Annons

Fuji X100 (!)

Anderman

Ny medlem
Det kanske är någon som redan har skrivit/frågat om det...men hur är autofokusen på X100:n? Har läst lite om den och vad jag förstår är autofokusen inte den snabbaste. Är det något som någon som använt kameran har tänkt på eller störts av?

En fråga till. Jag har även läst att kameran ska vara långsam med att skriva Raw-filer till SD-kortet. Är det något som stör upplevelsen av kameran eller bara något som petiga recensenter har lagt märke till när de jämfört kameran med typ Canon 5D MK III?

Tack på förhand för svar!
 

JacMel

Aktiv medlem
Jag upplever inte något problem med vare sig autofokus eller tiden det tar tid att RAW skriva till SD-kortet. VIsst - det går inte lika fort som med min Nikon, men glädjen att foto med X100 vägs upp av det.
Det jag fortfarande tycker är knepigt är att lära mig var närgränsen går.
 

Anderman

Ny medlem
Jag upplever inte något problem med vare sig autofokus eller tiden det tar tid att RAW skriva till SD-kortet. VIsst - det går inte lika fort som med min Nikon, men glädjen att foto med X100 vägs upp av det.
Det jag fortfarande tycker är knepigt är att lära mig var närgränsen går.
Tack för snabbt svar!

Det låter ju lovande med tanke på hur trevlig kameran verkar i övrigt, börjar ju sjunka i pris också.
 

Benganbus

Aktiv medlem
Undrar om någon känner till var jag kan få tag på en svensk bruksanvisning till denna trevliga kamera? Fuji X100.
Berra3

Har frågat Fuji, det finns ingen svensk bruks. Men X-Pro1 har svensk bruksanvisning,
jag brukar kolla i den ibland, de e faktiskt mindre än man tror som skiljer.
 

Benganbus

Aktiv medlem
Jag upplever inte något problem med vare sig autofokus eller tiden det tar tid att RAW skriva till SD-kortet. VIsst - det går inte lika fort som med min Nikon, men glädjen att foto med X100 vägs upp av det.
Det jag fortfarande tycker är knepigt är att lära mig var närgränsen går.

Och sannolikt vet väl alla det här redan, att det är olika närgränser på de olika sökarfunktionerna! :)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det kanske är någon som redan har skrivit/frågat om det...men hur är autofokusen på X100:n? Har läst lite om den och vad jag förstår är autofokusen inte den snabbaste. Är det något som någon som använt kameran har tänkt på eller störts av?

En fråga till. Jag har även läst att kameran ska vara långsam med att skriva Raw-filer till SD-kortet. Är det något som stör upplevelsen av kameran eller bara något som petiga recensenter har lagt märke till när de jämfört kameran med typ Canon 5D MK III?

Tack på förhand för svar!
Nja, jämför man med en riktig SLR som tar 4-8 bilder per sekund och använder fasdetekterande fokus så ÄR X100 riktigt långsam, både på att fokusera och att skriva.


Å andra sidan, jag skulle aldrig komma på idén att använda min X100 så att jag behövde hastigheten, den är gjord för att käppa några bilder på långsamma eller stillastående motiv där man har gott om tid och lägger ned tid på att fota. Det tar väl närmare en sekund eller över det att skriva en RAW, men å andra sidan tar det ju längre tid för mig att sänka kameran och höja den igen så jag är långsammare än kameran i vilket fall. När det gäller att fokusera tar det lite längre tid än med en SLR som sagt, men så länge motivet inte rör sig så tar det inte störande lång tid och den prickar exakt enligt min erfarenhet!
 

peber

Aktiv medlem
Kan bara hålla med, den är långsam i autofokus och skrivning. Samtidigt är det nåt med den här kameran som är svårt att beskriva. Den har fått mig att börja tänka annorlunda när jag fotar och jag får bilder jag aldrig fått med stora systemkameran, jag har t ex fotat ute på stan nån dryg meter från folk och de märker ingenting! Den utmanar mig att tänka i nya banor och se motiv jag inte sett förut.

Så, den har sina sidor och ibland blir jag irriterad på den. Men ändå kan jag inte lägga bort den utan den är med jämt nu när systemkameran inte är med...

