Annons

[windows] - Lite bra tips

Produkter
(logga in för att koppla)

j2^

Aktiv medlem
j2^ pratar om att i grunden komprimera hela enhetens filsystem.
Jag vill rätta lite där. Man behöver inte komprimera hela enheten.

Man kan göra det på objektnivå. Så, om man vill göra det på en hel enhet så går det bra. Vill man göra det på en enda fil så går det också. Vill man göra det på en mapp och dess undermappar så går det också bra.

Exempelvis, jag har en mapp som innehåller några hundra tusen textfiler som bara är ett par hundra bytes stora (idiotiskt system, tack för den nokia) den har jag valt att anvnda compress på eftersom filerna annars skulle allokera 4kB styck).
 

j2^

Aktiv medlem
Jag vet ärligt talat inte när jag var med om att en zip fil pajade senast. Rar filer däremot har jag haft flera som blivit korrupta.

Kopiera alltid så är det mindre risk för att något går åt skogen. Minst dubbla backup hela tiden. ;)
Så, du menar att diskar går sönder mer sällan om man lagrar RAR-filer på dem?

En kontrollfråga: Om man får ett korrupt block där det ligger en ZIP/RAR/Whatever, hur många filer riskerar man att förlora då? Ingen? En? Mer än en?

Om man får ett korrupt block där det ligger en okomprimerad fil, eller ett objekt som man kört compress på så riskerar man att högst förlora EN fil.
 

BW_62

Aktiv medlem
I matchen Johansson vs. Johansson har Johansson precis vunnit på knockout fast den andra Johansson har inte upptäckt att han är på väg mot golvet än.

Jag behöver popcorn!

Dags att ringa i klockan för ny rond: BW_62 - du pratar om att använda ett program för att komprimera filer till arkiv. j2^ pratar om att i grunden komprimera hela enhetens filsystem. OM man nu ska komprimera data (vilket vi redan konstaterat är onödigt för oss bildlirare) så är j2^s metod överlägsen då inget program på datorn fattar skillnaden - det vill säga helt transparent. Med Zip-akriv kan inte Photoshop (eller Gimp, eller något annat gratisprogram) jobba med filerna utan att de först packas upp. Det gör Total Commander automagiskt om man öppnar filer därifrån men med så mycket begränsningar...
På den texten lät det som du inte haft en susning om vad som pågått. ;)

Har du ens testat TC?

Om inte så skulle det hjälpa dig att förstå vad jag faktiskt skriver. Om du tycker att komprimera är onödigt så börjar jag verkligen undra faktiskt.
 

j2^

Aktiv medlem
Om du tycker att komprimera är onödigt så börjar jag verkligen undra faktiskt.
Frågar du mig så ÄR komprimering relativt onödigt i dagens läge då de flesta dataformat har det inbyggt. Det finns vissa undantagsfall, men de är inte många. Vidare så hävdar jag att tidsförlusten på att vänta på komprimeringen utslagen på ett par år överstiger kostnaden för mer disk.
 

Photosession

Aktiv medlem
Så då har du inga behov av heller då av att säga att jag gör reklam för något som inte kostar något och som du aldrig ens testat?

Bra
Oavsett vilka behov som kan föreligga så tycker jag nog fortsatt att du försöker göra reklam.

Jag tror att du vill framstå som verkligt kunnig, men när j2^ ställer frågor till dig så har du i mitt tycke inga fullgoda svar på hans frågor. Dina argument faller isär och du försöker desperat vidhålla programmets förträfflighet utan att egentligen svara på hans frågor.
 

BW_62

Aktiv medlem
Så, du menar att diskar går sönder mer sällan om man lagrar RAR-filer på dem?

En kontrollfråga: Om man får ett korrupt block där det ligger en ZIP/RAR/Whatever, hur många filer riskerar man att förlora då? Ingen? En? Mer än en?

Om man får ett korrupt block där det ligger en okomprimerad fil, eller ett objekt som man kört compress på så riskerar man att högst förlora EN fil.
Hur skulle diskar kunna gå sönder mer sällan om man lagrar rar filer på dem. :D

Förstod du nåt av vad jag skrev?

Är det fast arkiv förlorar du alla. är det ett vanligt arkiv så kan du rädda alla om du har tur genom en snabb reparation (finns appz för det också). Men zipfiler pajar högst sällan. Jag vet inte om jag varit med om det nån gång faktiskt.
 

BW_62

Aktiv medlem
Oavsett vilka behov som kan föreligga så tycker jag nog fortsatt att du försöker göra reklam.

Jag tror att du vill framstå som verkligt kunnig, men när j2^ ställer frågor till dig så har du i mitt tycke inga fullgoda svar på hans frågor. Dina argument faller isär och du försöker desperat vidhålla programmets förträfflighet utan att egentligen svara på hans frågor.
Så om du talar om ett objektiv eller Photoshop plugg så postar jag då genast att du försöker göra reklam? Det är väl helt okey enligt dina egna definitioner?

