Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji X100 (!)

pofoto

Aktiv medlem
Tack för alla tips...

Jag skulle satsa på originalväskan till X100s som har lucka för batteri och minneskort.

Har X100s ltd med svart originalväska, ett drömekipage - men bökigt när man ska ta ur minneskortet!

Använder väskan med filteradapter och UV monterat trots att det "inte går" :)
...men det var nog lite "nyägarpanik". Har kommit bra överens med kameran nu. Enda grejen som jag fixat är exponeringskomp.knappen. Blev irriterad på att den ändrades hela tiden. Såg dock ett tips om att sätta en vanlig O-ring runt den för att göra den trögare. Funkar perfekt.
 

JOLidman

Aktiv medlem
Drivrutin 2.01 X100

För ett tag sedan (hösten 2013) uppdaterade jag drivrutinen till 2.0 och brydde inte mig om att testa. Observerade dockat jag fick många bilder utan riktig skärpa vid jul/nyår. Detta kan ju ha olika skäl.

Var dock på begravning och fotade i kyrkan efter gudstjänsten samt samkvämet efteråt. Här var felfrekvensen över 80% och nu började jag fundera.

Har nu denna helg (25-26/1) kollat drivrutin och upptäcker att det finns en drivrutin med version 2.01. Tankar ner, installerar. Djäklar vilken kamera och vilken rapp avståndsinställning!

Shit, tänk om jag gjort detta före jul och framförallt, tänk om jag ifrågasatt kamerans slöa och dåliga avståndsinställning.
 

koxa

Aktiv medlem
focus shift buggen! -????
FW 2.0 hade en bug som flyttade fokus "focus shift" vid manuell fokus om man ställt in fokus från ett längre avstånd mot ett kortare. Varje gång man tryckte på avtryckaren så flyttades den manuella fokusen en bit närmare, så om man ställt in ett fokusavstånd på 3m så hade man efter ett antal exponeringar flyttat fokus mot 1m istället. Jag och flera andra gjorde snabbt en felanmälan till Fujifilm som fixade detta inom några veckor. FW 2.0.1 är nu fri från denna bug.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Köpte en X100 idag - kunde inte motstå. Sicken underbar kamera. Liten, retro, konstig, långsam, dåligt batteri, känsliga knappar och helt grymma bilder. Fullkomligt älskar den. Klart bästa favoriten och då har jag kört det mesta.
 

Ibis

Aktiv medlem
Köpte en X100 idag - kunde inte motstå. Sicken underbar kamera. Liten, retro, konstig, långsam, dåligt batteri, känsliga knappar och helt grymma bilder. Fullkomligt älskar den. Klart bästa favoriten och då har jag kört det mesta.
Härligt att höra! Jo, den har onekligen en stor mängd karaktär, den kameran :) Se till att, om du inte redan gjort det, få in den senaste mjukvaran. Speciellt ifrån de äldre så gör den rejäl skillnad.
 

Knegen

Medlem
Hej!

Är det någon av er som kör med Lee Seven5 filtersystem på x100?

Har en liten fundering gällande vilken adapterring man ska ha. Det finns en speciell Lee adapterring för x100, men om man redan har fujis adapterring för montering av vanliga filter borde man då inte köra en vanlig adapterring från Lee i 49mm?

Daniel
 

Bessel

Aktiv medlem
AFL-knappen verkningslös (2.01)

Jag har just märkt ett konstigt autofokusfel med min X100, firmware 2.01: Det går inte att fokusera med AFL/AEL-knappen.

Jag kan ställa om knappfunktionen, och AEL-funktionen funkar som den ska både i Press- och Switch-lägena. AFL-funktionen funkar inte alls. I stället indikerar kameran omedelbart att den har hittat fokus, utan att ens försöka ändra fokuseringsavståndet.

Har någon annan samma fel?
 

koxa

Aktiv medlem
Jag har just märkt ett konstigt autofokusfel med min X100, firmware 2.01: Det går inte att fokusera med AFL/AEL-knappen.

Jag kan ställa om knappfunktionen, och AEL-funktionen funkar som den ska både i Press- och Switch-lägena. AFL-funktionen funkar inte alls. I stället indikerar kameran omedelbart att den har hittat fokus, utan att ens försöka ändra fokuseringsavståndet.

Har någon annan samma fel?
Min funkar precis som vanligt. Har inte hittat någon bugg i FW 2.01.
 

JOLidman

Aktiv medlem
"stäng av kameran och sätt på den igen"

AE kommer det upp att välja mätmetod och på AL händer inget när jag har den på P/A/S.

Om jag väljer A eller S, samma sak.

Har med andra ord ingen betydelse om det här helautomatik eller bländar- / slutartidsförval.

Jag har ett annat problem, Macro fungerar inte, kameran har varit inne på verkstad 2 gånger med samma resultat. Om jag går tillräckligt nära, det har ingen betydelse om macro är valt eller ej, erhåller jag "STÄNG AV KAMERAN OCH SÄTT PÅ DEN IGEN".

När detta meddelande har kommit måste jag starta om kameran. Kommer vid 33-34 cm mätt till markeringen för filmplanet.

Kameran har varit i Tyskland 2 gånger. Första gången hade de, antagligen, bara kör igenom någon standard test och inte funnit något fel. Andra gången testade jag inte att den fungerade direkt när jag fick tillbaka den. Däremot var den fruktansvärt slö och missade 2/3 av julkorten.

Uppdaterade till 2.01 och nu fungerade avståndsinställningen men fortfarande inget macro.

Använder en X10 till macro där avståndet varierar enligt: 28 mm/12cm -21mm/50cm - 85mm/35cm - 112mm/48cm. Eftersom brännvidden 50 mm ligger mittemellan 28-85 är det vad jag använder vid macro (hoppas och tor att objektivet är bäst mitt på skalan.

Ha en skön "upptäckardag" / Jan-Olof

Synd att det ska behöva vara så svårt med service
 
ANNONS