Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

krukvaext

Aktiv medlem
Jag har konsekvent framfört åsikten att spekulationer om bakomliggande orsak är både osmaklig och ointressant. Jag må ha skrivit detta på lite olika vis. Men budskapet och min ståndpunkt har varit konsekvent.
Jag ogillar drevet som pågår. Jag ogillar de personliga påhoppen. Men jag uppskattar kartläggningen av fakta och faktiska händelser.

Petter ...
Förlåt, men skulle du vilja definiera "drevet" som pågår?
 

hornavan

Aktiv medlem
Så du menar att Terje skulle kunna komma tillbaka och sälja mer köttfärs, ursäkta fotografier, än någonsin?
I historien finns det många fall där konstnärer begått allsköns brott och vidrigheter och fortsatt sälja, ju mer skandalomsusad desto bättre har försäljningen gått.

Om Terje kommer att sälja mer eller mindre är något som varken du eller jag har en aning om och jag avböjer att spekulera.

Däremot känns det som den ilska som genomsyrar vissa i denna tråd inte har något konstruktivt syfte. Det påminner om när mobbarna skall spöa något barn på skolgården, ingen vågar säga ifrån, för då riktas mobbarnas ilska mot dem istället.

Vi vet vad Terje har gjort och vi vet snart allt om alla i hans omgivning. Anledningen att jag hänger kvar här är att jag hoppas på någon form av utveckling av frågan, men nu verkar det mest vara allmän skitspridning som gäller.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Jag har konsekvent framfört åsikten att spekulationer om bakomliggande orsak är både osmaklig och ointressant. Jag må ha skrivit detta på lite olika vis. Men budskapet och min ståndpunkt har varit konsekvent.
Jag ogillar drevet som pågår. Jag ogillar de personliga påhoppen. Men jag uppskattar kartläggningen av fakta och faktiska händelser.

Petter ...
Säg några osmakliga saker som det s.k. Drevet här har skrivit om ???
 

fnalle37

Aktiv medlem
Va inte så säker på det. Mode å trender kan va hur knasiga som helst.
Ett tu tre så blir "terjade" bilder en ny nisch inom fotografin.
Ropa inte hej innan alla vatten runnit under broarna ;-)

ThomasR
... du menar att upphovsrättslagarna skulle ändras så att det blev ok att stjäla andras verk, montera ihop dem med sina egna och sälja hela rasket som som sitt? Och därmed att stöld skulle bli accepterat? Nja, det tror inte jag. Om du där emot menar att montage/collage av egna original skulle bli trend. Ja, vem vet ... men då måste man nog vara uppriktig i hur dessa bilder tillkommit - och då är ju helt enkelt inte Terje tillräckligt bra. Vilket har visat sig ett åtskilligt antal gånger nu; absurt stora lodjurstassar, vinterpäls mitt i sommaren etc. Det är hans historier och hans person som "sålt" bilderna - knappast bilderna i sig.
 

krukvaext

Aktiv medlem
I historien finns det många fall där konstnärer begått allsköns brott och vidrigheter och fortsatt sälja, ju mer skandalomsusad desto bättre har försäljningen gått.

Om Terje kommer att sälja mer eller mindre är något som varken du eller jag har en aning om och jag avböjer att spekulera.

Däremot känns det som den ilska som genomsyrar vissa i denna tråd inte har något konstruktivt syfte. Det påminner om när mobbarna skall spöa något barn på skolgården, ingen vågar säga ifrån, för då riktas mobbarnas ilska mot dem istället.

Vi vet vad Terje har gjort och vi vet snart allt om alla i hans omgivning. Anledningen att jag hänger kvar här är att jag hoppas på någon form av utveckling av frågan, men nu verkar det mest vara allmän skitspridning som gäller.
Bildtjuvar inom den ringa kategorin naturfoto torde inte ha någon större framtid inom en sådan snar bransch.

Ilska... nja. Ilska är ett hårt ord. Besvikelse klaffar bättre.

Folk måste få kunna vara kritiska i just denna diskussion, utan att behöva bli kallade drev, hyenor eller lynchmobbad så fort något negativt råkar sägas kring TH eller dennes bilder. Det måste man ha förståelse för, folks reaktioner.

Hur ska frågan kunna utvecklas ytterligare då Terje inte visar minsta tillstymmelse till att delge sanningen, utan skriver desillusionerat istället om hur drabbad han är och att han ska skicka fakturor åt folk till höger och vänster. Han får stå sitt kast, och acceptera "drevet" då han agerar som han gör. Vi som följer tråden här och på Flashback vet vad Terje har gjort, och vad han väljer att undanhålla. De utomstående vet absolut ingenting förutom om det Terje väljer att skriva om i sin blogg, samt de försiktiga intervjuer tidningarna frambringar.
 

