Annons

Tömma papperskorg på mac

Produkter
(logga in för att koppla)

valleyman

Aktiv medlem
Har klantat till det lite. Ville ta bort gamla säkerhetskopior från extern hårddisk (Time machine) och flyttade dom till papperskorgen. Allt frid o fröjd så långt. Nu kan jag inte tömma papperskorgen, förmodligen för att det är säkerhetskopior. Jag kan inte heller flytta tillbaka dom. Får då ett felmeddelande att det inte är tillåtet. Så just nu är det lite moment 22. Kan inte tömma papperskorg och inte föra tillbaka dom. Någon som har ett tips?
 

trazan

Aktiv medlem
kan man inte via Findern klicka på info och där ta bort "låset"?
papperskorgen tömmer jag genom att klicka på den och sen vallisten vid kugghjulet "töm papperskorgen.
 

valleyman

Aktiv medlem
kan man inte via Findern klicka på info och där ta bort "låset"?
papperskorgen tömmer jag genom att klicka på den och sen vallisten vid kugghjulet "töm papperskorgen.
Det konstiga är att "låst" inte är ibockat. Har försökt att ändra så att jag är ägare av mapparna men det hjälper inte. När jag skall tömma papperskorgen frågar den om låsta objekt skall tömmas. När jag svarar ja så hjälper inte detta. Är förmodligen något skydd så att man inte slänger av misstag. Skumt är det...
 

trazan

Aktiv medlem
Johan
min sambo har ett annat svar

Man bör aldrig ta bort något från Time machine, den ska sköta allt själv.
Om du inte kan flytta tillbaks dem, hör med forumet på www.99mac.se de kan säkert hjälp dig med tips!
 

valleyman

Aktiv medlem
Johan
min sambo har ett annat svar

Man bör aldrig ta bort något från Time machine, den ska sköta allt själv.
Om du inte kan flytta tillbaks dem, hör med forumet på www.99mac.se de kan säkert hjälp dig med tips!
Jag börjar inse att man inte skall pilla i Time machine.... Men nu är det försent :) Jag har ställt frågan på 99mac också och fick svaret att föra tillbaka det som var i papperskorgen. Tyvärr funkar inte det heller. Får se om någon sitter inne med lösningen.
 

jaan v

Aktiv medlem
Det råkar inte vara så att du som simpel användare inte har skrivrätt på TM - dvs du behöver vara eller ha rättighet som 'root'? su eller sudo kanske ?
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Har du den externa disken fortfarande ansluten till datorn?
Det är en förutsättning för att kunna tömma papperskorgen.
 
ANNONS