Annons

Säker lagring av negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Kåre50

Medlem
Har gamla negativ som jag tidigare haft i bankfack men vill ordna förvaring själv. Har därför tittat på brandklassade kassaskåp. Vad ska man tänka på vid val av kassaskåp. Duger ett kassaskåp som motstår brand i 60 alternativt 120 min. Dvs klarar sig negativ utan att skadas givet att det inte brinner runt omkring längre än vad kassskåpet. Det finns speciella datamedia insatser, behöver man använda sådan för negativ?

Hur har ni löst brandskydd av negativ som lagras hemma?
 

Ventures

Aktiv medlem
Skanna negativen så finns det något kvar om olyckan skulle vara framme. Sannolikheten är trots allt mycket liten att huset brinner. Negativen, om det är färgfilm, försämras också med tiden så det är bra att digitalisera dessa innan de blir för dåliga.
För egen del har jag ingen idealisk förvaring, men har skannat det mesta. Det ska väl helst vara svalt, torrt och mörkt vid förvaring av negativ/dia.
 

Kåre50

Medlem
Jo. Skanning är jag med på. Men ett original är ett original och vill man spara det så är frågan hur man löser det bäst. Hur gör ni andra?
 

PerK

Aktiv medlem
Om digital lagring

Notera att vare sig HD eller nyare SSD har evigt liv. HD bör vara av god kvalitet och bytas ut efter fem år. SSD varar längre (10år), men mår bra av användas och då och då omformateras. (Det samma gäller de minneskort vi har i kameran.)
"Molnet" är ett bra alternativ - men tänk på att det också är internet. Det som lagras där finns för evigt och potentiellt kan andra komma åt det som lagras där.
Dubbel lagring på olika ställen är bra! Har själv haft 3 HD krascher på runt 30 år.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Bankfack?

Ansel Adams använde vattentäta förvaringslådor som han lade i en brandsäker jordkällare.
 

Tibor

Aktiv medlem
Notera att vare sig HD eller nyare SSD har evigt liv. HD bör vara av god kvalitet och bytas ut efter fem år. SSD varar längre (10år), men mår bra av användas och då och då omformateras.
Har du något belägg för dessa tider? Själv har jag utan problem startat upp HDD efter mer än tio år utan något problem.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är nog tyvärr inte själva brandklassningen som är problemet, utan luftens föroreningar.
Vi kan alltid stoppa undan saker från brand på ett eller annat sätt men luftföroreningar, syror, o temperaturer är svårare.
Förr fanns det en hel del att läsa om ämnet på muséers hemsidor.
De förvarar i brandsäkra, temperatur och fuktreglerade utrymmen, knappast ngt som Svensson har råd med.
Syrafria material kan man väl ha råd med i alla fall men bara lådorna var rätt dyra när jag kollade upp det.
 

PMD

Aktiv medlem
Har du något belägg för dessa tider? Själv har jag utan problem startat upp HDD efter mer än tio år utan något problem.
Om man vill optimera användningstiden för sina diskar så kan man ha flera stycken (t.ex. tre) med olika ålder. Den äldsta får var huvudarkiv och de nyare får agera backuper. När en disk (förmodligen den äldsta) ger upp så köper man en ny och skiftar användning ett snäpp. Den nya får alltså bli backup, medan den äldsta backupdisken blir primärarkiv.

Man kan hitta på lite olika alternativ på det här temat, om man inte gillar just det ovan föreslagna.
 

nikitin

Aktiv medlem
För mina analoga alster (dia och negativ) förvarar jag i olika produkter som jag har köpt på https://www.museiservice.se/ . Jag har även fått de "viktigaste" bilderna inskannade och förvaras på flera olika hårddiskar i olika byggnader.

Vad det gäller blandklasser på dokumentskåp, tänk på att dessa är oftast till för att skydda papper. T.ex. VDMA 24991 60P betyder att skåpet skall i 60 minuter med en yttre temperatur på 1000 grader får ha en inre temperatur på max 170 grader.

