Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adjustment brush i Lightroom konsumerar kaotiskt mycket systemresurser.

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Jag ställer mig i gruppen som har problem. Något äter systemresurser rejält. Jag har LR3.2, Win7/64, 8GB, i5 osv så systemmässigt borde man klara sig långt. När jag använder "dammborttagaren" börjar det sega sig efter några hundra markeringar för att till slut stanna i flera minuter per åtgärd. Vid ett tillfälle tog c-disken slut (80GB SSD), så programmet verkar använda resurser även där. Eftersom alla inte råkar ut för detta kan det vara något inställningsfel.
 

abbeman

Aktiv medlem
Helt ovetenskapligt men jag märker stor skillnad när jag jobbar med min nya imac mot när jag jobbar med en äldre PC. Det måste vara något med OSX som spökar, PC´n flyter på betydligt bättre när jag har ett gäng bilder som jag använt adj. brush flitigt på. Jag har hört andra Mac användare som knorrat över samma sak.
 

AFJ

Aktiv medlem
När jag använder "dammborttagaren" börjar det sega sig efter några hundra markeringar för att till slut stanna i flera minuter per åtgärd.
Kanske enklare att göra rent sensorn! :)

Skämt åsido, jag tror att sättet som Lightroom jobbar på - där varje justering är en post i databas som sedan skall behandlas av bildbehandlingsdelen - gör det väldigt tungt när man gör en mängd små selektiva justeringar av bilden. Programmet är helt enkelt inte designat för den typen av jobb.

För egen del brukar jag bara laga bort 4-5 punkter, dra ett par penseldrag etc, och för den typen av små jobb funkar det nog oftast bra. Det blir förstås enormt mycket mer beräkningar när justeringare räknas i hundratal istället för tiotal.
 
ANNONS