Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Företag snor ens bild!

Produkter
(logga in för att koppla)

Idrus

Aktiv medlem
Har nu råkat ut för ett företag som tagit min bild och delat på facebook. Har mailat dem, men vad mer kan jag göra? Facebook verkar ha det riktigt krångligt för att man ska kunna anmäla en stulen bild.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Rommel

Avslutat medlemskap
Är det inte bättre att fakturera företaget och tjäna på det samtidigt?



/Stefan R. Nilsson
 

Idrus

Aktiv medlem
Hej! Nu har de raderat bilden på sin facebook, men fortfarande inte svarat på mitt mail. Bilden hade över 140 delningar på facebook. Ska de bara få komma undan med detta nu? Jäkligt trist, eftersom att bilden knappast spridit sig mindre efter deras publicering.... :s
 

b1967

Aktiv medlem
Har de tagit bilden och lögt in den själva på FB eller har de länkat till bilden?
Om de tagit bilden, var har du haft bilden någonstans och vad står det där angående regler för användande?
Om de länkat, vad står det på stället de länkat från om delning?

Dvs det är ju viktigt att först utreda om de i alla fall tror att det de gjort är ok.
 

Kaffeperkulator

Aktiv medlem
Nu vet jag inte vad du undrade varför på så:
Det går bra att skicka faktura och uppge sitt bankkontonummer
Dom var lydiga och tog bort bilden när du bad dom. Om du startar företag och dom slår upp ditt namn på www vill du nog inte att dom ska läsa om en person som skickar fakturor så fort ett eventuellt ärligt misstag upptäckts. Det är inte direkt som att dom använt din bild i marknadsföringssyfte eller som produktbild.

Men de är bara så jag ser de, många håller nog inte med mig.
 

Idrus

Aktiv medlem
Har fått svar från bildombudsmannen som tycker att jag ska fakturera företaget.
De har publicerat bilden själva och inte länkat den öht. Sedan kanske dem har tagit den från någon annan som också publicerat? jag vet inte...
 

Pekka M

Aktiv medlem
Har fått svar från bildombudsmannen som tycker att jag ska fakturera företaget.
De har publicerat bilden själva och inte länkat den öht. Sedan kanske dem har tagit den från någon annan som också publicerat? jag vet inte...
Du har också i ditt andra inlägg publicerat Ariats logga. Hade du tillstånd? Vad säger "bildombudsmannen" om det? Jag inser att det är en minimal skärmdump, men "bildombudsmannen" är noggrann...
(Eller är det t.o.m. så att FS är juridiskt ansvarig för denna publicering?)

Edit: Det var visst inte trådskaparens inlägg jag syftade på, utan themajks... men ändå.
 

themajk

Aktiv medlem
Du har också i ditt andra inlägg publicerat Ariats logga. Hade du tillstånd? Vad säger "bildombudsmannen" om det? Jag inser att det är en minimal skärmdump, men "bildombudsmannen" är noggrann...
(Eller är det t.o.m. så att FS är juridiskt ansvarig för denna publicering?)

Edit: Det var visst inte trådskaparens inlägg jag syftade på, utan themajks... men ändå.
Be honom skicka på bara! Det börjar bli höst och reklamutskick luktar så himla skevt i brasan... :)
 

Idrus

Aktiv medlem
Företaget har skrivit till mig

-"Hi Ida, thank you for bringing this to our attention, we have now deleted the image. It is a beautiful picture and if you have any images you would like us to share with our fans, with a credit obviously, then please do get in touch."
 

Idrus

Aktiv medlem
Dessutom har de inte bara tagit en bild, de har även skrivit över en text på den, samt har de tillkommit en ny logga som döljer min! Rätt/fel ? Ja det kanske är rätt. Låter så.
 

dudek53

Aktiv medlem
Då det är ett företag som tagit bilden i syfte att stärka sitt varumärke så skall dem givetvis betala om du frågar mig. Ofta är en bild som förmedlar stämning och känslor som mycket mer värda än regelrätta produktbilder som ofta endast vänder sig till specifika kundgrupper.
Frågan är varför de tror att de kan plocka en bild helt random och börja använda utan vare sig byline etc?
Lycka till!

//D
 

themajk

Aktiv medlem
Dessutom har de inte bara tagit en bild, de har även skrivit över en text på den, samt har de tillkommit en ny logga som döljer min! Rätt/fel ? Ja det kanske är rätt. Låter så.
Det är klart att det inte är ok, men företaget du pratat med har lagt upp bilden idag, det är knappast de som snott den och lagt till texten via PinWords.com.

Här är den i ett blogginlägg, från i juli.
Här är den på en annan FB-sida, från i juli.
Mycket möjligen ursprunget, en annan FB-sida....

Givetvis är det inte ok att ens bilder blir stulna, men jag tror att du måste prata med Bildombudsmannen och be honom skicka ganska många fakturor till ganska unga tjejer som gillar hästar och inte kan ett skvatt om upphovsrätt...

Företaget du är ute efter har ju dessutom en "skicka in ERA bilder"-grej, visst är det jävligt skrevt att de bara kör på - men ja... Du kommer nog ha svårt att få igenom det....
 

L40

Aktiv medlem
OT!
Finns det i praktiken ngt annat sätt att bromsa "stöld" än att fläska på en rejäl vattenstämpel på alla bilder man plaskar ut på nätet?
 

atotowi

Aktiv medlem
OT!
Finns det i praktiken ngt annat sätt att bromsa "stöld" än att fläska på en rejäl vattenstämpel på alla bilder man plaskar ut på nätet?
Nej...
Man kan göra det lite besvärligare än höger-klick spara bild. Men att hindra helt är inte praktiskt möjligt så länge bilden kan visas.
 
ANNONS