Annons

Hur fixa autofokus i studio?

Produkter
(logga in för att koppla)

pontus82

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag håller på att fotta porträtt av mina kollegor, har ett nedsläckt rum med två st softboxar som har stödljus - detta ljus är dock inte i närheten av att klara av att ljusa upp tillräckligt så att autofokusen kan klara av detta. Det är lite problem, väldigt svårt att få folk att hålla sig stilla medan jag går till iso12800 för att ställa in fokus och sen ner till 200 för att fotta.

Några tips?
 

oyegie

Aktiv medlem
Hej!
Jag håller på att fotta porträtt av mina kollegor, har ett nedsläckt rum med två st softboxar som har stödljus - detta ljus är dock inte i närheten av att klara av att ljusa upp tillräckligt så att autofokusen kan klara av detta. Det är lite problem, väldigt svårt att få folk att hålla sig stilla medan jag går till iso12800 för att ställa in fokus och sen ner till 200 för att fotta.

Några tips?
Fokusera manuellt?
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Kan du inte ställa in en 40-60w golvlampa som stödljus för att fokusera? Jag har inte haft problem att fokusera med den mängden ljus med nån av mina tidigare kameror.
 

pontus82

Avslutat medlemskap
Jag kör med manuell fokus nu.

Inställningar på kameran: ISO 200, F9, synktid 1/160. Kolsvart i Liveviewen. Tycker det är lite skumt att stödljusen från blixtarna inte klarar av att ljusa upp tillräckligt.
 

Janne H

Aktiv medlem
Hej!
Jag håller på att fotta porträtt av mina kollegor, har ett nedsläckt rum med två st softboxar som har stödljus - detta ljus är dock inte i närheten av att klara av att ljusa upp tillräckligt så att autofokusen kan klara av detta. Det är lite problem, väldigt svårt att få folk att hålla sig stilla medan jag går till iso12800 för att ställa in fokus och sen ner till 200 för att fotta.

Några tips?
Varför jobbar du i ett nersläck rum??
Om blixtarna ger 1/160 iso 200 o f9 så bidrar inte den tända rumsbelysningen till exponeringen.
Prova en exponering med o utan blixt så ser du knapp mer än svag siluett utan blixt.
Hälsn.
/Janne Höglund
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Jag kör med manuell fokus nu.

Inställningar på kameran: ISO 200, F9, synktid 1/160. Kolsvart i Liveviewen. Tycker det är lite skumt att stödljusen från blixtarna inte klarar av att ljusa upp tillräckligt.
Det låter snarare som att din kamera/objektiv är kass på att fokusera.

Min X-E1 som jag nu sålt, som är känd för att vara usel på AF skulle till och med klarat den situationen, sålänge motiven inte rört sig konstant åt alla håll.

Sitta och lysa med en ficklampa i ögonen kanske funkar, men kommer ju verka väldigt märkligt och knappast få personerna som ska fotas att känna sig bekväma på bild. (vilket nästan är viktigare än perfekt fokus)

Kan du inte bara byta till ett rum som har fönster? Vad har du för kamera?
 

pontus82

Avslutat medlemskap
Får du inte onaturligt stora pupiller med denna teknik??
Tack för alla svar.

Jag har en Sony NEX-5. Ska laborera lite - senast jag testade tyckte jag att lysrörsbelysningen gav ovälkomna andra ljus.

jag jobbar inte i ett helt nedsläckt rum, det FINNS stödbelysning i blixtarna men kameran är inte i närheten av att klara av fokus med dem.

Det jag gör nu är att jag går till ISO12800, fokuserar, tillbaka till ISO200 när jag plåtar - men det tar ju lite tid samt är bökigt och måste göras om om de flyttar på sig.
 

Janne H

Aktiv medlem
Tack för alla svar.

Jag har en Sony NEX-5. Ska laborera lite - senast jag testade tyckte jag att lysrörsbelysningen gav ovälkomna andra ljus.

jag jobbar inte i ett helt nedsläckt rum, det FINNS stödbelysning i blixtarna men kameran är inte i närheten av att klara av fokus med dem.

Det jag gör nu är att jag går till ISO12800, fokuserar, tillbaka till ISO200 när jag plåtar - men det tar ju lite tid samt är bökigt och måste göras om om de flyttar på sig.
Plåtar du månne med kitzoom eller liknande med dålig ljusstyrka?

Om du är tvungen att köra med din metod, är det inte snabbare att öka exponeringstiden när du fokuserar, jfr att ändra iso?
 

Rutquist

Aktiv medlem
Senast jag testade tyckte jag att lysrörsbelysningen gav ovälkomna andra ljus.
I så fall gör du någonting fel. Kontrollera att du har slutartiden inställd på 1/160 s.

Om du tar en bild med blixten avstängd (eller tittar i kamerans live-view) så ser du hur mycket lysrörsbelysningen påverkar. Såvida ni inte har extremt starka lysrör så bör denna bild bli i princip svart vid iso 200 och 1/160s. Det vill säga: lysrören påverkar inte bilden alls, så du kan lugnt ha dem tända för autofokusen.
 

PMD

Aktiv medlem
Det jag gör nu är att jag går till ISO12800, fokuserar, tillbaka till ISO200 när jag plåtar - men det tar ju lite tid samt är bökigt och måste göras om om de flyttar på sig.
Jag antar att du vrider upp ISO för att skärmen ska bli tillräckligt ljus för att du ska kunna fokusera manuellt.

Kolla i kameramanualen om det finns en inställning som gör att skärmen är lika ljus jämt, oavsett hur mörkt det är i omgivningen och oavsett ISO-inställning. Sånt går att göra på en del andra spegelfria systemkameror, så chansen är väl inte obefintlig att det även går på din.
 

Hot Chili

Medlem
Det kan hjälpa:

Menu - Setup -AF iluminator=auto
AF hjälpbelysning tänds automatiskt, fungerar även när det är helt mörkt

Menu -Setup - LiveView Display =Setting effect off
Skärmen har en ljus bild, även om det är relativt mörk

Om du har svenska som meny språk, heter meny punkterna AF-belysning och Livevisning.
 

pontus82

Avslutat medlemskap
det kan hjälpa:

Menu - setup -af iluminator=auto
af hjälpbelysning tänds automatiskt, fungerar även när det är helt mörkt

menu -setup - liveview display =setting effect off
skärmen har en ljus bild, även om det är relativt mörk

om du har svenska som meny språk, heter meny punkterna af-belysning och livevisning.
stort tack!!
 

PMD

Aktiv medlem
Det gör den knappasts. ISO-fipplandet handlade om att få skärmen tillräckligt ljus för att kunna fokusera manuellt. Det visade sig dock finnas en inställning som gör att skärmförstärkningen ökas i dåligt ljus så att skärmen alltid är lika ljus.
 
ANNONS