Annons

D40 vs. D3100

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag funderar på att byta upp mig från D40 till D3100 men kan inte riktigt komma fram till om det är värt det eller inte. Är det någon som vet hur stora skillnader det egentligen är och om D3100 är märkbart bättre på tex bildkvalité osv?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
D3100 har bättre AF och brus samt filmning och live view. Däremot ett större kliv vad gäller kameraprestanda är att skaffa D90 - riktigt prisvärd just nu.
 

Taryup

Aktiv medlem
Bildkvaliteten hos D3100 är ju bättre, då den använder sig av ganska mycket nyare teknologi. Använder ju sig av fler pixlar också.

Displayen har högre upplösning hos D3100 vilket gör att du kan kolla om du behöver ändra inställningarna.
Du kan också ha fler typer av minneskort i D3100.
Du kan filma med D3100.
Längre utsträckning av ISO och bättre brusreducering.

En sak jag tycker du borde fundera över är att jämföra fler än dessa. T.ex en begagnad D90 kanske? Det är något jag skulle rekommendera.
 
Ja jag har funderat på D90 jag också, och eftersom jag har objektiv så är det egentligen bara ett kamerahus jag behöver men jag har inte hittat någon D90 till "rätt" pris (blir begagnad isf) ..

Det är framförallt just bättre brusreducering, bättre ISO och fler fokuspunkter jag är ute efter, sen finns det säkert massa annat också att tänka på som jag inte riktigt gjort :p
 
ANNONS