Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 700D eller Canon EOS 70D

Produkter
(logga in för att koppla)

alvamartensson

Ny medlem
Jag har ägt en Nikon D3100 i ungefär tre år, och jag känner att jag vill ta steget vidare. Jag vill ha en kamera som jag kan ha en tid utan att den blir omodern med en gång, alltså kanske en lite proffsigare än jag behöver i nuläget för att jag ska kunna utvecklas med den. Jag har insett att jag bör kliva ifrån Nikon-spåret och köpa en Canon istället, då jag har kravet att skärmen ska vara vinklingsbar.
När jag kollar på olika recensioner och sådant så leder det mesta fram till att jag antingen ska köpa en Canon eos 700d eller den "bättre" Canon eos 70d. Jag dras till 700d på grund av att den är billigare, och på grund av att jag inte tycker att skillnaderna, ur mitt perspektiv, är så stora. Det var något om att det går att ha högre ISO i 70d, att det gick att ha kortare slutartid och att det var fler megapixlar, men eftersom att jag i princip aldrig fotar med högre ISO än 3200 och sällan trycker upp bilderna på större papper så kanske det inte spelar någon roll. Frågan är: är värt att köpa 70d ändå? Jag tänker att det kanske kommer att spela roll i framtiden med det där ISO-talet och de andra små finesserna? Jag är lite rädd att jag ska ångra mig om jag köper 700D samtidigt som plånboken kniper lite. Samtidigt är jag 15 år och jobbar inte med foto, så det är kanske saker jag inte kommer att lägga märke till.
 

control87th

Aktiv medlem
Jag fastnar för att du säger att du vill ha något lite proffsigare, då låter en 70D med sina dubbla inmatningshjul mm. som ett självklart val.

Det är enligt mig snarare ergonomi än bildkvalité som gör 70D till ett bättre val. (Sen om autofokus vid filmning är intressant så låter det som om 70D slår alla DSLR på fingrarna rejält)
 

alvamartensson

Ny medlem
Tack för snabbt svar! Jo det lutar nog åt D70 ändå, speciellt eftersom att jag när jag börjar gymnasiet i höst troligtvis kommer att gå en kurs i filmning och det då kan vara en fördel om kameran är bra för det.
 

Mats__o

Aktiv medlem
Det bästa råd jag har fått var att gå och klämma och känna på kamerorna i en butik.
Jag vill ge dig samma råd då det för mig innebar en verklig aha upplevelse där ett antal modeller föll bort pga att de inte passade mina händer alls.

Därmed hävdar jag att det är dina händer som ska vara styrande i första hand och pappersspecifikarioner bör ses som något mindre viktiga
 

Parsi

Aktiv medlem
70D är 'detalj-bättre' på många sätt. Lite bättre sökare. Lite bättre sensor. Lite biffigare. Men enligt min mening är den viktigaste skillnaden att 70D förmår i praktiken att ta fler bilder (och större bildfiler = RAW) i snabbare tempo utan att bufferten fylls, och man "kör in i väggen".
 
ANNONS