Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera USA-resa

Produkter
(logga in för att koppla)

snurrarfort

Medlem
Hej.

Jag ska flyga till USA på lördag och kom på att sedan 9/11 är amerikanerna lite vrickade kring det här med flygning. Undrar helt enkelt om någon vet om man får ha med sig en systemkamera som handbagage på flyget? Givetvis förstår jag att det antagligen skiljer sig mellan bolagen, men jag undrar om någon stött på problem ang detta? Vore tacksam för snabbt svar eftersom jag snart åker!

David
 

Tommy Hurtig

Aktiv medlem
Jag har aldrig haft problem med att ta med kameran på mina resor till USA. Brukar ha med mig en datorväska och min kameraväska som handbagage.
 

angelcom

Aktiv medlem
I stort sett ALLA säkerhetsvakter på ALLA flyplatser får konstiga ögon och och spända kroppsrörelser vid åsynen av en kamera efter 9/11. Men man kan väl knappast klandra dem, de gör ju bara sitt jobb. Som tidigare inlägg påpekat ska det inte vara några problem att ha kameran som handbagage. Vill du säkra upp så är ju en kamera i en ryggsäck en lugnare lösning. Helst med hus o objektiv isärplockat.

trevlig resa!
 

PatrikPolly

Aktiv medlem
inga problem

Jag flög till USA i sommras och flög även lite inrikes i USA. Det var inga som helst problem att ha med kamera.
En enda gång blev jag stannad i en kontroll där de frågade vad det var i väskan (efter den blivit röntgad) och det var i Empire State Building i New York. Jag sa att det var en kamera och sedan släppte de igenom mig. Det hela tog säkert tre sekunder.

Du har inget att vara orolig för.

Ha en trevlig resa!

/Patrik
 

acke

Avslutat medlemskap
Kan bara hålla med. Har rest till USA med kamera 5-6 ggr sedan 010911, och kameran har aldrig ställt till några problem. Oroa dig inte.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
angelcom skrev:
I stort sett ALLA säkerhetsvakter på ALLA flyplatser får konstiga ögon och och spända kroppsrörelser vid åsynen av en kamera efter 9/11. Men man kan väl knappast klandra dem, de gör ju bara sitt jobb. Som tidigare inlägg påpekat ska det inte vara några problem att ha kameran som handbagage. Vill du säkra upp så är ju en kamera i en ryggsäck en lugnare lösning. Helst med hus o objektiv isärplockat.

trevlig resa!
Har aldrig sett en säkerhetsvakt på någon flygplats som tittat konstigt eller fått spända kroppsrörelser av en kamera :)
Där är ju tiotusentals passagerare varje dag på varje flygplats som har med sig kamera i handbagaget
 

RG

Avslutat medlemskap
angelcom skrev:
I stort sett ALLA säkerhetsvakter på ALLA flyplatser får konstiga ögon och och spända kroppsrörelser vid åsynen av en kamera efter 9/11. Men man kan väl knappast klandra dem, de gör ju bara sitt jobb. Som tidigare inlägg påpekat ska det inte vara några problem att ha kameran som handbagage. Vill du säkra upp så är ju en kamera i en ryggsäck en lugnare lösning. Helst med hus o objektiv isärplockat.

trevlig resa!
Är det för att man kan använda den som slagpåk om man inte har den i ryggsäcken?
Och varför ska den vara isärplockad?
 

Nikonetha

Aktiv medlem
Du skall definitivt ha dina kameraprylar i handbagaget.. skulle eventuellt den incheckade väskan komma bort av någon anledning ersätter varken flygbolaget eller försäkrningsbolaget kamera, objektiv eller övriga kameratillbehör, inkl batterier, minneskort osv
 

RG

Avslutat medlemskap
Gersemi skrev:
Du skall definitivt ha dina kameraprylar i handbagaget.. skulle eventuellt den incheckade väskan komma bort av någon anledning ersätter varken flygbolaget eller försäkrningsbolaget kamera, objektiv eller övriga kameratillbehör, inkl batterier, minneskort osv
Varför gör de inte det är det ens eget fel att prylarna försvinner?
 

