Annons

Metod för att gallra bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Iegel

Ny medlem
Jag spar normalt 5-10% av de bilder jag tar, och har letat efter bildhanteringsprogram som gör det lätt att gallra och sedan sorter bilder. Köpte Elements i detta syfte, som ju har Organizer.

Men jag tycker Organizer är väldigt svårjobbad. Jag har inte hittat något bra sätt att markera de bilder man vill spara eller ta bort (det enda jag hittat är att använda betygsystemet med stjärnor, med en stjärna för bilder att spara...). Tycker också att svåröverskådligt bland de olika bildvyerna.

Hur gör ni för att gallra bort bilder? Finns det något bra sätt att göra detta i organizer eller finns det andra program därute där detta är enklare?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Använder LR och flaggar de som ska slängas. När jag flaggat färdigt så gör jag så LR bara visar dessa och raderar sedan dom.
Betygsystemet använder jag enbart för kunders synpunkt.



/Stefan R. Nilsson
 

Josef430

Aktiv medlem
Elements fungerar utmärkt för sortering

Jag fick en aha-upplevelse på fotomässan i våras, då Mattias på Moderskeppet förklarade hur han använde Elements 5 stjärnor för sortering. Så här tror jag han sa och så använder jag det nu:

1 stjärna betyder: Jag har tittat på bilden och bedömer att den inte är värd att spara.
2: Hyggligt foto, men det finns bättre från samma tillfälle.
3: Bra foto väl värt att spara och jobba vidare med.
4: Mycket bra, skall absolut med om man visar sina bilder.
5: Wow, mycket bättre än så här kan det inte bli!!

Mattias använde säkert andra ord och uttryck, men metoden bör framgå klart. Nu blir det lätt att sortera fram alla bilder med 4 eller 5 stjärnor och visa upp för vänner och bekanta eller bara sitta och njuta själv.

Hälsningar,
Christer
 

Drogen

Aktiv medlem
Plus ett på Lightroom. Att stega igenom med shift+X eller shift+P (reject eller pick) är grymt smidigt. Sedan döljer jag alla avvisade bilder (utan att radera dem) medan jag arbetar med de övriga. När allt är klart och jag anser att jag inte behöver gå tillbaka och leta bland avvisade bilder så väljer jag "radera avvisade foton" så är de borta och jag kan köra en backup på det som ska sparas.

Jag använder inte stjärnor till bilder som ska raderas. En stjärna är en dålig bild men ska sparas ändå för att jag eller någon annan kan behöva den av andra orsaker än kvalitén på bilden. I övrigt är det ungefär som i inlägget ovan.
 

j2^

Aktiv medlem
Jag använder enbart stjärnorna för iterativa urval.

1. Okej, jag har 700 bilder från spelningen med Bruce Springsteen. Jag skall leverera 16
2. Jag går igenom dem och har markerat 260 bilder med "Pick" som är okej.
3. Jag går igenom alla bilder och sätter * på de som är något extra.
4. Okej, nu har jag 122 bilder som är "Pick, *"
5. Jag går igenom alla * bilder och sätter ** på de som är något extra.
6. Nu har jag 28 bilder kvar
7. Jag går igenom alla ** och sätter *** på de som är nåt extra
8. Okej, nu fick jag 15 bilder kvar.
9. Dessa bilder justeras, och levereras.

Så, i mitt arbetsflöde betyder stjärnorna inte ett skit utanför det sammanhang som bilden togs in i.
 
ANNONS