Annons

Hur sköter ni er backup?

Produkter
(logga in för att koppla)

fabban

Aktiv medlem
Hej.

Jag är lite nyfiken på hur ni tar backup på era bilder, och var ni lagrar dessa backuper.
Själv så brukar jag försöka att kopiera över bilderna till en extern hårddisk, som jag förvarar i skåpet på jobbet.
Men jag känner att det inte är en optimal lösning då jag ofta glömmer bort att ta hem den med regelbundna intervaller.

Skickat via min snygga telefon med tapatalk
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Kör en enkel backup med programmet Synctoy till extern HD. Förvarar den gömd nära datorn.
Själv är jag så blåögd att jag tror huset brinner ner eller jag får inbrott så de hinner leta upp var vHD:n är någonstans.
Dock är huset larmat och kopplad till Securitas.

/stefan
 

Mesch

Aktiv medlem
Lagrar data på en NAS med RAID 5 för ökad driftsäkerhet.
Kör ut backup från den till USB-disk som sedan flyttas till jobbet.

Funderar på att ställa en enklare NAS hos en kompis och köra backup dit i stället, för om jag ska vara ärlig så bär jag usb-disken allt för sällan till och från jobbet.
 

linusericsson

Aktiv medlem
Två USB-hårddiskar.
Disk A sitter kontinuerligt inkopplad till datorn och till den görs det backup 3 ggr per vecka av ett backupprogram. Automatiskt och utan min inblandning.
Disk B ligger i en låda på jobbet.

Med ca 1 till 3 månaders intervall byter jag plats på Disk A och B.

Resultatet är att jag alltid har en färsk backup tillgänglig hemma. Skulle däremot en stor katastrof inträffa så har jag en backup på jobbet som maximalt är 1-3 månader gammal.
Men vid en sådan stor katastrof ( I praktiken brand eller inbrott ) så kan jag leva med att backupen är något gammal.

Glöm inte att prova att återställa din backup, helst på en annan dator än din egen.
Om du använder ett speciellt program för din backup. Se till att det programmet och att den version som går att få tag på verkligen kan hantera din backup.
Exempelvis: Antag att du använder en flera år gammal version av ett backup-program och din dator kraschar. Kan då senaste versionen som finns att ladda ner verkligen hantera dina backuper? Oftast är det så, men du måste testa för att vara säker....
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
lr-cat, dokument film o bilder sparas på en separat disk.
chassit har en inbyggd docka.
Där trycker jag i en "intern disk" o drar en kopia.
kopian tas till annat hus.
kopian som redan låg i huset tas hem o kopieras om.

klart
 

Kusligt

Aktiv medlem
Kör även jag en Nas med raid 1, dvs två hårddiskar som speglas mot varandra. Skulle den ena hårddisken gå sönder stoppar man in en ny och man har återigen dubbel uppsättning av sina bilder och annat viktigt :)
 

BeriJan

Aktiv medlem
Jag kör schemalagd backup med SyncBack lokalt hemma. Backup sker till en NAS med 2 RAIDADE 2TB diskar i ett annat hus å gården, samt mot en 2TB USB 3.0 disk som står vid datorbordet.

Dessutom har jag en gamal dator ståendes på jobbet med en USB2.0 disk, mot denna kör jag CrashPlan från redigeringsdatorn hemma.

Alla backuperna är schemalagda och automatiska.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag kör också med NAS, den enda som är smidigt i längden, den backar upp automatiskt. Sen beror det på hur stora filer man har. Jag har stora rawfiler och film i full HD, det drar snabbt iväg i storlek. En NAS är då bästa lösningen, men det är en stor kostnad med servern och fylla med diskar, men man får se det över tid.

Man får även relatera till vilken hemsk förlust det är om datorn krashar och man saknar backup.
 

themajk

Aktiv medlem
TimeMachine till en NAS med Raid 1, den speglas dock mot en annan NAS på en annan plats. Jag gör ingenting, allt bara sker.

När min laptop dog för ett år sen pga en sminkös med ett vinglas och jag köpte en iMac och återställde till den så blev jag lite imponerad efter första starten att Mail öppnades med det halvskrivna mejl jag hade uppe på laptoppen.
 

linusericsson

Aktiv medlem
Och vad gör du om nätdelen i NAS:en går sönder och bränner upp båda diskarna?

Med RAID är du skyddad mot att en hårddisk går sönder men inte mot:
1. NAS:en går sönder
2. Radering av filer av misstag
3. Brand
4. Inbrott

Om din NAS går sönder; Vad gör du då? Finns modellen fortfarande att köpa? Eller räknar du med att du kan ta din disk och stoppa in i en dator? Räkna inte med det utan att först ha provat...

