Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Agustimåne

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn Hasselrot

Aktiv medlem
Ok. Nån som är med på en tävling?

Så här går det till.
Ut o plåta månen ikväll, ska bli kul o se hur olika den kan se ut från olika ställen i landet trots att det är samma måne. Bilden skall tas mellan kl 20 och midnatt. Sen lägger ni upp bilden här. Ni har på er tills i morgon kväll kl 18 att lägga upp bilden sen utser jag en vinnare (sen är det fotboll på tv o då vill jag inte ha med nån av er att göra mera). Vinnaren får förutom äran att ha vunnit denna prestigefyllda tävling en väl fungerande luftgitarr som jag inte har tid att spela särskillt mycket på längre pga barnuppfostran och skitmycket jobb.

Lycka till...
 

Björn Hasselrot

Aktiv medlem
Och vinnaren är...

Bild NR 1!

Tagen av Jan Fernquist
Föll för den direkt, och efter att ha överlagt med min sambo som också tyckte den var finast, utses du härmed till vinnare av denna prestigefyllda tävling.

Min sambo sa för övrigt att bilden på den "orangea" månen var häftigast men att bild nr 1 förmedlade mer känsla.
Tilläggas skall att hon sa "wow, ni är ju värsta sällskapet, som döda fotografers sällskap".

Men som sagt, grattis till vinnaren som förutom äran får min gamla luftgitarr, spela på den varligt.

Och nu skall samtliga månfoto nördar här inne förpassa sig till TV soffan för att avnjuta stormatchen IFK Norrköping-Gif Sundsvall. Det är en order. Hejja Norrköping!
 

holmbo

Aktiv medlem
Jag håller nog med om att No. 1 är en värdig vinnare. Grattis Jan! Jag gillade No. 2 också. Ett stort tack till sambon för utmärkelsen "Häftigaste månen".

//Lars
 

JanFer

Aktiv medlem
Jag ber att få tacka ödmjukast för de vänliga orden om månbilden. Det var flera av de andra bilderna jag gillade också och då speciellt Lars bild där reflektionen syntes i vattnet. Magnus bild med kor i förgrunden var också speciell.

Jag lovar att jag skall vårda Din luftgitarr väl.
Den kommer att hänga på en framträdande plats hemma till allmän beundran.

/Janne
 
Kanske en dum fråga, men here goes:

Vilka dagar kan vi se månen och hur ofta är det fullmåne? Finns det en månkalender eller något som passerat min kännedom?
 

magnus67

Aktiv medlem
Ska man fota månen som en del i landskapet blir det bäst om man gör det i anslutning till solens upp- eller nedgång. När solen är helt nere blir landskapet för mörkt eller månen för ljus, är solljuset för starkt syns månen inte så bra.

Jag brukar använda denna som innehåller upp- och nedgång för både sol och måne mm.
http://stjarnhimlen.se/2009/uppned.html

När det är fullmåne går månen upp samtidigt som solen går ner, och de står mitt emot varandra på himlen. (Det är ju därför det är fullmåne.)
 
ANNONS