Annons

Tips på en jäkligt bra filmskanner?

Produkter
(logga in för att koppla)

jaffa007

Aktiv medlem
Tjena, vet inte om jag lägger den i rätt tråd nu men vi kör!

Jag letar helt enkelt efter en jäkligt bra filmskanner, en som kan ta 135, 120, DIA samt APS
har kollat lite på Canon CanoScan FS4000US, men finns det några nyare maskiner som är i butik idag?

tackar för svar, mvh jesper!
 

Olof B

Aktiv medlem
Epson 750 verkar vara bra.
Själv kör jag med Canon 9900, som jag är nöjd med.
Fast skulle jag byta upp mig så skulle det bli till 750'an.

Om det inte seglar förbi en Imacon Flextight till ett bra pris.....

Men nu scannar jag inte så mycket utan använder hellre min Durst 1200.
 

Ventures

Aktiv medlem
Nikons småbildskanners tillverkas inte längre, men säljs ibland begagnade för dubbla nypriset.
Som tur var hann jag efter flera års tvekande köpa en av de sista Coolscan V, men den använder jag fortfarande själv. Kan rekommendera den (LS50) eller LS5000 för 135-film om du skulle råka på någon.
Tyvärr är väl marknaden för liten för att någon skulle ta upp produktionen av småbildskanners igen och det verkar vara flatbädd med filmtillsats som gäller för konsumenter.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tyvärr är väl marknaden för liten för att någon skulle ta upp produktionen av småbildskanners igen och det verkar vara flatbädd med filmtillsats som gäller för konsumenter.
Nja, både Reflekta och Plustek kommer med nya modeller i rimliga prisklasser. Finns några trådar här på Fotosidan om dem.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
För mellanformat kan jag rekommendera Epsons V700/V750. Det går få rätt fantastiska resultat från dom om man tänker på priset..

Annars så tycker du ska kolla på Hasselblad X1.
 

jaffa007

Aktiv medlem
Men Funkar flatbäddsskannrar bra för film? med tanke på att negativet är så litet med förhållande till skanningsytan, blir det inte kass kvalité? en ren Negativskanner sätter all kraft på mindre yta = bättre upplösning, rätta mig om jag har fel

Har kollat in Plustek OpticFilm 7600i Ai, någon som har erfarenhet av denna? bildkvalité, program?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=510267
 

Pelle64

Aktiv medlem
Men Funkar flatbäddsskannrar bra för film? med tanke på att negativet är så litet med förhållande till skanningsytan, blir det inte kass kvalité? en ren Negativskanner sätter all kraft på mindre yta = bättre upplösning, rätta mig om jag har fel

Har kollat in Plustek OpticFilm 7600i Ai, någon som har erfarenhet av denna? bildkvalité, program?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=510267
Jag kör en Plustek 7600 AI ,har iofs inte gått in något djupare i inställningarna på den,
och för mitt ända mål tycker jag att kvaliten är helt ok för småbild,för mellanformat har jag en Canon Canoscan 8800F den funkar sämre till småbild men för mellanformat ok.
 

shonokij

Aktiv medlem
Sjukt bra! Den bollen skulle jag gärna springa på...

Men en bra FF DSLR, typ 40k* och sen ett bra macroobjektiv på det - några tusenlappar till...? Stativ + ljusbord, ytterligare pengar. Mjukvara som kan styra allt osv. Så då ligger du runt en 60k:- för kalaset. Visst, har man redan utrustningen, så är det ett klart vettigt alternativ! Annars är det halvvägs till en Flexlight X1...

Och jag köpte mig en V750 istället och lägger resterande 50 tusen på film de närmaste åren - Så är jag nöjd ändå :D

*Nu kan vi säkert argumentera om att det går att köpa sig en D700 e.dyl för typ 15000:-, men det var en D3s han hade i klippet! ;)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jaha?
Men det fungerar ju med typ D5100 + AF-S 60 mm... T o m ett gammalt manuellt makro borde fungera utan mellanring (de har oftast 1:2 istället för 1:1) eftersom du har mindre sensor. Vill man göra det dyrt så kan man ju säga att man måste ha en Pentax 645D eller något annat kul. ;)

Ljusbord kan man säkert får tag i ett begagnat till inte alltför mycket pengar om man orkar leta. Det finns även andra varianter än riktiga ljusbord även om det nog är bäst.

För mig skulle det kosta beg makroobjektiv plus ljusbord e dyl. Jag var inne lite på det förut, men problemet är att jag är inte säker på att jag "behöver" ett makro. I det läget är det nog smidigare med en Reflecta som hamnar ungefär på samma slutsumma och verkar ge förvånansvärt bra resultat. Ska man ha mellanformat blir det ju lite knepigare, men det skulle komma någon Reflecta för det också tyckte jag att jag såg för ett tag sedan.

Alla argumenterar inför sig själva på det sätt som bäst rationaliserar de egna valen. ;)
 

NikonFX

Aktiv medlem
Sjukt bra! Den bollen skulle jag gärna springa på...

Men en bra FF DSLR, typ 40k* och sen ett bra macroobjektiv på det - några tusenlappar till...? Stativ + ljusbord, ytterligare pengar. Mjukvara som kan styra allt osv. Så då ligger du runt en 60k:- för kalaset. Visst, har man redan utrustningen, så är det ett klart vettigt alternativ! Annars är det halvvägs till en Flexlight X1...

Och jag köpte mig en V750 istället och lägger resterande 50 tusen på film de närmaste åren - Så är jag nöjd ändå :D

*Nu kan vi säkert argumentera om att det går att köpa sig en D700 e.dyl för typ 15000:-, men det var en D3s han hade i klippet! ;)
Har man ingen DSLR alls är det tungt men annars är detta en väldigt bra och billig lösning. Du behöver ju inte FF och definitivt ingen D3s. Vid bra ljus så fungerar det mesta av de DSLR som finns tillgängliga. Ett bra makroobjektiv kan man hitta beg för under 1000 kr och dagsljus finns det fullt av. Enklast är att tejpa upp diahållaren på fönstret och köra vid dagsljus men även en blixt fungerar fint. Och en tillräckligt bra ljuslåda kostar några hundralappar om man inte orkar bygga en själv av ett par kalljusdioder och en blixdiffusor.

Direktfångst genom mjukvaran finns inbyggd i exempelvis LR3 och är alltså ingen kostnad om man har det eller liknande program. Möjligen att man vill förstora upp live-view men till det behövs bara en HDMI-kabel att koppla till TV:n.

Men har man ingen DSLR, inget makroobjektiv, inget stativ, ingen blixt eller annan ljuskälla etc så blir det ju dyrare. Själv har jag dessa prylar redan plus LR3 och en TV med HDMI och investerade bara i ett vattenpass till kameran för 129kr och så var jag igång med digitaliseringen av alla mina analoga bilder. Stora fördelen är att metoden är formatoberoende. Själv har jag 135mm film, mellanformat och glasplåtar och allt fungerar lika bra med kamerametoden.
 

NikonFX

Aktiv medlem
Hur gör du med mellanformatsnegativ? Ramar finns ju för 135-dia och -negativ, men mellanformaten är besvärligare.[/QUOTE
Lägger dem bara direkt på ljusbordet och sen ett par lösa stållinjaler för planhållning. Tejpat fast ett stöd i papp på ljusbordet för att hyfsat hitta samma läge varje gång och har en svart papp med hål över allt för att maska ströljus. Bäst vore en riktig hållare i metall som fixerar men dyr och krångligt om man vill mikrojustera utsnitt och horisont.

Viktigt dock att allt är i rät vinkel åt alla håll.
 
ANNONS