RAID är inte BACKUP! RAID är ett sätt att hålla datorsystem igång även om hårddiskar går sönder. Tänk på just det. RAID skyddar bara mot hårddiskhaveri, vilket iofs är ett ganska vanligt fel.

Kör även jag en Nas med raid 1, dvs två hårddiskar som speglas mot varandra. Skulle den ena hårddisken gå sönder stoppar man in en ny och man har återigen dubbel uppsättning av sina bilder och annat viktigt :)
 

MrDip

Aktiv medlem
CrashPlan och NAS för jobbdator, bara CrashPlan till laptop och övriga maskiner i hushållet.
 

eskil23

Aktiv medlem
De bilder som jag tycker är något att ha laddar jag upp någonstans. Wikimedia Commos hamnar de flesta på. De som inte platsar där hamnar på Gallery2-servern som fotoklubben på jobbet driver. Några hamnar här på fotosidan.
 

Matte_J

Aktiv medlem
RAID är inte BACKUP! RAID är ett sätt att hålla datorsystem igång även om hårddiskar går sönder. Tänk på just det. RAID skyddar bara mot hårddiskhaveri, vilket iofs är ett ganska vanligt fel.
Precis vad jag tänkte! Många verkar vara så nöjda med att de kör RAID på sin backuplösning. Men det är ju bara slöseri med diskutrymme i backupsammanhang. Mycket bättre att ha två diskar i varsitt usb-kabinett än att ha dem i RAID i en NAS.
Själv kör jag TimeMachine mot en extern disk hemma och rsync varje månad mot en extern disk som jag förvarar på jobbet men tar hem när en plingare i kalendern påminner mig om att det är dags.
Det finns inga återkommande händelser som är svåra att komma ihåg idag när vi har digitala kalendrar. Att lägga in en en påminnelse om att ta hem disken varje månad tog ungefär tjugo sekunder, sen påminner den mig om det så länge jag lever om jag vill det.
 

erro.se

Aktiv medlem
Men en variant skulle ju vara att köra backup mot en RAID med två hot-swap-diskar. När backupen är klar så tar man ur den ena disken och tar med den till jobbet. Och så sätter man i en tredje disk som RAID'en får synka upp. En månad senare, eller vilket intervall man nu vill ha, så tar man ur denna disk tre och tar med till jobbet, och tar hem tvåan till RAID'en. Och så vidare. Då har man ett roterande månads-schema med tre diskar, varav en förvaras på annan plats.

Finns nån sådan RAID-lösning?
 

wildnature.se

Avslutat medlemskap
NAS med raid5 som snurrat i ganska många år nu, har bytt ut ett par diskar i den under årens gång som gått sönder, väldigt skönt med raid att inte behöva återställa backupen vid disk failure, därutöver så finns det naturligtvis en usb disk som flyttar filerna från huvud NAS'n (ibland lite för sällan) till en annan NAS som står på jobbet. Så i praktiken finns alla filer på 3 enheter.

Utöver själva raw filerna så är lightroom katalogen extremt viktig om man jobbar mycket i LR, i LR kan man jobba flera ggr per vecka med justeringar, medans nya bilder importeras mer sällan, det har jag löst med att lightroom sparar backupen till min dropbox varje gång programmet avslutas så det finns alltid en färsk backup synkad till både jobbdatorn och till dropbox online.

Har tänkt att jag även ska kopiera de riktigt riktigt bra raw filerna till dropboxen som en extra säkerhets backup men har inte kommit igång med det ännu.
 

afe

Aktiv medlem
Jag börjar med att importera mina bilder till arbetsdiskarna (som är tre stycken velociraptor i RAID-0). Sedan kopierar jag dem till min mediadator som också agerar backup. Varje kväll körs en automatisk Windowsbackup till en extern SATA-disk på arbetsdatorn, och jag kommer att lägga till en sådan också på mediadatorn.

Än så länge har jag inte någon backup utanför huset tyvärr ...
 

wildnature.se

Avslutat medlemskap
Än så länge har jag inte någon backup utanför huset tyvärr ...
Det hade inte blivit något bra betyg i tv serien "Doomsday Preppers" :) Just inbrott & brand så är risken stor att allt går förlorat en usb disk och ett bankfack som kostar typ 300kr per år, om man inte kan lägga en disk på jobbet är en billig backup försäkring.
 
ANNONS