Alex Dawson

Aktiv medlem
Time will tell...

I historien finns det många fall där konstnärer begått allsköns brott och vidrigheter och fortsatt sälja, ju mer skandalomsusad desto bättre har försäljningen gått.
Kan bara instämma. Det kan visa sig att detta övertramp och grova misstag blir hanns levebröd i framtiden. only time will tell...

Mvh // Alex
 

millimeter

Aktiv medlem
Så du menar att Terje skulle kunna komma tillbaka och sälja mer köttfärs, ursäkta fotografier, än någonsin?
Eftersom han hade haft stora ekonomiska problem under lång tid trots en ännu längre karriär som mycket framstående naturfotograf, så verkar det ju inte vara några enorma ekonomiska värden som förstörts pga skandalen. Att hans inkomst kan tänkas ÖKA pga skandalen är alltså inget otänkbart scenario.

Den stora massan är inte lika upprörd över detta som fotografskrået, och det är nog en liten minoritet som skulle uppröras över att han skriver en biografi och på så viss profiterar på sitt eget fusk. Morgonsofforna kommer med all säkerhet.
 

krukvaext

Aktiv medlem
Eftersom han hade haft stora ekonomiska problem under lång tid trots en ännu längre karriär som mycket framstående naturfotograf, så verkar det ju inte vara några enorma ekonomiska värden som förstörts pga skandalen. Att hans inkomst kan tänkas ÖKA pga skandalen är alltså inget otänkbart scenario.

Den stora massan är inte lika upprörd över detta som fotografskrået, och det är nog en liten minoritet som skulle uppröras över att han skriver en biografi och på så viss profiterar på sitt eget fusk. Morgonsofforna kommer med all säkerhet.
Konsekvenserna från bildstölderna kan däremot få förödande effekt på TH's ekonomi.
 

Esoj

Aktiv medlem
I Det påminner om när mobbarna skall spöa något barn på skolgården, ingen vågar säga ifrån, för då riktas mobbarnas ilska mot dem istället.

.
Och varför var herrn så tyst alla år när Terje mobbade de som vågade säga emot och när han själv mobbade en ung konstnärstjej, GG och många andra, luktar dubbelmoral på långa vägar !!
 

StarGate

Aktiv medlem
Jag har konsekvent framfört åsikten att spekulationer om bakomliggande orsak är både osmaklig och ointressant. Jag må ha skrivit detta på lite olika vis. Men budskapet och min ståndpunkt har varit konsekvent.
Jag ogillar drevet som pågår. Jag ogillar de personliga påhoppen. Men jag uppskattar kartläggningen av fakta och faktiska händelser.
Petter ...
En kartläggning av fakta, ja, det är väl det de flesta inläggen handlar om i grund och botten. Men så länge inte T inte lyfter på locket så fortsätter letandet och gissandet.

Men i tidigare inlägg av dig (nr 2954) så skrev du att man inte får skriva om det man inte sett själv, eller vet något om. Tycker det motsäger vartannat.
 

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
I historien finns det många fall där konstnärer begått allsköns brott och vidrigheter och fortsatt sälja, ju mer skandalomsusad desto bättre har försäljningen gått.

Om Terje kommer att sälja mer eller mindre är något som varken du eller jag har en aning om och jag avböjer att spekulera.

Däremot känns det som den ilska som genomsyrar vissa i denna tråd inte har något konstruktivt syfte. Det påminner om när mobbarna skall spöa något barn på skolgården, ingen vågar säga ifrån, för då riktas mobbarnas ilska mot dem istället.

Vi vet vad Terje har gjort och vi vet snart allt om alla i hans omgivning. Anledningen att jag hänger kvar här är att jag hoppas på någon form av utveckling av frågan, men nu verkar det mest vara allmän skitspridning som gäller.
Johan. Skandalomsusad och ev mytomani, behöver inte vara samma sak.
Vilka fotografer känner du till som fått långvarig framgång med hjälp av lögner/bedrägeri? Börja räkna upp... klara färdiga NU!

