Annons

Steget Under fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

gunlis

Aktiv medlem
Hej! Jag har googlat runt och funderat lite på en ny kamera.
Jag har kommit fram till att fullformat är en aningen över min budget och jag tänkte bara kolla vilken av Canons modeller som är det vettigaste steget under fullformat?

Har tittat på den 4 år gamla 7D och väger den lite mot 70D. jag har jämfört dem på tillverkarens hemsida och visst det är vissa tekniska skillnader, men vad säger ni som har erfarenhet?
Är det smartare att köra på den nya 70D med det lite nyare upplägget, eller är 7D bättre???

Jag ska mest fota porträttfoton och saker (inte macro) och sedan filma lite :)

Tackskam för råd av er som använt produkterna :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Filma, Välj 70D!
Förutom Sonys kameror så skall Canons 70D vara den enda DSLR som har en vettig AF vid filmning. Framförallt tillsammans med de nya STM obejktiven, skall vara tyst som i graven.
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag skulle inte köpa en fyra år gammal digitalkamera om alternativet är en mindre än ett år gammal kameramodell. Köp 70D.
 

koxa

Aktiv medlem
Jag skulle inte köpa en fyra år gammal digitalkamera om alternativet är en mindre än ett år gammal kameramodell. Köp 70D.
Varför det? Vad har åldern för betydelse för hur bra kameran är, en kamera blir inte sämre för att det kommer ut nya modeller!

Skillnaderna mellan 7D och 70D är ytterst små och det finns både för- och nackdelar med båda. Vilken som är "bäst" beror helt på vad man är ute efter.

7D väderskydd, robust metallkonstruktion, bättre kontroller på baksidan (joystick/hjul), billigare än 70D

70D bättre för video (följande AF)

http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Canon-EOS-70D-versus-Canon-EOS-7D___895_619

PS. Min snart 4 år gamla Pentax K-5 har klart bättre sensorprestanda (bildresultat) än alla Canons APS-C och även de flesta fullformatare från Canon.
http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Canon-EOS-70D-versus-Canon-EOS-5D-Mark-III-versus-Pentax-K5___895_795_676
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Varför det? Vad har åldern för betydelse för hur bra kameran är, en kamera blir inte sämre för att det kommer ut nya modeller!
Nja allt är ju relativt och även om kameran inte skulle förändras, trots åldersbaserat slitage så blir dom nya modellerna bättre och bättre vad gäller vissa saker som ISO-prestanda, dynamiskt omfång osv.

Däremot tycker jag nog att det kan vara smart att köpa en inte alltför använd begagnad proffskamera, eftersom prisraset på kort tid på nya kameror är ganska stort.
Begagnat kan vara väldigt prisvärt.

Begagnad fullformat behöver inte vara jättedyrt heller förresten.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Kameratillverkarna är inte dumma, de vill hitta sätt att sälja nya kameror då det är tråkigt om den gamla är bra nog. Det har inte hänt så mycket på själva kamerafronten på många år (det analoga) och stillbildsegenskaperna har det heller inte hänt så mycket med, i synnerhet inte hos Canon, på 4-6 år. Hur sälja nya kameror - filmning. Här kan man göra ganska billiga förbättringar för tillverkaren och få köpare att uppgradera sig. För det är nog så att 70D vinner just på filmning. Seriösa filmare använder manuell fokus, men det är inte alltid så lätt utan stativ bl a för att kunna få stsbilitet för förstoring av utsnitt för att sätta exakt fokus. För många glada amatörer blir då AF vid filmning i praktiken ganska värdefull - därav 70D.

Om man bara tog stillbilder under ISO 3200 och inte förstorade till A2 skulle man klara sig bra med en beg 50D, och för stillbildsfoto med lite bättre kameraprestanda ffa skulle jag valt 7D (större buffert, bättre byggd och avsevärt skönare bakre kontrollhjul). Men då filmning dyker upp så blir nog 70D överlag bäst.

Filmning är ett område där tillverkarna ser en chans att sälja nytt och utvecklingen har skett där så där är en nyare kamera bättre.

Kan man skippa filmning och köpa beg kan man få samma stillbildskvalitet i ett bättre byggt kamerahus med större sökare för mindre pengar.
 

eskil23

Aktiv medlem
Varför det? Vad har åldern för betydelse för hur bra kameran är, en kamera blir inte sämre för att det kommer ut nya modeller!
Jämfört med resten av utbudet, och därmed de allmänna förväntningarna, så blir gamla kameror hela tiden sämre, ja.