Det finns brandklasser för datamedia, NT Fire 017 (SP) 60 DIS betyder att skåpet skall i 60 minuter med en yttre temperatur på 1000 grader får ha en inre temperatur på max 50 grader.
 

martinator

Aktiv medlem
Har du något belägg för dessa tider? Själv har jag utan problem startat upp HDD efter mer än tio år utan något problem.
Det är inte bara det fysiska lagringsmediat som är ett problem - det är även filformaten som blir obsoleta och oläsliga med åren.
Sitter själv på massor med MacWrite-, Pagemaker-, hypercard och freehanddokument som idag i princip inte går att öppna. Dessutom lagrade på 3,5" MO-diskar. Önska mig lycka till...
Det finns en klar fördel med exempelvis glasplåtar som, även om de är sköra, överlever väldigt länge och kan betraktas oavsett resten av världens tekniska framsteg.
 

Tibor

Aktiv medlem
Det är inte bara det fysiska lagringsmediat som är ett problem - det är även filformaten som blir obsoleta och oläsliga med åren.
Sitter själv på massor med MacWrite-, Pagemaker-, hypercard och freehanddokument som idag i princip inte går att öppna. Dessutom lagrade på 3,5" MO-diskar. Önska mig lycka till...
Det finns en klar fördel med exempelvis glasplåtar som, även om de är sköra, överlever väldigt länge och kan betraktas oavsett resten av världens tekniska framsteg.
Iofs så, men om man håller sig till format som följer branschstandard så lär det inte vara några problem. Jag öppnar lätt mina jpg och tiff filer från 1998 som jag tog med min Olympus digital (som hade ett 64 kB minneskort :) )
Däremot hittar jag inte negativen från samma tid.....
 

martinator

Aktiv medlem
Iofs så, men om man håller sig till format som följer branschstandard så lär det inte vara några problem. Jag öppnar lätt mina jpg och tiff filer från 1998 som jag tog med min Olympus digital (som hade ett 64 kB minneskort :) )
Däremot hittar jag inte negativen från samma tid.....
1998... det är ju igår.
Du kan utan problem betrakta negs/pos från 1898.
 

Tibor

Aktiv medlem
1998... det är ju igår.
Du kan utan problem betrakta negs/pos från 1898.
Och läsa hieroglyfer (obs "digitala") från 1000 f kr.....

Min poäng är att det finns inget som talar för att filer skulle bli oläsliga. Media och format kommer att utvecklas, men för branschstandard kommer hela tiden bakåtkompatibilitet finnas.
 

Ventures

Aktiv medlem
Och läsa hieroglyfer (obs "digitala") från 1000 f kr.....

Min poäng är att det finns inget som talar för att filer skulle bli oläsliga. Media och format kommer att utvecklas, men för branschstandard kommer hela tiden bakåtkompatibilitet finnas.
Det finns något som heter korrupta filer som plötsligt bara uppstår. Statistiskt borde alla filer vara korrupta efter x antal år.
 

Tibor

Aktiv medlem
Det finns något som heter korrupta filer som plötsligt bara uppstår. Statistiskt borde alla filer vara korrupta efter x antal år.
Statistiskt sett har alla negativ brunnit upp eller tappats bort efter x år.

Vi slutar nu;
det finns risker med all lagring.. glasplåtar, negativ, utskrifter, filer! Hur stora dessa är för respektive format och media lär vara ytterst svårt att entydigt bestämma.
 

PMD

Aktiv medlem
Och läsa hieroglyfer (obs "digitala") från 1000 f kr.....

Min poäng är att det finns inget som talar för att filer skulle bli oläsliga. Media och format kommer att utvecklas, men för branschstandard kommer hela tiden bakåtkompatibilitet finnas.
Så länge man ser till att kopiera sina data till nya media innan de gamla media blir föråldrade så är det korrekt. (Gamla data går alltid att läsa så länge mediet är oförstört; det är tolkningen av data som kan vara knepig om den kunskapen har gått förlorad eller är obskyr).

Det är t.ex. lite svårt att hitta en bandspelare för halvtumsband nuförtiden. Jag har cirka ett dussin sådana band som kommer att bli svårare och svårare att läsa ut data ur med tiden.
 
ANNONS