Annons

Konvertera RAW-filer från EOS-1Ds till DNG

Produkter
(logga in för att koppla)

lhugo

Avslutat medlemskap
Jag har precis skaffat mig en 1Ds på nätet (har den ej i handen än) och funderar lite på hur jag skall arbeta med en så pass gammal kamera. Mitt önskvärda arbetssätt innebär att filerna konverteras till DNG för enhetlighet mot andra kameror. Fungerar det utan problem? Vad jag kan hitta så finns stöd för kameran i Camera Raw http://helpx.adobe.com/se/creative-suite/kb/camera-raw-plug-supported-cameras.html, men där står också att den använder sig av .CR2-filer och det låter inte riktigt. Kameran står heller inte med på denna lista http://www.adobe.com/products/photoshop/extend.html.

Kan någon upplysa mig om hur läget är?
 

lhugo

Avslutat medlemskap
På den här listan står den med.
http://helpx.adobe.com/se/creative-suite/kb/camera-raw-plug-supported-cameras.html
Själv använder jag Lightroom.
Vid import från minneskortet har ställt in så att Lightrom omvandlar rawfilerna till DNG automatiskt,
Man kan även använda Adobe DNG Converter.
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=5694
Jo, jag såg att den stod med där. Det som förvirrar var att det även står att den använder sig av CR2-filer. Så vitt jag förstår är så ej fallet och därför blev jag osäker på om det inte har blivit något fel. Har du själv använt denna kameras filer och konverterat dem till DNG?
 

staika

Aktiv medlem
Jo, jag såg att den stod med där. Det som förvirrar var att det även står att den använder sig av CR2-filer. Så vitt jag förstår är så ej fallet och därför blev jag osäker på om det inte har blivit något fel. Har du själv använt denna kameras filer och konverterat dem till DNG?
Nei jag har inte använt den kameran.
Men varför inte prova att göra om dom till DNG? Vad kan hända?
 

Lysmask

Avslutat medlemskap
Den använder .tif som filändelse på raw, de går att läsa in i lightroom men det blir lite förvirrat av filändelsen när man ska göra vissa saker. Det går lika bra att döpa om filerna till .cr2 innan man importerar till lightroom, då hanteras de som vanliga canon raw.

Den saknar USB för filöverföring så du får köra firewire eller kortläsare.

(Har haft en 1Ds några år)
 

lhugo

Avslutat medlemskap
Nei jag har inte använt den kameran.
Men varför inte prova att göra om dom till DNG? Vad kan hända?
Nej visst du har rätt. Jag skall givetvis prova, men som den nörd jag är vill jag gärna veta så mycket som möjligt om hur det fungerar innan jag får den.

Den använder .tif som filändelse på raw, de går att läsa in i lightroom men det blir lite förvirrat av filändelsen när man ska göra vissa saker. Det går lika bra att döpa om filerna till .cr2 innan man importerar till lightroom, då hanteras de som vanliga canon raw.

Den saknar USB för filöverföring så du får köra firewire eller kortläsare.

(Har haft en 1Ds några år)
Perfekt! Och dessa omdöpta filer går att konvertera till DNG som vanligt då? Vill hemskt gärna ha ett framtidssäkert sätt att hantera dem på då kameran redan är över 10 år.

Sedan har jag även förstått det som att den endast har stöd för upp till 8 GB CF-kort. Jag har endast 16 GB och större bortsett från en gammal 6 GB stor microdrive (vilken i och för sig hade gett en viss känsla att fota med, hehe). Är det något problem att använda stora CF-kort, alltså formaterar kameran dem bara som 8 GB stora kort eller fungerar det inte alls?
 

Lysmask

Avslutat medlemskap
Hade bara 8GB kort så där vet jag inte hur den hanterar större tyvärr.

Det gick fint att konvertera till .dng vid import men jag minns inte om jag före döpte om till .cr2 eller om det var direkt från orörda filer.
 

lhugo

Avslutat medlemskap
Hade bara 8GB kort så där vet jag inte hur den hanterar större tyvärr.

Det gick fint att konvertera till .dng vid import men jag minns inte om jag före döpte om till .cr2 eller om det var direkt från orörda filer.
Jag förstår. Får väl skaffa ett litet kort om det behövs då eller känna mig lite kinky med min microdrive.

Utmärkt. Jag upptäcker snart om de behöver döpas om eller inte och återkopplar sedan i denna tråd.

Tack för alla svar!
 
ANNONS