PS. Min snart 4 år gamla Pentax K-5 har klart bättre sensorprestanda (bildresultat) än alla Canons APS-C och även de flesta fullformatare från Canon.
Av den länken att dömma så tycker jag att det ser ut att vara tvärt om. Pentax K-5 är något bättre än EOS 70D men är sämre än 5DIII när det gäller bildkvalitet. Tar man med Nikon D7100 så är den också bättre än Pentax K-5.
 

koxa

Aktiv medlem
Jämfört med resten av utbudet, och därmed de allmänna förväntningarna, så blir gamla kameror hela tiden sämre, ja.


Av den länken att dömma så tycker jag att det ser ut att vara tvärt om. Pentax K-5 är något bättre än EOS 70D men är sämre än 5DIII när det gäller bildkvalitet. Tar man med Nikon D7100 så är den också bättre än Pentax K-5.
Då får du nog kolla länken en gång till. Pentax K-5 får högre betyg än både Canon 70D och Canon 5D Mk3!! På vilket sätt menar du att den visar att K-5 är sämre än 5D mk3? Det enda som Canon är bättre på är ISO prestandan och det har ju inte så mkt med bildkvalitet att göra, utan har direkt koppling till större sensor. Jämför dynamiskt omfång, det är verkligen en jätteskillnad mellan Canon och Pentax, detta märker jag varje gång jag fotar med mina Canonkameror. Canon klarar tex inte de typer av landskapsbilder som jag tar, utan jag blir tvungen att plocka fram min Pentax för detta ändamål.

Men för att återgå till ämnet så skulle jag utan tvekan välja en 7D framför 70D pga bättre byggkvalitet, bättre kontroller, 100% sökare och billigare än 70D.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jämfört med resten av utbudet, och därmed de allmänna förväntningarna, så blir gamla kameror hela tiden sämre, ja.


Av den länken att dömma så tycker jag att det ser ut att vara tvärt om. Pentax K-5 är något bättre än EOS 70D men är sämre än 5DIII när det gäller bildkvalitet. Tar man med Nikon D7100 så är den också bättre än Pentax K-5.
Frågan är väl inte om de är bättre, utan om HUR MYCKET bättre de är kontra kostnaden. På det tidiga 2000 talet var det stora kliv mellan generationerna så att öven vid måttliga förstoringar var skillnaderna uppenbara. Likaså skedde en förbättring av sökaren i entusiastsegmentet då de första kamerorna använde analoga hus som grund och maskerade av sökaren från FF till crop vilket ledde till små sökarbilder.

Skillnaden idag vid A4 och ISO 800 skulle jag ha svårt att se mellan en pinfärsk kamera och en som är 5 år gammal. Kanske t o m vid ISO 1600.

Annat var det mellan Canon D30 och D60 eller mellan D1 (för att inte tala om förgrymden som inte var standard) och D1x.
 

gunlis

Aktiv medlem
Tack för alla tips

Stort tack för råd och allt :)
Då lutar det ju åt att det ev blir en 7D.
Men då måste jag bara kolla: är detta steget under fullformat? eller finns det någon annan kamera som som faller bättre in på den kategorin utan att kosta 7k till?

som sagt: stort tack för alla svar!
 

eskil23

Aktiv medlem
Stort tack för råd och allt :)
Då lutar det ju åt att det ev blir en 7D.
Men då måste jag bara kolla: är detta steget under fullformat? eller finns det någon annan kamera som som faller bättre in på den kategorin utan att kosta 7k till?

som sagt: stort tack för alla svar!
"Steget under fullformat" i fallet Canon är nog EOS 1D Mark IV, men jag tror nog inte att den är så himla mycket mer spännande än en EOS 7D. Dessutom verkar Canon ha övergett sin APS-H serie.
 

gunlis

Aktiv medlem
hur kan steget under fullformat kosta mer än en fullformatskamera?
För 5D mkt och 6D är väl fullformatare?

Eller har jag missat något :)?
 

afe

Aktiv medlem
hur kan steget under fullformat kosta mer än en fullformatskamera?
För 5D mkt och 6D är väl fullformatare?

Eller har jag missat något :)?
1D Mk IV är ett proffshus med en sensor som är mindre än FF och större än APS-c (heter APS-H) - det är en bra kamera, men stor och tung.
 

afe

Aktiv medlem
Jag känner mig tyvärr tvungen att påpeka att det här är en tråd om köpråd, och inte en VS-tråd. Trådskaparen har frågat om Canonkameror och det mynnar ännu en gång ut i en diskussion om att andra tillverkare har bättre sensorer.

Läs inte bara trådrubriken, utan också frågeställningen. När TS vill veta vilken Canonkamera som är "steget under fullformat" är det troligen inte så intressant vad Pentax, Sony eller Nikon kan prestera.

Jag kommer att moderera hårdare i köprådstrådarna framöver, och dela ut varningar till de som inte kan hålla sig till ämnet och drar igång VS-diskussioner.

Synpunkter på detta tas i forumet fotosidan.se (och kommer inte bli kvar i den här tråden).

/Mod
 
ANNONS