Alltid trevligt med folk som backar upp sina påståenden. :)
 

hornavan

Aktiv medlem
Och varför var herrn så tyst alla år när Terje mobbade de som vågade säga emot och när han själv mobbade en ung konstnärstjej, GG och många andra, luktar dubbelmoral på långa vägar !!
Därför att jag inte visste något, jag tillhör kategorin som inte känt till Terje förrän nu. Hur kan det vara dubbelmoral? Hur kan du anklaga mig för dubbelmoral?
Alla som tycker att det finns osunda inslag i denna debatt skall på något sätt smutskastas, eller hur?
 

krukvaext

Aktiv medlem
Och varför var herrn så tyst alla år när Terje mobbade de som vågade säga emot och när han själv mobbade en ung konstnärstjej, GG och många andra, luktar dubbelmoral på långa vägar !!
Angående konstnärs-"plagiatet":

Terjes bild var på en skogshare i silhuett mot månen. Konstnärinnans bild var en fälthare i motljus av solen.

Viss skillnad... däremot har jag inte sett hennes målning så kan inte uttala mig om likheterna bilderna emellan.
 

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
En kartläggning av fakta, ja, det är väl det de flesta inläggen handlar om i grund och botten. Men så länge inte T inte lyfter på locket så fortsätter letandet och gissandet.

Men i tidigare inlägg av dig (nr 2954) så skrev du att man inte får skriva om det man inte sett själv, eller vet något om. Tycker det motsäger vartannat.
Tokigt mycket motsägningar där ja och påstår sig vara konsekvent. Bara det är en till motsägning ;)
 

krukvaext

Aktiv medlem
Därför att jag inte visste något, jag tillhör kategorin som inte känt till Terje förrän nu. Hur kan det vara dubbelmoral? Hur kan du anklaga mig för dubbelmoral?
Alla som tycker att det finns osunda inslag i denna debatt skall på något sätt smutskastas, eller hur?
Du får stå för din åsikt. Med det sagt kanske det inte är alltför många som håller med dig, men den är din åsikt och den får du självklart stå för.

Ta det lilla lugna och sluta generalisera.
 

hornavan

Aktiv medlem
Johan. Skandalomsusad och ev mytomani, behöver inte vara samma sak.
Vilka fotografer känner du till som fått långvarig framgång med hjälp av lögner/bedrägeri? Börja räkna upp... klara färdiga NU!

Alltid trevligt med folk som backar upp sina påståenden. :)
Jag menar att varken du eller jag vet hur det kommer att gå för Terje. Den stora majoriteten svenskar och nästa alla i resten av världen har ingen aning om ven han är och vad han gjort. De människor som står utanför de forumdebatter som pågår vet bara att Terje har mixtrat med några bilder och att det är något som nästa alla gör nuförtiden.
Du kräver att jag skall räkna upp fotografer; jag har inte nämnt något om fotografer. Vad har du för rätt att kräva att jag skall göra något NU!?
 

Esoj

Aktiv medlem
Därför att jag inte visste något, jag tillhör kategorin som inte känt till Terje förrän nu. Hur kan det vara dubbelmoral? Hur kan du anklaga mig för dubbelmoral?
Alla som tycker att det finns osunda inslag i denna debatt skall på något sätt smutskastas, eller hur?
Haha, nej, ingen visste om Terje innan detta fast man har varit medlem här i 10 år, man vet inget om Terje men ändå har man en åsikt som om man vet allt om han iaf ? Ibland har man följt med Terje länge och ibland inte, hur det passar in bäst i diskussionen bara : ))
 

Lasse Eriksson

Aktiv medlem
Jag har konsekvent framfört åsikten att spekulationer om bakomliggande orsak är både osmaklig och ointressant. Jag må ha skrivit detta på lite olika vis. Men budskapet och min ståndpunkt har varit konsekvent.
Jag ogillar drevet som pågår. Jag ogillar de personliga påhoppen. Men jag uppskattar kartläggningen av fakta och faktiska händelser.

Petter ...
Du har konsekvent framfört åsikter om alla som skriver i tråden. Du skriver aldrig något om Terje och hans bilder !
Visa med ett par inlägg där du skriver om Terjes bilder hur debatten ska föras här. Det håller inte att bara gnälla på andra i tråden hela tiden.........
 

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
Jag menar att varken du eller jag vet hur det kommer att gå för Terje. Den stora majoriteten svenskar och nästa alla i resten av världen har ingen aning om ven han är och vad han gjort. De människor som står utanför de forumdebatter som pågår vet bara att Terje har mixtrat med några bilder och att det är något som nästa alla gör nuförtiden.
Du kräver att jag skall räkna upp fotografer; jag har inte nämnt något om fotografer. Vad har du för rätt att kräva att jag skall göra något NU!?
Jag vet inte om det syns på din skärm vad du skriver. Men... du hänvisar till "historien"och då antog jag att du kände till den, vilken du nu menar. Därav hänvisade jag till den av din möjlighet uppbackning (vilket nu blev ouppbackat).

Dumt av mig! Förlåt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS