Annons

LP-foto

Produkter
(logga in för att koppla)

millimeter

Aktiv medlem
Är det någon som handlat en del från LP Foto och som kan berätta ungefär hur skickbeskrivningarna korrelerar mot verkligheten? Är en kamera i skick C ("normalt skick") alltid helt brukbar eller kan den vara delvis sönder pga ålder (dvs förväntat sönderfall)?

Andra tips eller erfarenheter vid köp från dem uppskattas också.

Jag kommer inte att kunna vara på plats vid någon auktion utan får köpa via nätet om det blir av, men det är ju så det funkar på ebay och Tradera med.
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Det brukar stå i deras beskrivning om slutartiderna är för långa, om vulkaniten är trasig eller om det finns fungus eller putsrepor på optiken. Om det inte står något ska de fungera på normalt sätt.
Fast helt säker kan man kanske inte vara. Det bästa är väl att fråga om de objekt du är intresserad av innan du bjuder.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Men frågan är befogad.

Ofta står det att kameran har B eller C-skick trots att det finns tillägg om defekta slutartider eller andra funktionsfel.
Det verkar nästan som att man använder klassificeringen mest för att beskriva utseendet på kameran, om man får vara lite syrlig.

Många ggr är inte funktionen testad överhuvudtaget på en del objekt!?
Ska man då överhuvudtaget klassa prylen enligt ABCD-systemet?

MVH J O
 

elgenper

Aktiv medlem
Men frågan är befogad.

Ofta står det att kameran har B eller C-skick trots att det finns tillägg om defekta slutartider eller andra funktionsfel.
Det verkar nästan som att man använder klassificeringen mest för att beskriva utseendet på kameran, om man får vara lite syrlig.

Många ggr är inte funktionen testad överhuvudtaget på en del objekt!?
Ska man då överhuvudtaget klassa prylen enligt ABCD-systemet?

MVH J O
Ja, klassningen är nog huvudsakligen estetisk. Att verkligen funktionsprova så många mer eller mindre komplicerade objekt på ett meningsfullt sätt har man knappast tid med. Och på deras egen webbplats, under Auktionsvillkor, finns bl a följande passus om skickbeskrivningarna:

"Som vägledning för köparen har vi klassificerat föremålens utseende så noggrant som möjligt.

AA: Ny i oöppnad originalförpackning
...
(osv)
....
Däremot bedömer vi inte
fel i optiska och mekaniska funktioner som normalt uppstår i
äldre föremål efter långvarigt stillastående eller flitig användning."

Själv har jag handlat en del genom dem, och har fullt förtroende för deras sätt att sköta verksamheten, men om jag tänker mig något som brukspryl går jag alltid på deras visning före auktionen och provar själv. Och visst händer det att man då hittar fel.
 

millimeter

Aktiv medlem
Ja, klassningen är nog huvudsakligen estetisk. Att verkligen funktionsprova så många mer eller mindre komplicerade objekt på ett meningsfullt sätt har man knappast tid med. Och på deras egen webbplats, under Auktionsvillkor, finns bl a följande passus om skickbeskrivningarna:

"Som vägledning för köparen har vi klassificerat föremålens utseende så noggrant som möjligt.

AA: Ny i oöppnad originalförpackning
...
(osv)
....
Däremot bedömer vi inte
fel i optiska och mekaniska funktioner som normalt uppstår i
äldre föremål efter långvarigt stillastående eller flitig användning."

Själv har jag handlat en del genom dem, och har fullt förtroende för deras sätt att sköta verksamheten, men om jag tänker mig något som brukspryl går jag alltid på deras visning före auktionen och provar själv. Och visst händer det att man då hittar fel.
Det är precis ovanstående passus som fick mig att fundera på detta. Vad menas med "fel i mekaniska funktioner som normalt uppstår ..."?

Jag tror absolut inte att LP Foto mörkar fel eller försöker blåsa folk, det är väl bara svårt att beskriva beg kameror på ett bra sätt. Som sagt så har de väl knappast tid att testa alla kameror grundligt.
 

elgenper

Aktiv medlem
Det är precis ovanstående passus som fick mig att fundera på detta. Vad menas med "fel i mekaniska funktioner som normalt uppstår ..."?

Jag tror absolut inte att LP Foto mörkar fel eller försöker blåsa folk, det är väl bara svårt att beskriva beg kameror på ett bra sätt. Som sagt så har de väl knappast tid att testa alla kameror grundligt.
Meningen först i mitt citat säger ju uttryckligen att klassificeringen gäller föremålens utseende. Slutklämmen är väl just för att förtydliga att man inte tar med funktionen i bedömningen. Därmed har man ju också friskrivit sig från allt ansvar för "dolda fel", vilket naturligtvis är just deras avsikt.

Antag att de inte gjort detta: då hade de kunnat göras ansvariga för i stort sett alla felfunktioner (dåliga slutartider, fokusfel, felvisande mätare o s v), och för att då gardera sig hade krävts en rätt grundlig genomgång av varenda pryl, som de måst ta betalt för i någon form. Provisionen är redan nu tämligen saftig; vågar inte ens tänka på var den hamnat om man skulle betalat en genomgång också.

Det hindrar inte att de här killarna är väldigt duktiga att blixtsnabbt bedöma saker (har själv lämnat in grejor) och oftast hör t ex sega slutare direkt; i så fall brukar det också stå i katalogtexten. Men missar de, har de inget juridiskt ansvar för det med formuleringen ovan.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det finns ju en luddig skrivning om dolda fel:
"Eventuella dolda fel på föremålen skall reklameras omedelbart efter det att köparen upptäckt felen, dock senast 10 dagar efter auktionen. LP FOTO ansvarar för fel begränsat till vad som anges i dessa köpevillkor. LP FOTO ansvarar ej för eventuella fel och brister i listor och kataloger, med mindre än att felaktiga uppgifter lämnats av grov oaktsamhet"

Det viktiga att tänka på som kund är väl att man köper sin utrustning i befintligt skick.
 

millimeter

Aktiv medlem
Meningen först i mitt citat säger ju uttryckligen att klassificeringen gäller föremålens utseende. Slutklämmen är väl just för att förtydliga att man inte tar med funktionen i bedömningen. Därmed har man ju också friskrivit sig från allt ansvar för "dolda fel", vilket naturligtvis är just deras avsikt.

Antag att de inte gjort detta: då hade de kunnat göras ansvariga för i stort sett alla felfunktioner (dåliga slutartider, fokusfel, felvisande mätare o s v), och för att då gardera sig hade krävts en rätt grundlig genomgång av varenda pryl, som de måst ta betalt för i någon form. Provisionen är redan nu tämligen saftig; vågar inte ens tänka på var den hamnat om man skulle betalat en genomgång också.

Det hindrar inte att de här killarna är väldigt duktiga att blixtsnabbt bedöma saker (har själv lämnat in grejor) och oftast hör t ex sega slutare direkt; i så fall brukar det också stå i katalogtexten. Men missar de, har de inget juridiskt ansvar för det med formuleringen ovan.
Jag betvivlar inte att de har bra koll och antagligen får en hyfsad uppfattning om kamerors skick. Egentligen borde jag väl köpa ett par objekt för att bedöma hur LP Foto klassificerar skicket.

Jag förstår mycket väl orimligheten i att lämna vidlyftiga garantier om funktion hos objekten :)
 
ANNONS