Posta inget tips på en gratis plugg bara, då KAN det vara reklam. ;)
 

theTnT

Aktiv medlem
Har du ens testat TC?

Om inte så skulle det hjälpa dig att förstå vad jag faktiskt skriver. Om du tycker att komprimera är onödigt så börjar jag verkligen undra faktiskt.
Jag kör TC så fort jag ska filhantera, om du läser inlägget jag skrev så klarnar det hur jag resonerade kring komprimering (det här är trots allt Fotosidan): http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1841586&postcount=7

F.ö. är/var vibbe ett mycket bättre troll: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=40899
 

j2^

Aktiv medlem
Hur skulle diskar kunna gå sönder mer sällan om man lagrar rar filer på dem. :D

Förstod du nåt av vad jag skrev?

Är det fast arkiv förlorar du alla. är det ett vanligt arkiv så kan du rädda alla om du har tur genom en snabb reparation (finns appz för det också). Men zipfiler pajar högst sällan. Jag vet inte om jag varit med om det nån gång faktiskt.
Ja, men du verkar inte förstå att det var en analogi.

Du säger att du inte sett ZIP som blivit korrupt, men väl RAR. Jag menar att statisk data är statisk. Ett arkiv förändras inte på disken när det väl är sparat såvida arkivet inte påverkas av korrupta block.
 

BW_62

Aktiv medlem
Jag kör TC så fort jag ska filhantera, om du läser inlägget jag skrev så klarnar det hur jag resonerade kring komprimering (det här är trots allt Fotosidan): http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1841586&postcount=7

F.ö. är/var vibbe ett mycket bättre troll: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=40899
Jag är proffs på TC och har använt TC i runt tio år nu. Det jag tog upp är vanlig zip komprimering för att spara plats om man har alla sina bilder okomprimerade. Detta riktat till de som aldrig komprimerar något. Om de vill använda ett annat sätt så inte mig emot.

Det behöver ju knappast bli kalabalik för ett tips, eller hur? ;)

Och som jag skriver, så bra tycker jag verkligen om TC, på riktigt.
 

Photosession

Aktiv medlem
Så om du talar om ett objektiv eller Photoshop plugg så postar jag då genast att du försöker göra reklam? Det är väl helt okey enligt dina egna definitioner?

Posta inget tips på en gratis plugg bara, då KAN det vara reklam. ;)
Om du någon gång ser mig posta ett inlägg där jag gör reklam för en Photoshop plugin så är du hjärtligt välkommen att skriva precis vad du vill.

I övrigt så vill jag bara säga, att detta var i särklass ditt mest mogna inlägg så här långt.
 

BW_62

Aktiv medlem
Ja, men du verkar inte förstå att det var en analogi.

Du säger att du inte sett ZIP som blivit korrupt, men väl RAR. Jag menar att statisk data är statisk. Ett arkiv förändras inte på disken när det väl är sparat såvida arkivet inte påverkas av korrupta block.
Olika typer av arkiv är tydligen olika känsliga för att bli korrupta. Zip tycks vara ett ganska stabilt format som sällan pajar ihop medan jag haft rar filer som pajat lite då och då. Olycka är det om ett fast arkiv pajar ihop, då är det godnatt med alla filerna om man inte kan reparera 100%.
 

L40

Aktiv medlem
Varför får jag känslan av att TS funnits längre här på Fotosidan än hans kontostatus indikerar...?
 

BW_62

Aktiv medlem
Sorry, men DU anser det. Som jag ser det så är ens egen kompetens upp till ANDRA att betygsätta.
Du skulle se mig vid TC några minuter så förstår du. Dvs om du själv kan TC någorlunda. Tänk dig 10 års hårt användande av TC, det vore väl ganska dåligt om jag inte kunde mitt program innan och utan?

Sutte du lika mycket som jag i 10 år så vore du också proffs...
 

j2^

Aktiv medlem
Du skulle se mig vid TC några minuter så förstår du. Dvs om du själv kan TC någorlunda. Tänk dig 10 års hårt användande av TC, det vore väl ganska dåligt om jag inte kunde mitt program innan och utan?

Sutte du lika mycket som jag i 10 år så vore du också proffs...
Ehm.. Jag har varit datoranvändare i över trettio år, och arbetat med det på heltid i snart 20. Jag skulle aldrig kalla _mig själv_ proffs på det sättet.

Men jag väntar forfarande på en förklaring på vad du menar med "Mer kontroll med TC än med compress"?
 

BW_62

Aktiv medlem
En objektiv källa på det där tack?
(söker konflikt?)

Det behöver du inte göra och får ett ärligt svar istället.

Erfarenhet från både mig och mina bekanta. Varför pajar annars rar arkiv när inte zip gör det? Kan du svara på det? Jag har säkert haft minst 20 rar arkiv som pajat ihop men aldrig ett enda zip arkiv.

Det räcker för mig.
 
ANNONS