/Per
 

marwo

Aktiv medlem
X100 och Lightroom

Har just beställt en X100 från Cyberphoto för 8000 pix - låter som ett kap. Det jag undrar över är hur rawfilerna från X100:an beter sig i Lightroom. Jag har hittat en del trådar - dock ingen svensk - där folk klagar på att filerna, när de väl importerats, ser helt annorlunda ut än vad de förväntat sig. Det kan gälla både ljushet, färgskala och det mesta. Alla vet ju att rawfilerna ser litet annorlunda ut än JPG-bilden på skärmen, men här är det tydligen ibland en skillnad som natt och dag. Jag har blandade erfarenheter från X10 och dess uppförande i LR. Har även X100 samma hyss för sig? Går filerna t.ex. att skärpa ordentligt (X10:ans verkliga akilleshäl)?
 

marwo

Aktiv medlem
Firmware 1.30 - buggig den också?

Nu har jag fått hem min x100, men den knepiga sidan av kameran visar sig omedelbart. Installerade omedelbart 1.30 (fr 1.21 som den levererades med). Och nu undrar jag om jag måste skicka tillbaka den, eller om det är firmware-buggar som kan lösa sig.

Blixtinställningen: När jag trycker till höger på fyrvägaren så får jag upp blixtalternativen 'alltid blixt', 'aldrig blixt' och långsam synk. Men den viktigaste inställningen - auto - finns inte som alternativ.

AE-L/AF-L knappen: Jag har satt den på att bara gälla AF-L, men det spelar ingen roll. Det blinkar grönt i fokuspunkten, men det är helt klart att ingenting egentligen händer, och inget fokus ställs in.

Inställningar för sökarna: Jag har följt manualen till punkt och pricka, men det spars inte ned några custom-inställningar i vare sig OVF eller EVF. Jag får bara minimiinställningarna i bägge. Konstigt nog verkar det i manualen som om inställningarna på LCD:n och EVF:en ska vara gemensamma, men i denna kamera är det i stället OVF/EVF som får samma inställningar. Jag kan t.ex. inte få in något histogram i någon av dem, trots att jag kryssar i den rutan och spar.

Så till en mekanisk groda som jag inte vet vad jag ska göra med. Jag betalade över 800 för motljusskyddet men det går inte att montera på. Att först skruva loss en en milllimeter bred såphal aluminiumring som sitter som berg låter sig inte göras. Det finns inte en chans att skruva bort den utan att skada godset, så mycket våld lär krävas. Några tips?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Nu har jag fått hem min x100, men den knepiga sidan av kameran visar sig omedelbart. Installerade omedelbart 1.30 (fr 1.21 som den levererades med). Och nu undrar jag om jag måste skicka tillbaka den, eller om det är firmware-buggar som kan lösa sig.

Blixtinställningen: När jag trycker till höger på fyrvägaren så får jag upp blixtalternativen 'alltid blixt', 'aldrig blixt' och långsam synk. Men den viktigaste inställningen - auto - finns inte som alternativ.

AE-L/AF-L knappen: Jag har satt den på att bara gälla AF-L, men det spelar ingen roll. Det blinkar grönt i fokuspunkten, men det är helt klart att ingenting egentligen händer, och inget fokus ställs in.

Inställningar för sökarna: Jag har följt manualen till punkt och pricka, men det spars inte ned några custom-inställningar i vare sig OVF eller EVF. Jag får bara minimiinställningarna i bägge. Konstigt nog verkar det i manualen som om inställningarna på LCD:n och EVF:en ska vara gemensamma, men i denna kamera är det i stället OVF/EVF som får samma inställningar. Jag kan t.ex. inte få in något histogram i någon av dem, trots att jag kryssar i den rutan och spar.

Så till en mekanisk groda som jag inte vet vad jag ska göra med. Jag betalade över 800 för motljusskyddet men det går inte att montera på. Att först skruva loss en en milllimeter bred såphal aluminiumring som sitter som berg låter sig inte göras. Det finns inte en chans att skruva bort den utan att skada godset, så mycket våld lär krävas. Några tips?
Tryck på DISP i fotoläget.
 
ANNONS