Annons

Fota en tavla som ska kunna framkallas 5x5 meter.

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hur tar du reda vilken färgrymd tavlan har?

Tavlan syns först när den blir belyst. Och med vilket ljus blir den belyst?
Alltså, saker och ting här i världen befinner sig i olika ljusmiljöer vilket i sin tur resulterar i något som vi senare i kedjan kan beskriva som just en färgrymd. En röd färg kan till exempel rymmas i sRGB om det belysande ljuset är svagt, men i ett kraftigt ljus ryms den inte. Så man måste bortse ifrån vilka färger, pigment tavlan är målad med. Det som gäller är hur tavlan, föremålet är belyst.
Det finns för all del ett facit och det får man genom att jämföra, i det här fallet originaltavlan med utskriften. Om de sammanfaller är allt rätt och riktigt.
Antingen bottnar färgerna i sRGB och då ryms det inte inom sRGB, eller inte.
Tavlan måste du belysa jämt annars ändrar du tavlans utseende i kopian.
Och då spelar det ingen roll med hur mycket ljus du belyser den med. Det som skiljer mer eller mindre ljus blir att du får olika exponeringsparametrar.
Om du målar en tavla helröd i en jämn färg o du får skiftande färger i avbildningen så har du misslyckats med belysningen.
 

mombasa

Aktiv medlem
Antingen bottnar färgerna i sRGB och då ryms det inte inom sRGB, eller inte.
Tavlan måste du belysa jämt annars ändrar du tavlans utseende i kopian.
Och då spelar det ingen roll med hur mycket ljus du belyser den med. Det som skiljer mer eller mindre ljus blir att du får olika exponeringsparametrar.
Om du målar en tavla helröd i en jämn färg o du får skiftande färger i avbildningen så har du misslyckats med belysningen.
Hej
Nja nu börjar vi närma oss. Jag föreslår dock att vi skapar en ny tråd för att inte trötta ut trådskaparen allt för mycket :)
"Det där om färgrymder och lite till" heter den.
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Förlåt att jag blandar mig i, har ingen som helst kunskap inom detta, men borde inte någon form av pixelshift vara alldeles utomordentligt i ett fall som detta?

tex Sony A7r4, som uppnår 240 mp eller vad det var, i sitt högupplösningsläge (pixelshift). Med hjälp av det så slipper man ju panorama/stitcha....och då slipper man ju få olika reflektioner för varje bild man tar....varje panoramaläge borde väl behöva en justering av belysningen för att inte ge reflektioner tänker jag mig, och det slipper man ju i så fall.

Finns ju flera kameror som använder sig av pixelshift....bara en tanke. :)
 
ANNONS