället för att man helt enkelt lyssnar lite på vad andra deltagare i ceremonierna (luciatåg, avslutningar m m) har för syn på fotogrerande.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS