Annons

Skillnad på NIKKOR 35/1,8 G och Nikkor AF-S 50/1,8 G?

Produkter
(logga in för att koppla)

whoknows

Ny medlem
Hej!

Jag är nybörjare här och skulle gärna vilja veta vad den stora skillnaden är på följande objektiv:

Nikkor AF-S 50/1,8 G
Nikkor 35mm f/1.8G

Vad innebär 50/35

Jag har en Nikon D3100 och letar efter ett lite vassare objektiv än det som följde med köpet. Vad får jag om jag köper dessa objektiv? Vilka typer av bilder kan man ta....?

Jag har förstått att 35mm f/1.8G är ett populärt objektiv, hur är det i förhållande till det översta?

Tackar för all hjälp jag kan få!

//PE
 

antic

Aktiv medlem
Skillnaden är brännvidden, 35 mm mot 50 mm. I övrigt är de ganska lika varandra. 35 på din kamera motsvarar normaloptik och 50 blir ett kort tele som lämpar sig till porträtt exempelvis. Båda är ljusstarka men den med mer brännvidd ger ett kortare skärpedjup så det är bra för att isolera saker från bakgrunden tex. 35:an är ett DX-objektiv anpassat för din typ av kamera. 50 passar både DX och FX-kameror.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej!

Jag är nybörjare här och skulle gärna vilja veta vad den stora skillnaden är på följande objektiv:

Nikkor AF-S 50/1,8 G
Nikkor 35mm f/1.8G

Vad innebär 50/35

Jag har en Nikon D3100 och letar efter ett lite vassare objektiv än det som följde med köpet. Vad får jag om jag köper dessa objektiv? Vilka typer av bilder kan man ta....?

Jag har förstått att 35mm f/1.8G är ett populärt objektiv, hur är det i förhållande till det översta?

Tackar för all hjälp jag kan få!

//PE
Som Torbjörn nämnde så syftar sifforna 35 och 50 på brännvidd, brännvidden styr bildvinkeln. Ju lägre siffra (kortare brännvidd) ju bredare bildvinkel, ju större siffra (längre brännvidd) ju snävare bildvinkel. Man brukar ju ofta lite löst prata om olika långa objektiv, där då längden syftar just på brännvidden.

Man brukar allmänt prata om vidvinkelobjektiv, normalobjektiv och teleobjektiv - på din kameran blir 35/1,8 ett normalobjektiv (mitt emellan vidvinkel och tele) medan 50/1,8 blir ett kort teleobjektiv.

Bägge är för övrigt bra objektiv och kul att fotografera med.
 

vickepe

Aktiv medlem
Hej!

Jag är nybörjare här och skulle gärna vilja veta vad den stora skillnaden är på följande objektiv:

Nikkor AF-S 50/1,8 G
Nikkor 35mm f/1.8G

Vad innebär 50/35

Jag har en Nikon D3100 och letar efter ett lite vassare objektiv än det som följde med köpet. Vad får jag om jag köper dessa objektiv? Vilka typer av bilder kan man ta....?

Jag har förstått att 35mm f/1.8G är ett populärt objektiv, hur är det i förhållande till det översta?

Tackar för all hjälp jag kan få!

//PE
Nikon har en fin objektivsimulator där du kan se skillnaden mellan olika brännvidder:
http://www.nikon.se/sv_SE/product/nikkor-lenses/simulator
 

kephart

Aktiv medlem
Om du inte känner starkt att det är något speciellt du vill uppnå(porträtt t ex) så rekommenderar jag 35mm. Det blir lätt trångt i rummet med 50mm. 35mm blir mer allround. Det går att få till fina porträtt med den också, men man får gå rätt nära.
Båda är bra val för en uppgradering. Jag tyckte att jag blev mer kreativ när det verkligen märks när man ändrar bländare.

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D3100 och letar efter ett lite vassare objektiv än det som följde med köpet.
Om du ställer in din zoom på 35mm o tejpar fast den så får du ett 35mm objektiv. Likandant med 50mm.
Det som skiljer de föreslagna objektiven mot en fasttejpad zoom är att de är ljusstarkare. De har en större maxbländare o kan släppa in mer ljus o du får tillgång till kortare tider.
En 18-105 zoom måste fungera i alla lägen från 18mm ända till 105mm. Det gör att konstruktionen måste innehålla en massa kompromisser.
De fasta objektivens glas o konstruktion är optimerade att bara fungera som en brännvidd. Det gör det enklare att konstruera och att kvalitén på objektivet blir mycket högre.
Att fast optik kan te sig som dyr beror på att tillverkarna väljer att tillverka med högre krav på material o kvalité.
 
ANNONS