Nikonetha

Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Varför gör de inte det är det ens eget fel att prylarna försvinner?
Av den enkla anledningen att kameror, objektiv och övriga tillbehör inkl stativ.. räknas som stöldbegärligt gods och ersätts därför inte om det är polleterat oberoende av anledningen till att det polleterade bagaget försvann
 

RG

Avslutat medlemskap
Gersemi skrev:
Av den enkla anledningen att kameror, objektiv och övriga tillbehör inkl stativ.. räknas som stöldbegärligt gods och ersätts därför inte om det är polleterat oberoende av anledningen till att det polleterade bagaget försvann
Går inte sånt i reseförsäkringen?
 

Nikonetha

Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Går inte sånt i reseförsäkringen?
Nej, läs villkoren i reseförsäkringen.. står nog extakt samma där..

Jag vet, jag råkade nämligen ut för detta.. inte ens tillbehör till sk stöldbegärgligt ersätts.. som t ex CD-skivor, en handsfree till din mobil osv, osv ,osv... Men som sagt observera, gäller polleterat/incheckat bagage
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Gersemi skrev:
Du skall definitivt ha dina kameraprylar i handbagaget.. skulle eventuellt den incheckade väskan komma bort av någon anledning ersätter varken flygbolaget eller försäkrningsbolaget kamera, objektiv eller övriga kameratillbehör, inkl batterier, minneskort osv
Det beror på vad du har för försäkring om försäkringsbolaget ersätter dig. De flesta försäkringar för kameror & fotoprylar som jag sett/haft gör det.

Men det verkar som du antar att man har en vanlig enkel reseförsäkring som inte gör det.
 

Nikonetha

Aktiv medlem
Lars Johnsson skrev:
Det beror på vad du har för försäkring om försäkringsbolaget ersätter dig. De flesta försäkringar för kameror & fotoprylar som jag sett/haft gör det.

Men det verkar som du antar att man har en vanlig enkel reseförsäkring som inte gör det.
Nja.. inte när du har det i ditt incheckade bagage.. som sagt.. inte ens flygbolaget ersätter.. även om dom som sagt slarvar bort väskan

Men har jag fel.. så berätta gärna vilket försäkringsbolag som ersätter incheckade kameraprylar
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Gersemi skrev:
Nja.. inte när du har det i ditt incheckade bagage.. som sagt.. inte ens flygbolaget ersätter.. även om dom som sagt slarvar bort väskan

Men har jag fel.. så berätta gärna vilket försäkringsbolag som ersätter incheckade kameraprylar
En sak eller kamera försäkring är en helt annan sak än reseförsäkring. Många ersätter t.o.m. när du själv tappar den eller slår sönder den.
Allt går att försäkra och det är bara premien som blir högre.
Du tror väl inte på fullt allvar att alla proffs-fotografer som åker jorden runt med stor utrustning inte kan försäkra grejorna de checkar in ??
Och flygbolaget ersätter också dig om de slarvar bort väskan, men ersättningen täcker givetvis inte en dyr kamera.
 

Nikonetha

Aktiv medlem
Lars Johnsson skrev:
En sak eller kamera försäkring är en helt annan sak än reseförsäkring. Många ersätter t.o.m. när du själv tappar den eller slår sönder den.
Allt går att försäkra och det är bara premien som blir högre.
Du tror väl inte på fullt allvar att alla proffs-fotografer som åker jorden runt med stor utrustning inte kan försäkra grejorna de checkar in ??
Och flygbolaget ersätter också dig om de slarvar bort väskan, men ersättningen täcker givetvis inte en dyr kamera.
Nja, ang vad flygbolaget ersätter, (iallafall SAS) så finns det är maxbelopp som är samma för alla flygbolag.. Du måste när bagaget försvienner, speca upp vad som fanns i väskan (naturligtvis) och kunna styrka med kvitton..Utifrån denna spec ersätter flygbolaget upp till maxbelopp.. och tyvärr kamerautrustning ingår inte i detta.. inklusive tillbehör som ex stativ, minneskort, batterier osv osv..

Hur jag vet detta.. jo.. jag hade en rejäl dust med dels SAS, dels försäkringsbolag i våras

Man klassar detta som sk stöldbegärligt gods och även tillbehör till stöldbegärligt gods inkl i dessa regler.

Inte ens mitt försäkringsbolag ersatte.. däremot, om jag tappar min kamerautrustning och den går sönder ersätter dom mig upp till ett visst maxbelopp som är beroende på vad försäkringen säger, då tas även hänsyn till ålder på kameraprylarna
 
ANNONS