Annons

D800 min drömkamera, eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Newnoise

Aktiv medlem
Hej.
Ska köpa en ny kamera och det kommer att bli någon from av Nikon FX. Nikon D800 har länge varit min drömkamera men nu när det "verkligen gäller" börjar jag tveka. En D800 är säkert en väldigt gedigen kamera och ett riktigt proffshus men frågan är om det är värt de extra tusenlapparna och om det är rätt kamera för mig.


Därför har jag börjat snegla på D6xx och har nu ännu svårare att motivera en D800.

Det som är lite tråkigt med D6xx är ett det typ är samma kamera som min tidigare (D7000) men detta kanske jag ska se som en fördel då alla reglage osv sitter i ryggmärgen...

Tycker ni jag resonerar rätt kring D6xx vs D800?
Om man nu ska köpa D6xx, tycker ni det är dumsnålt att köpa D600 istället för D610 (skiljer ca 1900kr). Är inte jätte imponerad av uppdateringarna som 610 fått, men är ganska osugen på oljesprut.

Mottar gärna andra funderingar om FX kamera val!



Jag fotar till större del mina barn och porträtt. Min linser är 70-200 vr1, Nikon 50mm 1.8 samt Tamron 90mm macro. 35mm står på önskelistan.

Skriver ut en del papperskopior, via labb, sällan över A4 storlek.
 

micke_lundstrom

Ny medlem
Hej.
Ska köpa en ny kamera och det kommer att bli någon from av Nikon FX. Nikon D800 har länge varit min drömkamera men nu när det "verkligen gäller" börjar jag tveka. En D800 är säkert en väldigt gedigen kamera och ett riktigt proffshus men frågan är om det är värt de extra tusenlapparna och om det är rätt kamera för mig.


Därför har jag börjat snegla på D6xx och har nu ännu svårare att motivera en D800.

Det som är lite tråkigt med D6xx är ett det typ är samma kamera som min tidigare (D7000) men detta kanske jag ska se som en fördel då alla reglage osv sitter i ryggmärgen...

Tycker ni jag resonerar rätt kring D6xx vs D800?
Om man nu ska köpa D6xx, tycker ni det är dumsnålt att köpa D600 istället för D610 (skiljer ca 1900kr). Är inte jätte imponerad av uppdateringarna som 610 fått, men är ganska osugen på oljesprut.

Mottar gärna andra funderingar om FX kamera val!



Jag fotar till större del mina barn och porträtt. Min linser är 70-200 vr1, Nikon 50mm 1.8 samt Tamron 90mm macro. 35mm står på önskelistan.

Skriver ut en del papperskopior, via labb, sällan över A4 storlek.
Kan dela med mig av mina erfarenheter vid kameraköp:
Jag var länge inne på att köpa en D600 när jag ville uppgradera till en småbilds-sensor. När det väl gällde sen så blev det en D800. Jag ville inte att någon teknik skulle begränsa mitt fotande (bara mina egna tillkortakommanden :) ) och jag ville inte behöva känna att jag 'egentligen' ville ha en annan kamera än den jag köpte.
Hittills är jag nöjd med mitt val, har aldrig fotat så mycket som nu och kameran känns klockren. De andra kamerorna är verkar jättefina de också så det är säkert inga dåliga köp men visst är väl D800 lite roligare att ha?
Man får dock se till att stora minneskort och mycket hårddiskutrymme för det fylls snabbt på....
Gå in på en fotoaffär och kläm lite på dem så blir det kanske lättare att bestämma sig.

Lycka till!
 

LGNLGN

Aktiv medlem
ända fram

har själv en 800 och skulle inte tveka att köpa om den. Dyrare men den är extremt bra på bl a porträtt och landskspsbilder. Den ställer dock krav på bl a objektiven. De första gångerna när jag praktiskt förstod vad stort dynamiskt omfång egentligen hade för betydelse häpnade jag. Filerna blir stora men det ryms mycket info i dem.
Lycka till med ditt val
 

akterspegel

Aktiv medlem
Jag gick från D90 till D800 och ringde CP såfort dom fick en i lager fastän jag stog i JP förbokningskö sedan länge.

Helt fantastisk kamera men objektivparken har blivit dyr det sista men jag är nöjd med min utrustning!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Av dessa skulle jag föreslå D800 då prisskillnaden mot D610 inte är så stor. Man får en del för de pengarna även om man bortser från sensorn.

D600/610 är amatörkameror med amatörslutare där man betalar för en stor sensor. D800 har en rejälare konstruktion och en proffsslutare. D u har man mer avancerad AF i D800.

Kan man tänka sig begagnad och bara skriver ut i A4 och mindre så får man samma konstruktionskvalitet i D700 för kanske 8000:- eller ännu rejälare kvalitet i D3 (9-12.000:). För A4 behöver du verkligen mer än 12mp? Man kommer ju inte sitta med förstoringsglas framför sina utskrifter, eller? Man får ju ändå nyttan av skärpedjupet och släppet med FF, även med lägre upplösning.

Då har du d u pengar över för en trevlig Sigma 35/1,4 j f med en ny D610.

Jag skulle skippa en ny D600 även bortsett från oljefläckarna. Vill du sedan ha nästa generation av Nikon då den kommer ut så lär du mycket lättare kunna bli av med D610 än D600. Visst, alla får inte oljefläckar men tänk på den som skall köpa av dig - väljer han en beg D610 för kanske 9000:- eller en beg D600 för 7000:- (om prisskillnaden dememellan är konstant?). Det är som att sälja en Ford Pinto - den är farlig och brinner om påkörd bakifrån men bara då, men bara vetskapen om att OM det händer är det inte bra - den betraktas ju som "pestsmittad" bara av ryktet.
 

Newnoise

Aktiv medlem
Av dessa skulle jag föreslå D800 då prisskillnaden mot D610 inte är så stor. Man får en del för de pengarna även om man bortser från sensorn.

D600/610 är amatörkameror med amatörslutare där man betalar för en stor sensor. D800 har en rejälare konstruktion och en proffsslutare. D u har man mer avancerad AF i D800.

Kan man tänka sig begagnad och bara skriver ut i A4 och mindre så får man samma konstruktionskvalitet i D700 för kanske 8000:- eller ännu rejälare kvalitet i D3 (9-12.000:). För A4 behöver du verkligen mer än 12mp? Man kommer ju inte sitta med förstoringsglas framför sina utskrifter, eller? Man får ju ändå nyttan av skärpedjupet och släppet med FF, även med lägre upplösning.

Då har du d u pengar över för en trevlig Sigma 35/1,4 j f med en ny D610.

Jag skulle skippa en ny D600 även bortsett från oljefläckarna. Vill du sedan ha nästa generation av Nikon då den kommer ut så lär du mycket lättare kunna bli av med D610 än D600. Visst, alla får inte oljefläckar men tänk på den som skall köpa av dig - väljer han en beg D610 för kanske 9000:- eller en beg D600 för 7000:- (om prisskillnaden dememellan är konstant?). Det är som att sälja en Ford Pinto - den är farlig och brinner om påkörd bakifrån men bara då, men bara vetskapen om att OM det händer är det inte bra - den betraktas ju som "pestsmittad" bara av ryktet.
Jo D800 känns ju top of the line. Anser dock att drygt 5000kr är ganska stor prisskillnad. Men å andra sidan kan ju en beg D800 vara ett alternativ, finns ju några stycken på FS köp å sälj.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jo D800 känns ju top of the line. Anser dock att drygt 5000kr är ganska stor prisskillnad. Men å andra sidan kan ju en beg D800 vara ett alternativ, finns ju några stycken på FS köp å sälj.
I pengar kanske. Men i % betalar men 75% av priset av en D800 för en amatörkamera med lägre upplösning med D610.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Valde D800 p.g.a. mera spridda autofokuspunkter, och snabbbare autofokus och att sökaren helt enkelt kändes bättre. Priskillnaden var så liten att det inte var mycket att fundera på.
 

horvendile

Aktiv medlem
Det är självklart en fråga om preferenser, men jag tycker inte det är självklart att gå på D800.
Visst finns skillnader mellan D800 och D6x0. De flesta skillnaderna är inte så himla stora, och inte alla är fördel D800. Skillnaden i upplösningen lär vara strunt samma om man inte printar gigantiskt.
Den största skillnaden i funktion menar jag är autofokusen. Är den värd 5 kkr extra? Jag tyckte inte det när jag valde mellan D600 och D800, för mina amatörfotobehov

Ändå blev det D800. Varför?
Jag fick möjlighet att känna på båda kameror med den normalzoom jag tänkt köpa till. Och då, för mina händer, var D800 väldigt mycket skönare att hålla i. Så mycket att det fällde avgörandet.

Så jag återvänder till den vanliga frågan: har du känt på kamerorna? Hur de ligger i dina händer? Och gärna då med ett objektiv du tror att du kommer använda mycket.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Det är självklart en fråga om preferenser, men jag tycker inte det är självklart att gå på D800.
Visst finns skillnader mellan D800 och D6x0. De flesta skillnaderna är inte så himla stora, och inte alla är fördel D800. Skillnaden i upplösningen lär vara strunt samma om man inte printar gigantiskt.
Den största skillnaden i funktion menar jag är autofokusen. Är den värd 5 kkr extra? Jag tyckte inte det när jag valde mellan D600 och D800, för mina amatörfotobehov

Ändå blev det D800. Varför?
Jag fick möjlighet att känna på båda kameror med den normalzoom jag tänkt köpa till. Och då, för mina händer, var D800 väldigt mycket skönare att hålla i. Så mycket att det fällde avgörandet.

Så jag återvänder till den vanliga frågan: har du känt på kamerorna? Hur de ligger i dina händer? Och gärna då med ett objektiv du tror att du kommer använda mycket.
Upplösningen är en fördel, dels får du mer detaljer och bättre kavlitet på bilderna. Men du får även mer flexibilitet vid beskärning. Så det handlar primärt inte om att printa gigantiska posters.

En annan stor skillnad är att du slipper amatör-ratten. D800 har mer dedikerade reglage och det gör att du blir snabbare och flexiblare vid fotograferandet.

Och som du nämnde, bättre autofokus.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Funktion i all ära, men tänk på skillnaden i potentiell hållbarhet med proffsslutare och rejälare chassi.

På D4 betalar man för snabbhet och pålitlighet - de "analoga" funktionerna. Där får man betala 50.000:- för de analoga proffsfunktionerna. Sett till detta tycker jag D800 är ett fynd även jämfört med D610.

(Det är ju detta som varit min kritik mot Df - detta är en D610 i nytt skal med D4 sensor men samma mekanik och slutare som D610 för MER pengar än D800)
 

horvendile

Aktiv medlem
En annan stor skillnad är att du slipper amatör-ratten. D800 har mer dedikerade reglage och det gör att du blir snabbare och flexiblare vid fotograferandet.
Det där om något är fråga om personlig preferens. Jag har inte ratten på D800 (har aldrig riktigt förstått problemet med den, möjligen undantaget att det är svårare att ändra läge utan att ta ögat från sökaren).
I stället får jag dedikera knappar för...
Qual - vad är det för larv? Vem, i dag, behöver snabb åtkomst till det?
WB - va? Skämtar Nikon? När behöver man snabbt ställa vitbalansen? De här två måste vara gamla kvarlevor från när minneskort var små och automatisk vitbalans dålig.
ISO och BKT - okej, det kan jag se användning för.

Jag försöker nu inte säga att alla måste hålla med mig. Min poäng är just att ratten är en preferensfråga.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Det där om något är fråga om personlig preferens. Jag har inte ratten på D800 (har aldrig riktigt förstått problemet med den, möjligen undantaget att det är svårare att ändra läge utan att ta ögat från sökaren).
I stället får jag dedikera knappar för...
Qual - vad är det för larv? Vem, i dag, behöver snabb åtkomst till det?
WB - va? Skämtar Nikon? När behöver man snabbt ställa vitbalansen? De här två måste vara gamla kvarlevor från när minneskort var små och automatisk vitbalans dålig.
ISO och BKT - okej, det kan jag se användning för.

Jag försöker nu inte säga att alla måste hålla med mig. Min poäng är just att ratten är en preferensfråga.
Saken är ju den att det är väldigt få som använder scenval om man inte är en point och shoot fotograf.Många som har en systemkamera har avancerat förbi det stadiet och då fyller scenvalsratten ingen funktion utan det är bättre att ha dedikerade knappar till annat. Den finns ju en anledning till att samtliga proffskameror saknar amatörratt.

Jag använder för övrigt både qual och vitbalans då och då, framförallt vitbalans, men det är inte heller alltid jag vill dra på raw-filer på alla bilder, det beror ju på vad jag fotar, allt som man kan göra utan att gå in i menyer är en fördel. Men som sagt, behöver man en scenvalsratt (personlig preferens) så kan ju en sådan vara bra, men inte annars, då är dedikerade knappar alltid bättre, för det kan ju inte vara en fördel att ha scenval som tar upp plats om du aldrig använder det..

Men framförallt ISO snurrar jag på hela tiden, ett måste att ha dedikerad, BKT kommer även den till använding ibland.
 

Newnoise

Aktiv medlem
Mycket positivt om D800.

En kommentar som ofta kommer upp i D800 diskussioner är typ "Jaså du ska ha en D800, fin kamera men man måste fota med stativ och spegeluppfällning. Och med dina objektiv kan du lika gärna köpa en D3200. Höhö"

Antar att det är upplösningen dom syftar på. Jag fotar till 99% utan stativ och tänker använda mina objektiv. Så håller mina linser (50mm 1.8, 70-200 vr1, tamron 90mm macro)?

Om man känner på båda kamerorna så är ju D800 ett självklart val, den sitter som gjuten i handen!

Svårt val det här :)
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Mycket positivt om D800.

En kommentar som ofta kommer upp i D800 diskussioner är typ "Jaså du ska ha en D800, fin kamera men man måste fota med stativ och spegeluppfällning. Och med dina objektiv kan du lika gärna köpa en D3200. Höhö"

Antar att det är upplösningen dom syftar på. Jag fotar till 99% utan stativ och tänker använda mina objektiv. Så håller mina linser (50mm 1.8, 70-200 vr1, tamron 90mm macro)?

Om man känner på båda kamerorna så är ju D800 ett självklart val, den sitter som gjuten i handen!

Svårt val det här :)
Jag har bara stativ vid långa slutarttider, precis som på mina andra kameror, D800 fungerar alldeles utmärkt att fota med på normalt sätt, jag har inte märkt några problem.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ja, dessutom skulle jag tro att det faktiskt kan vara svårare att hålla en nätt plastkamera som D3300 med 24mp stadigt än en tyngre pjäs.

Programratt som jag har nu anser jag sämre än modeknapp och rattarna. Med det senare är det väldigt svårt att ändra av misstag men tillåter samtidigt att ändra med ögat till sökaren. Med det första blir antingen programvalsratten som finns i enklare kameror är det antingen så att den lätt hamnar ur läge eller också finns lås som är bökigt att frigöra med ögat till sökaren. Detta är dock personligt. Överlag kör jag i o f s bara i A läget och snurrar på bländaren. P använder jag aldrig så i praktiken skulle jag inte behöva något reglage alls för programvalsläget (M används ibland med blixt) men då är en icke låsbar ratt irriterande.
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Jag tycker att det är vettigt att ha snabb åtkomst till Quality/filtyp och vitbalans. Är jag ute och nöjesfotar privata grejer så är det inte alltid jag fotar raw. Gör jag nåt mer seriöst studioarbete med kameran så vill jag byta tillbaka till raw igen. Skulle inte vilja ha dessa inställningar i menyerna.
Vitbalansen har jag personligen på auto i studiomiljö, men för porträtt i naturligt ljus utomhus så minskar jag tiden i rawkonverteraren om jag ställer vitbalans på "molnigt/cloudy". Oavsett hur vi använder kameran olika så det är nog pga undersökningar på efterfrågan, hur proffsfotografer jobbar som proffsmodellerna har dom reglagen dom har.
ISO och BKT kan jag se poängen med men använder mkt mer sällan än dom tidigare två nämnda reglagen.

Förövrigt till TS, så håller jag med om att man måste tänka på optiken. Det blir plötsligt väldigt tydligt när man tittar på D800-filer i 100% skala vad objektiven går för. När jag väl såg hur dom presterade i den upplösningen så blev jag plötsligt mycket petigare med hur dom presterade.

Jag kör med uteslutande 24-70mm 2,8G och 85mm 1,4G när jag gör mer seriösa bilder. Min 50 1,8 duger inte i full upplösning jämfört med dom. Så enligt min erfarenhet är det 12-13.000 kr per objektiv för att matcha prestandan där.

Qual - vad är det för larv? Vem, i dag, behöver snabb åtkomst till det?
WB - va? Skämtar Nikon? När behöver man snabbt ställa vitbalansen? De här två måste vara gamla kvarlevor från när minneskort var små och automatisk vitbalans dålig.
ISO och BKT - okej, det kan jag se användning för.

Jag försöker nu inte säga att alla måste hålla med mig. Min poäng är just att ratten är en preferensfråga.
 

antic

Aktiv medlem
Inget fel på objektiven.

Du har möjlighet att skaffa den bästa kameran sett till bildkvalitet förutom digitalt mellanformat. Det blir gröt en månad till eller två, lätt värt det:)
 
ANNONS