Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Df - Ny FM2-inspirerad fullformatare

Produkter
(logga in för att koppla)

gors

Aktiv medlem
Tja, vad kan jag säga? I nedbländat läge ökar skärpedjupet märkbart på mattskivan när man ändrar bländare från 2 till 2,8 (dock inte när jag ändrar från 1,4 till 2).
Hmm Makten, nu fick du mig att kolla lite närmare på vad vad som händer. När jag testar det här med tredjedels bländarsteg noterar jag att den synbara nedbländningen börjar först mellan 2,5 och 2,8.

Så jag vill kalibrera mitt påstående och säga att D800:ans mattskiva visar skärpedjupet vid bländare 2,5, inte bländare 2.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Nä visst, men det är inte bara sökarhuset som är större på en DF jämfört med en D3200. O du vet, en FM2 är 2mm mindre på höjden än D3200.
Betvivlar inte att den går att göra något lägre, men jag vetta fan om det är möjligt att göra den mycket tunnare. Inte med dagens teknik iaf, inte så länge du ska ha spegelhus.
 

matti

Aktiv medlem
Tror folk behöver förstå att en digitalkamera med spegelhus inte KAN bli lika liten som en med EVF. Åtminstone inte om den ska ha Nikon F mount, p.g.a. registeravstånd osv.
Tjaaa...FA har ju 'fullformats' spegelhus...för att inte tala om FM2/FE2/FM3a...som är ännu mindre.
Nä, jag är besviken på storleken. Trodde den skulla vara max som en F3:a i storlek :-(
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Tjaaa...FA har ju 'fullformats' spegelhus...för att inte tala om FM2/FE2/FM3a...som är ännu mindre.
Nä, jag är besviken på storleken.
Problemet gällande tjockleken är ju att du behöver elektronik, inkl. skärm osv. Så att jämföra en analog kamera med en digital rakt av är varken rättvist eller realistiskt.
 

matti

Aktiv medlem
...och elektronik är ju väldigt utrymmeskrävande nuförtiden...!? Hur tjock är Sony Experia Z1 Ultra...den har ju en 'skaplig' skärm! ;-)

Problemet är att Nikon tog en existerande biffig sensor-array (från D4). De skulle konstruerat en helt ny tunnare sensor som kunnat placeras så långt bak som filmen satt i de gamla analoga husen. Och därigenom hållit ner storleken på huset så mycket det gått. Det hade behövts för att överhuvudtaget konkurrera med Sony A7/A7r.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
...och elektronik är ju väldigt utrymmeskrävande nuförtiden...!? ;-)

Problemet är att Nikon tog en existerande biffig sensor-array (från D4). De skulle konstruerat en helt ny tunnare sensor som kunna placeras så långt bak som filmen satt i de gamla analoga huset. Och därigenom hållit ner storleken på huset så mycket det gått. Det hade behövts för att överhuvudtaget konkurrera med Sony A7/A7r.
Då ingen hittills lyckats göra en kamera med fullformat-sensor och spegelhus som är tunnar antar jag vilt att det inte är så lätt :) Som sagt av många förr i tråden är denna kameran sannolikt inte tänkt som någon konkurrent till A7(r) så.
 

matti

Aktiv medlem
Nej...den är väl inte konkurrent till nåt egentligen. Jag tror Nikon bitit sig i svansen med Df. Skall bli intressant att följa försäljningssiffrorna :)
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Nej...den är väl inte konkurrent till nåt egentligen. Jag tror Nikon bitit sig i svansen med Df. Skall bli intressant att följa försäljningssiffrorna :)
Det tror inte jag. Tror den kommer sälja som smör. Vi på fotorelaterade forum utgör verkligen inte något slags genomsnitt av den totala marknaden :)
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Nej men det är nog här som de den stora massan i Df kundgruppen hänger.....
Det tror jag faktiskt inte. Men den som lever får se. Tror den kommer tilltala många gamla rävar, som inte nödvändigtvis hänger på internetforum öht, och som i regel har gott om pengar att spendera. Med tanke på att Leica säljer dugligt har jag svårt att se varför inte denna skulle kunna sälja helt ok också. Tycka vad man vill om kamerans AF, men den är åtminstone bättre än den på alla kameror Leica någonsin släppt ;)
 

matlep

Aktiv medlem
Det tror jag faktiskt inte. Men den som lever får se. Tror den kommer tilltala många gamla rävar, som inte nödvändigtvis hänger på internetforum öht, och som i regel har gott om pengar att spendera. Med tanke på att Leica säljer dugligt har jag svårt att se varför inte denna skulle kunna sälja helt ok också. Tycka vad man vill om kamerans AF, men den är åtminstone bättre än den på alla kameror Leica någonsin släppt ;)
Leica har ju massvis med kameror med AF, har du testat alla mot Nikon Df?
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Leica har ju massvis med kameror med AF, har du testat alla mot Nikon Df?
Med tanke på att Nikon är riktigt vassa på AF har jag en känsla av att Leicas diton inte är vassare, du får gärna motbevisa mig. Nu var mitt inlägg förvisso inte speciellt seriöst till att börja med, hence ";)", trodde det skulle räcka, men tydligen inte.
 

matlep

Aktiv medlem
Med tanke på att Nikon är riktigt vassa på AF har jag en känsla av att Leicas diton inte är vassare, du får gärna motbevisa mig. Nu var mitt inlägg förvisso inte speciellt seriöst till att börja med, hence ";)", trodde det skulle räcka, men tydligen inte.
Det var ditt påstående. Jag har inte testat Nikon Df så jag tänker inte uttala mig åt något håll.
 

PMD

Aktiv medlem
Nä men kameran säljs ju i övriga länder (så vitt jag vet) utan objektivet i fråga... tror inte målgruppen här är annorlunda från övriga världen :)
Inte alla övriga länder. Enligt Dpreview så säljs Df utan objektiv i USA, men enbart med objektiv i Storbritannien. Övriga världen vet jag inget om.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Inte alla övriga länder. Enligt Dpreview så säljs Df utan objektiv i USA, men enbart med objektiv i Storbritannien. Övriga världen vet jag inget om.
Min poäng är hur som helst att den givetvis borde säljas utan objektiv överallt om köparen så önskar, vilket jag nog tror vi alla kan enas om :)
 
ANNONS